In Nederland zullen er vanaf 2025 ook zero-emissiezones komen. Hierin mag u alleen rijden met een camper vanaf Euronorm 5. In 2028 wordt dit vanaf Euronorm 6, oftewel vanaf bouwjaar 2014.
Voor een camper met bouwjaar vanaf 2015 gelden nauwelijks beperkingen. Vanaf januari 2020 geldt er een nieuw systeem waardoor milieuzones in Nederlandse steden beter op elkaar aansluiten. Allereerst hebben enkel camperaars last die een oudere diesel hebben. Tot 2025 gelden er twee soorten zones in Nederland.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Over het algemeen mag u met uw camper overal rijden, behalve in gebieden waar een zogenaamde milieuzone is ingesteld. U moet er rekening mee houden dat milieuzones zich vrijwel zonder uitzondering allemaal in stedelijke gebieden bevinden.
In Nederland zullen er vanaf 2025 ook zero-emissiezones komen. Hierin mag u alleen rijden met een camper vanaf Euronorm 5. In 2028 wordt dit vanaf Euronorm 6, oftewel vanaf bouwjaar 2014. Voor grotere campers gaat vanaf 2025 emissieklasse 6 gelden, met een maximale leeftijd van 5 jaar.
Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor. Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden.
Gemiddeld gezien gaat een camper ongeveer tussen de 10 en 25 jaar mee, maar dit hangt sterk afhankelijk van de volgende verschillende factoren.
Als je in je camper gaat wonen en je blijft door middel van het postadres ingeschreven in de Wet Burgerregistratie Personen, moet je kunnen aantonen dat je van de twaalf maanden in het jaar minimaal vier maanden in Nederland bent.
U vraagt of u 10 jaar oude dieselbrandstof nog kunt gebruiken. De staat van de dieselbrandstof is lastig vast te stellen omdat dit afhankelijk is van de hoeveelheid aanwezige vocht waardoor er bacterie- en schimmelgroei kan ontstaan. Dit kan zorgen voor schade aan het brandstofsysteem of vervuiling van filters.
Het Europees Parlement heeft ingestemd met het verbod op benzine- en dieselauto's per 2035. Het parlement stemde met 340 stemmen voor, 279 tegen en 21 onthoudingen in met het afscheid van de brandstofauto.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Houd er dan rekening mee dat per 1 januari 2025 gemeenten strengere eisen kunnen stellen. Vanaf die datum mogen alleen diesels met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Daarnaast kunnen gemeenten vanaf 1 januari 2025 nul-emissiezones invoeren in hun gemeenten.
De milieusticker is eigenlijk een serie van 3 stickers, die verplicht zijn voor alle auto's, campers, bussen, vrachtwagens etc.die in Duitsland toegang willen tot een milieuzone (Umweltzone).
Waardevaste investering
Maar een groot voordeel van integraalcampers is dat ze waardevast zijn. Wilt u uw camper over tig jaar verkopen? Dan kan u dit alsnog een mooi bedrag opleveren. Omdat de cabine vaak van kunststof is in plaats an metaal zult u niet snel roest tegenkomen in een integraal camper.
Over het algemeen kun je verwachten dat je tussen de € 10.000 en € 70.000 betaalt voor een goede tweedehands camper.
Enkele voorbeelden van populaire merken tweedehands campers zijn Hymer, Adria, Dethleffs, Chausson, Bürstner, en Challenger. Het is belangrijk om onderzoek te doen naar verschillende merken en modellen voordat u een beslissing neemt.
Voor de modellen vanaf 2002 tot januari 2006 was dat 4 jaar of 120.000 kilometer. Voor de recentere modellen tot heden (2018) geldt 5 tot 6 jaar of 90.000 kilometer.
Is een camper waardevast? De waarde van een camper hangt af van het type model. De afschrijving van een camper ligt gemiddeld op 10% per jaar. Echter, klassieke camper modellen blijven hun waarde behouden of stijgen zelfs vanwege de populariteit en schaarste van het type.
Veel camperverzekeraars stellen een limitiet aan het aantal kilometers dat per jaar gereden mag worden met de camper. Zo zijn er camperverzekeraars die in de polis hebben opgenomen dat er maximaal 10.000, 15.000 of 20.000 kilometer per jaar mag worden gereden met de camper.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Voordelen van diesel
langere levensduur van de motor. minder slijtage, onderhoud en kosten. minder co2-uitstoot. meer trekvermogen.