Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast. Dat kan nog een tijd duren.
In 2025 zal de vrije toegang beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6.
De Europese wetgevers hebben een akkoord bereikt over de zogenoemde Euro 7-normen, die de huidige Euro 6-normen met limieten voor niet-CO2-uitstoot van auto's, bestelwagens en vrachtwagens moeten opvolgen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Alle auto's met een toelatingsjaar vanaf 2015 vallen in emissieklasse 6 en voldoen aan Euronorm 6. Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Worden Euro 6-diesels verboden? Momenteel hangt dit grotendeels af van lokale en stedelijke autoriteiten. Na een uitspraak van Europese rechters in december 2018 kunnen autoriteiten de "schonere" Euro 6-dieselvoertuigen verbieden hun steden binnen te komen, waaronder Madrid, Parijs en Brussel .
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Milieu - Uitstoot van dieselmotoren draagt bij aan de productie van ozon op leefniveau, wat schadelijk is voor gewassen, bomen en andere vegetatie .
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Binnen de meest recente norm, Euro 6, wordt er ook onderscheid gemaakt tussen de manier van testen. Voertuigen kunnen daardoor vallen binnen categorie Euro 6b , 6c of 6d. 6b: de Euro 6b-norm wordt vastgesteld met een verouderde NEDC-test, een test die werd afgenomen puur gebaseerd op theoretische informatie.
Euro 7 is de strengste norm tot nu toe en de eerste die niet-uitlaatemissies omvat, zoals vervuilende stoffen van voertuigremmen en banden. De norm zal vanaf eind 2026 gelden voor alle benzine-, diesel-, hybride en elektrische auto's, plus bestelwagens, vrachtwagens en bussen .
AdBlue-behandelingssystemen zijn verplicht geworden volgens de Euro 6-norm, vooral op dieselwagens die allemaal werken volgens het principe van directe injectie.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Belangrijke verschillen tussen Euro 6 en Euro VI
Euro 6 stelt bijvoorbeeld een limiet van 0,50 g CO en 0,08 g NOx per km, terwijl Euro VI-voertuigen 1,5 g CO en 0,4 g NOx mogen uitstoten. Dit is nog steeds een vermindering van 80% van de NOx-uitstoot vergeleken met Euro V.
De actuele regels voor milieuzones voor (diesel) auto's zijn te vinden op www.milieuzones.nl. Op anwb.nl vind je informatie over milieuzones voor personenauto's én brom- en snorfietsen. Ook kun je de websites van de betreffende gemeenten raadplegen.
Dieselauto's hebben doorgaans lagere volumetrische brandstofverbruikscijfers dan vergelijkbare benzinevoertuigen . Het voordeel in termen van CO2-uitstoot is echter aanzienlijk lager, aangezien de verbranding van 1 liter dieselbrandstof ongeveer 13% meer CO2 vrijgeeft dan voor dezelfde hoeveelheid benzinebrandstof.
Heeft de diesel nog een toekomst? En is het slim om nu nog een diesel te kopen? Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja. Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Naast de BPM-verhoging wordt in 2026 ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor campers aangepast. Het huidige kwarttarief vervalt en maakt plaats voor een halftarief, wat betekent dat eigenaren van campers vanaf 2026 twee keer zoveel wegenbelasting gaan betalen als nu het geval is.
Feit is dat de meest vervuilende voertuigen steeds sneller verdwijnen. Voor dieselmotoren (die meer NOx en deeltjes uitstoten) zal 2024 het einde inluiden van de Euro 5-modellen en in 2028 volgen de Euro 6b-, c- en 6d-TEMP-modellen. Euro 6d wagens worden nog getolereerd tot eind 2029.
Er zijn momenteel geen plannen om de ULEZ-normen te wijzigen . De huidige normen voor voertuigemissies worden bepaald door de Europese emissienormen. De huidige normen voor voertuigen in de ULEZ zijn Euro 4 voor benzinevoertuigen en Euro 6 voor dieselvoertuigen.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.