Het is in Nederland niet verboden om je auto stationair te laten draaien. Toch is het verstandiger om de motor uit te zetten als je lang moet stilstaan. Zo bespaar je op brandstofkosten voor je auto, stoot je minder CO2 uit, en voorkom je geluidsoverlast.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Het stationaire toerental bij uw auto van ongeveer 1100 toeren is zeker niet zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Het toerental hoort inderdaad te liggen tussen de 600 en 800 toeren. Dat het toerental hoger is bij uw auto is zeker niet schadelijk of het gevolg van een groot probleem.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Na een lange rit over de snelweg met een gangetje van 130 is het absoluut raadzaam om de motor bij stilstand nog even een halve minuut tot minuut door te laten draaien. Op deze manier kan de motor de warmte goed kwijt en kan de turbo tot rust komen.
Wereldwijd worden er jaarlijks miljarden liters brandstof verbrand door auto's in een file of tijdens stationaire situaties. Een Start-Stop systeem is dan natuurlijk wel een hele gemakkelijke winst, het kan, afhankelijk van het verkeer en voertuig, ergens tussen de 3 en 10% brandstof besparen.
Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk
Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Onnodig draaien: Tijdens het stationair draaien van een machine is de verbranding inefficiënt. Hierdoor is het brandstofverbruik hoger, maar ook de uitstoot van CO2 en stikstof. Vermijd stationair draaien zo veel mogelijk.
Wanneer je auto langer dan drie weken stil staat dan kunnen er problemen ontstaan met de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank.
Volgens het CBR moet je de motor afzetten als de verwachting is dat het wachten langer dan 30 seconden zal duren.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje.
1800 toeren max. is aan de lage kant. Als je dan overschakelt valt ie terug tot in het turbogat. Het is ook niet goed om met te laag toerental te rijden. Je kunt met koude motor ook gerust tot 2500 toeren gaan.
'Als je de motor stationair laat draaien dan hoeft de motor bijna geen inspanning te leveren. Hierdoor duurt het veel langer voor de auto warm is. ' Volgens de woordvoerder is het voor de levensduur van de motor van belang dat de auto zo snel mogelijk op temperatuur komt.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
"Gemiddeld gebruikt een trekker 1,5 liter diesel per 100 kW. Een trekker van 200 kW gebruikt dus gemiddeld 3,0 liter diesel per uur bij stationair draaien. " Een trekker die gemiddeld 1.000 uur per jaar draait maakt 250 stationair uren.
Op basis van gegevens van Milieu Centraal is het gemiddelde brandstofverbruik in de stad 9,2 liter per honderd kilometer. Op de snelweg, bij een snelheid van 120 kilometer per uur, is dit 8,2 liter, en bij een snelheid van 70 tot 90 kilometer per uur is het verbruik 7,2 liter per honderd kilometer.
En denk er dan eens aan dat tijdens een uur stationair draaien 3,42 liter brandstof wordt verbruikt. Het kost €5,04 kost per dag om stationair te draaien bij negen keer stoppen en gemiddeld acht minuten per stop per voertuig. Dat is gemiddeld €110 per maand per voertuig.
1. Toyota Yaris Hybrid/Mazda 2 Hybrid. De Toyota Yaris Hybrid is volgens de fabrikant in staat tot een verbruik van 1 op 26,3 en mag zich daarmee de zuinigste auto zonder laadkabel noemen.
De benaming E5 betekent simpelweg 'tot 5 procent ethanol'. Omdat er minder ethanol in zit dan in E10 – waar tot 10% in zit – is de energiedichtheid hoger, waardoor de auto in theorie zuiniger rijdt. Qua verbruik ligt de E10 op gemiddeld 6,0 L/100 km terwijl de E5 op 5,75 L/100 km ligt.
Te vroeg of te laat schakelen
Bij het opschakelen wordt er soms een tijdje niet gereageerd. Dit komt omdat de transmissie op het moment van opschakeling synchroniseert naar een hogere versnelling, maar bij het accelereren wil de transmissie alleen naar een lage versnelling schakelen. Dit veroorzaakt dan een vertraging.