Geldigheid. Een briefadres is 6 maanden geldig. Het is alleen een administratief adres, u woont hier niet. Iemand die op een briefadres ingeschreven staat, telt niet mee als bewoner op dat adres.
Een briefadres is altijd tijdelijk. Hoe lang een briefadres geldig is, hangt af van je gemeente. Iedere gemeente heeft eigen regels voor het afgeven van een briefadres. Informeer daarom bij je gemeente.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Voor wie is het. Als u in Nederland woont moet u zich als bewoner inschrijven op het adres waar u woont of vaker overnacht. Het maakt niet uit of dit uw eigen woning is of niet. Als u geen woonadres hebt, kunt u zich inschrijven met een briefadres.
Een geregistreerd briefadres is een adres dat in de Basisregistratie Personen (BRP) staat. Met dit adres kan je een zorgverzekering afsluiten. Het briefadres kan het woonadres zijn van familie, een vriend of een kennis. Uitkeringen en toeslagen blijven hetzelfde voor de bewoner die jou het briefadres geeft.
Gemeenten mogen op grond van artikel 4:81 AWB beleidsregels vaststellen voor bevoegdheden die zij uitoefenen, zoals het verstrekken van het briefadres. Deze regels mogen de wet, zoals de Wet BRP waarin het briefadres is vastgelegd, niet tegenspreken.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Kosten. Een briefadres is gratis.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
Inschrijven bij de gemeente is verplicht
U bent wettelijk verplicht om aan de gemeente door te geven waar u woont. Als er iets verandert in uw situatie, moet u dat melden. Bijvoorbeeld als u verhuist, trouwt of een kind krijgt. De gemeente verwerkt uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP).
Je bent bevoegd om zolang je wilt iemand (samen met jou) onder jouw dak te laten verblijven. Met wie en hoe lang je samenwoont betreft jouw persoonlijke leven en daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
Of is dit ook woonfraude? Er mogen gewoon mensen bij u logeren.Maar u mag personen niet voor een lange periode uw woning of een deel van uw woning laten gebruiken. En uw mag geen geld krijgen van iemand die bij u logeert.
Een briefadres kan volgens de Hoge Raad als woonplaats gelden voor de betekening van een exploot. Een deurwaarder heeft op grond van de Gerechtsdeurwaarderswet onder andere de wettelijke taak om exploten van dagvaarding uit te brengen.
Personen die in een mobiele woning verblijven of om beroepsredenen of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats in België hebben, kunnen zich inschrijven op een referentieadres: woonwagenbewoners (mobiele woning) militairen en burgerpersoneel in het buitenland en hun gezin.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Nee, dat is niet mogelijk. Het is wel mogelijk om de gemeente te verzoeken om een adresonderzoek te starten. De gemeente kan controleren waar de persoon daadwerkelijk woont of ingeschreven is.
De gemeente mag niet zomaar iemand uitschrijven. Eerst moet de gemeente een adresonderzoek doen. Vraag dit aan bij de gemeente Amersfoort of de gemeente Leusden. Als na het onderzoek niet bekend is waar iemand woont, dan wordt die persoon uitgeschreven.
Tijdens een adresonderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Daarvoor zoeken we contact met u. Als we u hebben bereikt, vragen we u om alsnog uw verhuizing door te geven. Of om informatie op te sturen waaruit blijkt dat uw inschrijving klopt.
Met het adres van de briefadresgever ben je zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een postbus of antwoordnummer kun je daarom niet als briefadres gebruiken. Een postadres is niet voldoende.
Benodigde documenten
U heeft de volgende documenten nodig om uw verhuizing door te geven: een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument); een bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner).
Een vestigings of ook wel postadres moet een fysiek adres zijn waar je moet kunnen werken. Aangezien een postbus geen fysiek adres is en je er tevens niet kan werken voldoet een postbus dus ook niet aan de eisen.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Gaat u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Bijvoorbeeld als u vanuit het buitenland terugkeert naar Nederland of als u voor het eerst in Nederland gaat wonen. Dan moet u zich inschrijven bij de Nederlandse gemeente waar u gaat wonen.
Kostgangers- of huurcontract
Je kunt natuurlijk iemand gratis bij je laten wonen. Bijvoorbeeld als het om familie gaat en je het financieel goed heeft. Maar het is ook helemaal niet gek om een vergoeding te vragen. Dan is het handig om dit te formaliseren met een kostgangers- of een huurcontract.