Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken.
Als uw verblijf in Duitsland slechts tijdelijk is, mag u uw geïmporteerde motorvoertuig maximaal 6 maanden besturen met uw eigen kentekenplaten en registratie. Een registratiedocument met een Duitse vertaling is vereist. En u moet een bewijs van verzekering tonen.
Langer dan 6 maanden rijden
Dan moet u belasting betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Dit regelt u door aangifte te doen van de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm). Als u buiten de Europese Unie (EU) woont, moet u daarnaast ook invoeraangifte doen bij de Douane.
Als u in Nederland woont en ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen dan moet u uw auto bij de RDW laten registreren. Dit betekent dat u het kenteken laat overzetten naar een Nederlands kenteken. Ook moet u belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.
Het kentekenbewijs sinds 1 januari 2014
De tenaamstellingscode bestaat uit 9 cijfers. De eerste 4 cijfers ontvangt u bij de aankoop van een voertuig en de laatste 5 cijfers als u de kentekencard ontvangt.
Hoelang mag ik in het buitenland rijden met mijn auto met Nederlands kenteken? Woont u in Nederland? Buiten Nederland mag u meestal tussen de 3 en 6 maanden rijden in uw auto met Nederlands kenteken.
Een Duits nummerbord bestaat uit een combinatie van cijfers en letters, meestal in de volgorde van één tot drie letters gevolgd door één tot vier cijfers. De letters worden voorafgegaan door een of meer wapenschilden van de Duitse federale staten of de naam van de stad of regio waar het voertuig is geregistreerd.
Alleen officiële instanties kunnen kentekengegevens opvragen in een ander land. Soms worden buitenlandse boetes in het Nederlands vertaald.
In Duitsland geeft het begin van een nummerbord aan waar de auto geregistreerd is. Het gaat dan om het district. Binnen een deelstaat (zeg maar de provincies van Duitsland), kunnen meerdere districten zijn. De kentekens in dit land zijn niet gebonden aan het voertuig, maar persoonsgebonden aan de bestuurder.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €139,05 kosten voor RDW leges, recycling, tenaamstelling en ca.€39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Het in Nederland rijden met een buitenlands kenteken kan erg risicovol zijn. Als u wordt aangehouden, loopt u een risico dat er een naheffingsaanslag BPM en motorrijtuigenbelasting (over lange periode) wordt opgelegd. De aanslagen worden in de regel verhoogd met een boete van 100%.
Om uw auto met buitenlandse kentekenplaten in Nederland te gebruiken, moet u deze registreren in de Nederlandse kentekenregistratiedatabase . U moet ook de relevante Nederlandse belastingen betalen. Dit staat bekend als het 'importeren' van uw voertuig. Dit regelt u via de Nederlandse Dienst voor het Wegverkeer (RDW).
Zonder milieusticker mag je met de auto het grootste deel van de Duitse steden niet in. Het is dus belangrijk dat je een milieusticker aanschaft, omdat je niet het risico wil lopen op een boete. Zo'n milieuvignet of Umweltplakette kan je bestellen op onze website.
Ja, bestuurders hebben een groene emissiesticker nodig als ze de meeste Duitse steden binnenrijden . Deze lage-emissiezones worden 'Umweltzonen' genoemd. Voordat u naar Duitsland reist, moet u controleren of uw voertuig voldoet aan de minimale Euro 4/IV-emissienorm (Euro 3/III als deze is uitgerust met een roetfilter).
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
Je mag met een handelaarskenteken dus alleen in Nederland rijden. Er zijn wel een aantal uitzonderingen. Met een handelaarskenteken in Duitsland rijden mag alleen als dit nodig is voor opbouw, ombouw of herstelwerkzaamheden die daar plaatsvinden. Je hebt dan een schriftelijke bevestiging van de werkplaats nodig.
Deze bestel je snel en gemakkelijk bij Auto over de Grens. Je betaalt slechts €19,95 en geen verzendkosten. Een witte kentekenplaat moet voorzien zijn van hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig.
Rode kentekenplaten
Kentekenplaten met rode cijfers en letters zijn handelaarsplaten als ze beginnen met de cijfers 05 of 06, en platen voor een Youngtimer als ze beginnen met het cijfer 07. Deze laatste categorie kentekens mag echter niet voor dagelijks gebruik benut worden.
Een buitenlandse politieagent mag uw rijbewijs in beslag nemen en u een rijontzegging opleggen.
Aan de hand van de kleur van de auto of het merk kan bijvoorbeeld worden achterhaald of er sprake is van een auto met vervalste kentekens of niet. Daarnaast kan de foto-opname van het voertuig relevant zijn, bijvoorbeeld wanneer getuigen over de kleur en/of het merk en model van de auto hebben verklaard.
Als je je rijbewijs niet kunt tonen omdat het in Duitsland ligt kan de agent dus toch controleren of je een rijbewijs hebt en dat je in Nl gewoon rijbevoegd bent. Je kunt dan met de brief en verzendbewijs aantonen dat je rijbewijs momenteel in Duitsland ligt.
In het huidige systeem, dat in 1956 werd geïntroduceerd, bestaan ze uit een netnummer van één, twee of drie letters, gevolgd door een identificatiereeks van één of twee letters en één tot vier cijfers . Het totale aantal tekens op de plaat mag niet meer dan acht bedragen.
Wij rekenen voor dit tijdelijke Duitse kenteken (kentekenbewijs en fysieke kentekenplaten) met WA-verzekering €250 - excl.BTW. Daarnaast worden er bezorgkosten gerekend (€39,- exc. BTW voor alle locaties in Nederland met uitzondering van de Waddeneilanden en Zuidelijke eilanden).
U kunt hier uw belastingtarief berekenen (in het Duits). Registratie – kosten zijn doorgaans rond de € 30 voor registratie, tussen € 15-40 voor kentekenplaten en € 6-20 voor de emissiesticker . Brandstofkosten – als u een auto op olie hebt, kost brandstof in januari 2022 € 1,74 per liter voor benzine en € 1,62 per liter voor diesel.