In 2025 moeten Euro 5-diesels een retributie betalen voor toegang tot de stad, terwijl
De moderne dieselmotor is zo zuiver, dat je - zolang de spelregels niet veranderen - ook na 2028 nog binnen mag in de meeste lage emissiezones. OPGELET: Euro 6- of Euro 6Dt-motoren zijn vanaf 2028 NIET meer welkom. Het gaat specifiek over Euro 6D diesels.
Vanaf 2025 volgen nieuwe verstrengingen. Wagens op benzine of LPG moeten dan minstens voldoen aan Euronorm 3. Voor dieselvoertuigen geldt vanaf dan Euronorm 6 (6a, 6b, 6c of 6d-temp). Vanaf september 2027 moeten diesels voldoen aan Euronorm 6d.
De Euro 6d standaard wordt pas in januari 2020 verplicht wordt voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en pas vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel eraan voldoen. Met andere woorden: een diesel die je in december 2020 koopt, riskeert zes jaar later, in december 2026 z'n functie te verliezen.
Sinds 2020 gelden er in Antwerpen strengere regels. Over het algemeen geldt: binnen de milieuzone zijn dieselauto's van voor 2009 en benzineauto's van voor 1992 verboden. Dit blijft zo tot einde 2024, daarna worden de regels strenger.
Strengere toelatingsvoorwaarden vanaf 1 januari 2020. Vanaf 1 januari 2020 moeten voertuigen aan een hogere euronorm voldoen om de LEZ in te rijden. Vanaf dan moeten dieselvoertuigen minstens euronorm 5 hebben. Voertuigen op benzine, LPG of aardgas moeten dan minstens euronorm 2 hebben.
Antwerpen. De hele Antwerpse binnenstad en Linkeroever is een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende auto's mogen dit deel van de stad niet meer in. De eisen zijn in 2020 verder aangescherpt en worden dat in 2025 nog eens, zie slimnaarantwerpen.be/nl/lez-nieuw-vanaf-2020.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Auto's die voldoen aan de Euro 6d-norm zijn daadwerkelijk een stuk schoner dan auto's die enkel voldoen aan de Euro 6b-norm. Voor de emissieklasse maakt het overigens geen verschil, alle verschillende Euro 6-normen vallen onder emissieklasse 6.
In Europa verkochte nieuwe auto's moeten vanaf januari voldoen aan de Euro 6d-norm, die de Euro 6d Temp-norm opvolgt en weer wat strenger is.
Euro 6d wordt dus de volgende benaming van de nieuwste norm en volgt op de 6d-Temp norm, die op zijn beurt volgde op 6c en later 6d. De Euro 6d standaard werd in januari 2020 verplicht voor nieuw gehomologeerde dieselvoertuigen en vanaf januari 2021 moet elke nieuw ingeschreven diesel aan de Euro norm 6 voldoen.
Momenteel moet elke nieuwe wagen die in Europa verkocht wordt, voldoen aan de Euro 5-norm; vanaf september 2015 is dit de Euro 6-norm. Onder invloed van deze normen werden auto's de voorbije jaren steeds schoner. Een nieuwe dieselauto vandaag stoot meer dan 50 keer minder roet uit dan een wagen van voor 1992.
Het gaat om verplichte voorschriften die de toleranties bepalen voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen (CO, PM10- en PM2,5-deeltjes, NOx enzovoort). De norm bepaalt ook met welke technologie tegen verontreiniging auto's uitgerust moeten zijn.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Diesels zijn vervuilender dan benzineauto's
Een andere opvallende conclusie was dat zelfs Euro 6d-Temp-diesels ruim 60 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan benzinevoertuigen. Dit zijn dus de diesels die volgens het eerdere onderzoek de lucht zouden filteren.
Dat zijn: Amsterdam , Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Rotterdam, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Utrecht.
Vanaf 2020 moeten Euro 4-diesels een retributie betalen en zijn alle modellen van Euro 3 of lager verboden. Op benzine en CNG mogen Euro 1-wagens of oudere modellen niet meer binnen.
Alle lagere categorieën zijn verboden (behalve met een dagpas). Vanaf 2025 zal de verplichte toelating worden uitgebreid naar euro 5-voertuigen en het verbod naar euro 4-wagens.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Diesel is ongeveer € 34 eurocent per liter goedkoper dan benzine. Al bij al maakt dit dat het omslagpunt van een moderne diesel al tussen de 10.000 a 15.000km ligt. Tevens zijn de onderhoudsintervallen aanzienlijk groter bij een diesel. Men dient ook naar het aanbod te kijken.
In principe mogen dieselvoertuigen met euronorm 1 en 2 de stad niet in. Diesels met euronorm 3 die geen roetfilter hebben mogen binnen mits een betaling. Wie een diesel heeft die ouder is dan tien jaar, checkt best zijn inschrijvingsbewijs. Bij benzinewagens zijn de regels iets soepeler omdat ze ook minder vervuilen.
Je hebt geen vignet nodig om Belgische stadscentra in te rijden, maar Antwerpen, Gent en Brussel hebben wel een milieuzone ingericht met een beperkte of verboden toegang voor bepaalde voertuigcategorieën (uitzonderingen verkrijgbaar mits aankoop van een dagpas).
De LEZ is van toepassing op het hele gebied binnen de Antwerpse ring en Linkeroever, met uitzondering van de ring zelf. De Singel valt wél binnen de LEZ.