Toetst iemand zes keer de verkeerde code in, dan wordt het iOS-apparaat één minuut vergrendeld – alleen het alarmnummer kan nog gebeld worden. Is de zevende poging weer fout, dan duurt de blokkering vijf minuten. Na de achtste fout is de wachttijd een kwartier, na de negende een uur.
Wanneer is je iPhone geblokkeerd? Je iPhone is geblokkeerd als je te vaak de verkeerde toegangscode invoert. Hoe vaker je de verkeerde code invoert, hoe langer je iPhone telkens geblokkeerd is. Bij elke foute code moet je 15 minuten langer wachten.
Als er vijf mislukte pogingen zijn gedaan om je iPhone met Face ID of Touch ID te ontgrendelen. Als er een poging wordt gedaan om 'SOS-noodmelding' te gebruiken (zie SOS-noodmelding gebruiken). Als er een poging wordt gedaan om je medische ID te bekijken (zie Je medische ID instellen en bekijken).
Vul je meermaals het verkeerde password in, dan blijft je Apple ID geblokkeerd en kan je het de volgende dag opnieuw proberen. Als je twee-factor-authenticatie gebruikt voor je Apple ID, heb je een vertrouwd apparaat (zoals je Mac of pc) of een vertrouwd telefoonnummer nodig om je account te heractiveren.
Als jezelf of iemand anders je wachtwoord, beveiligingsvragen of andere accountinformatie te vaak onjuist invoert, wordt uit voorzorg je Apple ID en ook je iCloud account automatisch geblokkeerd. Dit zorgt ervoor dat je niet meer kunt inloggen bij Apple voorzieningen en de optie op al je apparaten wordt geblokkeerd.
De dief neemt zijn toevlucht tot een simpele truc, namelijk het scherm van het gestolen apparaat kapotslaan en vervolgens proberen contact op te nemen met het bedrijf om het kapotte apparaat te vervangen door een nieuw exemplaar.
Via zoek mijn apparaat
Heb je de functie zoek mijn apparaat ingeschakeld? Dan kun je via deze app je iPhone op afstand blokkeren. Log hiervoor bij https://icloud.com/find in. Klik vervolgens op “zoek iPhone”.
Maar wat als een apparaat uit staat? Vanaf iOS 15 kun je een zoekgeraakte iPhone terugvinden in de Zoek mijn-app, ook als het toestel is uitgeschakeld of de batterij leeg is. Dit werkt alleen met nieuwere modellen. “Vind je apparaten met het Zoek mijn-netwerk, zelfs als ze zijn uitgeschakeld”, zegt Apple.
Houd de juiste knop voor uw iPhone ingedrukt terwijl u uw iPhone meteen op de computer aansluit. Laat de knop niet los. Blijf de knop ingedrukt houden totdat u het herstelmodusscherm op de iPhone ziet en laat dan los. Als u het wachtwoordscherm ziet, moet u de iPhone uitschakelen en opnieuw beginnen.
Het werkt als volgt: Druk kort op de volume omhoog-knop. Druk daarna snel kort op de volume omlaag-knop. Hou daarna de zijknop ingedrukt, ook nadat het afsluitscherm in beeld is, net zolang totdat je het Apple-logo in beeld ziet.
Kies er daarna voor om het toestel te herstellen zodat alle gegevens worden gewist, en je weer met een zo goed als nieuw iDevice kunt beginnen. Dit kan flink wat tijd in beslag nemen, gemiddeld ben je er een half uur tot een uur mee bezig.
Gestolen iPhone traceren via imei
Je vindt het IMEI-nummer op de iPhone zelf bij 'Instellingen>Algemeen>Info' en in het simkaarthoudertje van de iPhone. Als je je iPhone niet in handen hebt, is dat nummer ook nog te vinden. Je kunt het terugvinden op een sticker op de oorspronkelijke verpakking.
Afhankelijk van het apparaat kan het wissen van alle gegevens enkele minuten duren.
Uw locatie delen met een gezinslid
Open de Zoek mijn-app op uw iPhone, iPad of Mac. Tik of klik op het tabblad 'Personen'. Tik of klik op de naam van een gezinslid en tik er opnieuw op om het menu te zien. Tik of klik op 'Deel mijn locatie'.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' en tik op 'Info'. Zoek het serienummer. Mogelijk moet u omlaag scrollen om het IMEI-/MEID-nummer en het ICCID-nummer te vinden.
Log in met uw Apple ID en wachtwoord. Klik bovenaan op 'Alle apparaten'. Selecteer het apparaat dat u wilt verwijderen uit iCloud. Klik op 'Verwijder uit account'.
Wat is accountherstel? Accountherstel is een procedure die is ontworpen om u weer toegang te geven tot uw Apple ID-account wanneer u niet voldoende informatie hebt om uw wachtwoord opnieuw in te stellen. Om veiligheidsredenen kan het een aantal dagen of nog langer duren voordat u uw account weer kunt gebruiken.
Heeft jouw iPhone een iCloud lock? Dan betekent dit dat jouw iCloud-account geblokkeerd is. Dit komt bijvoorbeeld doordat je té vaak het verkeerde wachtwoord van je Apple ID hebt ingevoerd. Het account krijgt dan automatisch een blokkering, waardoor het niet meer mogelijk is om nieuwe apps of games te downloaden.
Op apparaten zonder Touch ID gaat u naar 'Instellingen' > 'Toegangscode'. Tik op 'Zet code aan'. Voer een zescijferige toegangscode in. Of tik op 'Toegangscodeopties' om over te schakelen naar een viercijferige numerieke code, een aangepaste numerieke code of een aangepaste alfanumerieke code.
Als u de iPhone of iPad nog steeds niet kunt activeren, probeert u het opnieuw via uw computer: Zorg ervoor dat u de nieuwste versie van macOS of de nieuwste versie van iTunes hebt. Controleer of uw computer een actieve internetverbinding heeft.
Je simkaart ontgrendelen op Android en Samsung
Ga naar het instellingenmenu. Druk op 'Beveiliging en locatie'. Ga naar 'Geavanceerd' en druk op 'Simkaart vergrendeling'. Je kunt nu de simkaart ontgrendelen.