Hoe lang kan ik nog doorrijden met een lekke band? Eigenlijk kun je helemaal niet doorrijden op een lekke band. Behalve met een runflat band. Als een runflat band lek is, kun je er nog maximaal 80 kilometer met een maximale snelheid van 80 km/u mee rijden.
Je hoeft geen gel in de banden te spuiten of zelfs een wiel te verwisselen. Door de hardere zijwang van de band kun je namelijk verder rijden. Let er wel op, want jouw maximum snelheid is 80 km/u en je moet gelijk naar de garage of bandenspecialist gaan. Je mag namelijk niet verder dan 80 km rijden.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
Met een lekke band is het mogelijk een paar honderd meter te rijden zonder al te veel schade aan de auto te riskeren. Voer een visuele controle uit om te proberen de oorzaak van het lek vast te stellen. Steeds meer auto's hebben geen reservewiel meer.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Hoe langer u doorrijdt, hoe groter de kans wordt dat uw band niet meer te repareren valt. Auto's met een lekke band kunnen vaak nog rond de 80 kilometer ver rijden, tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur. Dit is wel afhankelijk van de schade op uw band.
U vraag of de Wegenwacht ook banden plakt. Wanneer u een lekke band heeft kunt u deze zelf omwisselen maar u kunt u ook de Wegenwacht inschakelen. De Wegenwacht zal samen met u kijken wat de beste oplossing is. Hij kan de band ter plekke repareren of het reservewiel plaatsen.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Een lekke band valt ook onder de dekking alsmede het achterlaten van sleutels of defecte sleutels, verkeerde brandstof en een lege accu door het aanlaten van stroomverbruikers. Alle overige oorzaken van immobilisatie door eigen toedoen vallen niet onder de dekking.
Volgens de meeste bandenfabrikanten heeft een lekke en gerepareerde band niet dezelfde snelheidsclassificatie als voorheen. Het moet worden behandeld als een band zonder snelheidsclassificatie die niet sneller dan 85 mph is gereden.
Een band professioneel laten repareren kost tussen de 35 en pakweg 60 euro, afhankelijk van de werkzaamheden. Dat is dan meestal inclusief (de)montage en balanceren. Je kan er voor naar de plaatselijke garage of de bandenspecialist. Het kan ook een goed moment zijn om de band te vervangen.
U vraagt of een met een prop gerepareerde autoband bij APK daarmee wél wordt goedgekeurd. Wanneer je inhoudelijk kijkt naar de APK regelgeving banden dan is de conclusie dat een dergelijke reparatie geen gevolgen hoeft te hebben voor de APK beoordeling.
Zodra u weet dat u bandenspanning verliest, moet u voorzichtig uw snelheid verlagen tot maximaal 50 mph zo snel mogelijk. Daarnaast mag u niet meer dan 50 mijl rijden op een run-flat nadat de bandenspanning is verloren.
Wanneer ze leeggelopen zijn, mag er maximaal 80 km/u mee worden gereden, maximaal 80 km ver, wat hopelijk genoeg is om tot bij de garage te raken.
Reservebanden zijn optioneel op veel auto's , en AAA raadt de extra investering aan bij de aankoop van een nieuw voertuig. De kosten van een reserveband kunnen lager zijn dan die van het vervangen van een kit voor afdichting/pomp, en het zal helpen uw mobiliteit te verzekeren, ongeacht de reden voor een lekke band.
De Wegenwacht heeft maandelijks vele duizenden keren te maken met lekke banden. In bijna 20% van de gevallen waarbij de reserveband ontbreekt biedt het reservewiel uitkomst. In andere gevallen wordt vaak een 'prop' of 'parapluutje' gebruikt. Met een prop wordt de band van buitenaf tijdelijk gerepareerd.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
Een langzame lekke band kan echter al na een paar dagen ontstaan, maar het kan ook wel een week duren! Voor uw veiligheid raden wij u aan om contact op te nemen met uw lokale Kwik Fit-centrum zodra u merkt dat u een langzame lekke band heeft.
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.
Helpt de Wegenwacht ook als je geen lid bent? Als je geen lid bent van de ANWB/Wegenwacht dan kun je toch bellen.
Als u een lekke band heeft en geen reserveband, zijn er verschillende opties en oplossingen om te overwegen. U kunt een bandenreparatieset gebruiken, runflatbanden kopen, contact opnemen met een mobiel bandenreparatiebedrijf zoals Lug Wrench Heroes of contact opnemen met pechhulp voor hulp .
Wegenwacht Fiets Service kost € 26,- per jaar. Nog geen lid? Dan betaal je € 17,- per jaar extra voor het ANWB-lidmaatschap. Bovendien profiteer je dan van vele voordelen en kortingen van het ANWB-lidmaatschap.