Hoe lang mag een bedrijf een factuur sturen?

Stuurt u geen factuur, dan kan die verjaren. De klant hoeft dan vaak niet meer te betalen. Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoe lang mag je wachten met een factuur sturen?

Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar. Verkoop je een product aan een consument, dan verjaart de factuur al na twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Hoeveel tijd heeft een bedrijf om een factuur op te maken?

De factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de 15de dag van de maand volgend op de maand waarin het belastbare feit van de handeling heeft plaatsgevonden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financien.belgium.be

Hoe lang kan een factuur gevorderd worden?

De algemene verjaringstermijn voor persoonlijke vorderingen bedraagt tien jaar. De meeste facturen die uw leveranciers of aannemers u sturen, verjaren dan ook na tien jaar (art. 2262bis BW) . Zakelijke vorderingen, zoals een betwisting over de eigendomsrechten op een onroerend goed, verjaren wel pas na 30 jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mijntipsenadvies.be

Wat als je te laat factureert?

Als een factuur heel laat is verzonden, kan de ontvanger zich op de verjaring beroepen. Een vordering, en dus ook de factuur die dit bewijst, kan nu eenmaal verjaren en blijft niet eeuwig bestaan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vergelijk-factuurprogramma.nl

Een factuur maken in 5 stappen | KVK

43 gerelateerde vragen gevonden

Hoeveel later mag je een factuur sturen?

Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten aan particulieren verkoopt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat is een redelijke betalingstermijn?

Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mulderijbedrijfsjuristen.nl

Wat als een bedrijf geen factuur stuurt?

Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tanger.nl

Kan een openstaande factuur verjaren?

Een factuur verjaart in principe vijf jaar na de dag dat de vordering opeisbaar is geworden, dus vijf jaar na de uiterste betaaldatum. Heeft u als zakelijke verkoper een product aan een consument verkocht (bijvoorbeeld een wasmachine of een bankstel)? Dan verjaart de factuur al na twee jaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op victoradvocaten.nl

Hoe oud mag een factuur zijn?

Facturen, kredieten en erelonen

Als algemeen principe geldt dat u, zodra de verjaringstermijn verstreken is, het document niet meer kunt gebruiken om uw gelijk te bewijzen. De Federale overheidsdienst Economie raadt u wel aan om al uw facturen hoe dan ook gedurende 10 jaar te bewaren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vlaanderen.be

Is het verplicht om een factuur te sturen?

U maakt een factuur op voor alle goederen en diensten die u levert aan andere ondernemers. Ook rechtspersonen die geen ondernemer zijn (ook buitenlandse), stuurt u een factuur.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Welke vermeldingen zijn verplicht op een factuur?

De volgende vermeldingen moeten opgenomen worden:
  • het woord 'factuur'
  • factuurdatum, maar ook: leveringsdatum (voor goederen) of de datum van prestaties (bij diensten)
  • uniek factuurnummer.
  • uw naam, of maatschappelijke benaming, en uw adres.
  • de naam (maatschappelijke benaming) van de ontvanger en zijn adres.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wolterskluwer.com

Wat is factuurperiode?

Met factuurperiode bedoelen we de week of maand waarover de factuur gaat. Deze staat op iedere factuur. Er zijn ook producten (postbus, antwoordnummer) waarbij er geen wekelijkse of maandelijkse facturatie is. Je betaalt dan in één keer abonnementskosten voor een heel jaar (de abonnementsperiode).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Is een btw factuur verplicht?

Facturen verstuur je naar je klanten om geld te ontvangen voor geleverde goederen en diensten. Op de factuur vermeld je ook de btw. Als ondernemer verplicht de Belastingdienst je namelijk om btw in rekening te brengen bij je afnemers.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op boekhouden.nl

Hoe lang blijft een vordering opeisbaar?

De termijn van 5 jaar gaat in vanaf het moment dat de schuldeiser zowel bekend is met het bestaan van zijn vordering als de persoon van de ontvanger. De vordering verjaart in ieder geval na 20 jaar nadat de vordering is ontstaan. Een vordering tot betaling van schade of een bedongen boete.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op schuldinfo.nl

Wat is de vervaldatum van een factuur?

Een vervaldatum is de datum waarop de factuur uiterlijk betaald moet zijn. Je kunt een factuur-vervaldatum op twee manieren benoemen. Een mogelijkheid is om het aantal dagen te benoemen. Wij verzoeken je de factuur binnen 14 dagen te betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op incassojuristen.nl

Wat te doen als iemand zijn rekening niet betaald?

Op deze pagina:
  1. Bel uw klant.
  2. Stuur een betalingsherinnering.
  3. Stuur een aanmaning.
  4. Breng incassokosten en wettelijke rente in rekening.
  5. Tref een betalingsregeling.
  6. Schakel een incassobureau, deurwaarder of incasso-advocaat in.
  7. Gebruik andere juridische middelen.
  8. Vraag oninbare btw terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Kan je een factuur weigeren?

Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op economie.fgov.be

Hoe weiger je een factuur?

Je protesteert een factuur waarmee je het niet eens bent, schriftelijk en per aangetekende post. Dit gelet op de bewijslast. Een mondeling protest (bv. per telefoon) kan je niet bewijzen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op euromex.be

Kan een bedrijf een kwitantie sturen?

Kan je dan een factuur sturen? Nee, je maakt dan een kwitantie. De belastingdienst ziet een factuur als een document dat een bedrijf alleen kan versturen. Er zijn namelijk een aantal eisen aan een factuur, deze moet bijvoorbeeld een BTW nummer en KVK nummer vermelden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kwitantiemaken.nl

Wie bepaalt betalingstermijn factuur?

Als u producten verkoopt of diensten levert dan geldt vaak een betalingstermijn. Voor consumenten mag u de betalingstermijn zelf bepalen. Bij het leveren aan bedrijven en overheden (B2B) moet u zich houden aan de maximale betalingstermijnen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Hoelang na factuur betalen?

Er is geen vaste wettelijke minimumtermijn voor het betalen van een openstaande factuur. Staat er in de algemene voorwaarden geen termijn, dan geldt het principe dat het bedrag onmiddellijk opeisbaar is. Maar in de meeste gevallen legt de onderneming wel een betalingstermijn vast in de algemene voorwaarden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op news.economie.fgov.be

Welke betalingstermijn is gebruikelijk?

De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op informer.nl

Populaire vragen

Volgende artikel  
Kan aluminium tegen zout?