Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Bij het remmen van je auto drukken de remblokken tegen de remschijven van je auto aan.Hierdoor komt je auto tot stilstand. Bij elke remactie slijten de blokken wat af. Na verloop van tijd, afhankelijk van je remgedrag, slijten de blokken zodanig dat deze moeten worden vervangen.
Waarom is remblokken vervangen belangrijk? Remblokken zijn een essentieel onderdeel van de auto om veilig te kunnen rijden en ongelukken te voorkomen. Als je rijdt totdat je remblokken volledig versleten zijn, beschadig je niet enkel de remschijven maar zal remmen ook onmogelijk worden.
Hoor je een schurend geluid tijdens het remmen?Dat kan erop duiden dat de remblokken versleten zijn. Het frictiemateriaal van de remblokken is dan volledig afgesleten en je remt met staal (van de remblokken) op staal (van de remschijven). Daar kunnen met name de remschijven niet goed tegen.
Kosten remblokken vervangen
De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim €100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van uw auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit u dus ruim €200 bij een gemiddelde auto.
Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen. Je kunt het remvloeistof vervangen het beste aan een vakman overlaten. Remvloeistof vervangen gebeurt meestal bij een onderhoudsbeurt.
Door het gebruik van de remmen, slijten de remblokken na verloop van tijd.De oorzaak van het piepende geluid is dat de remblok contact maakt met de rotor. Een andere oorzaak voor een piepend geluid van de remmen is roestvorming. Dit komt vaak voor als uw auto een langere tijd stil staat.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heeft u een autokrik en een wielmoersleutel nodig. Om bij de remmen te kunnen komen zult u namelijk de wielen één voor één moeten demonteren. Belangrijk: zorg ervoor dat uw auto goed is afgekoeld.
Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
De remmen van je auto bestaan uit remschijven (of trommelremmen), remblokken en remklauwen. Ze zijn gesitueerd achter alle vier de banden. De remmen aan de voorkant van de auto slijten meestal sneller dan de remmen aan de achterkant omdat de meeste auto's beschikken over voorwielaandrijving.
Je kunt prima zelfstandig de remschijven van jouw auto vervangen. Desondanks kan de vervanging behoorlijk wat tijd kosten als je remsysteem niet in goede staat is. Het kost gemiddeld 2 uur om de remschijven te vervangen.
Men zegt dat remschijven gemiddeld genomen ongeveer 100.000 kilometer mee zullen gaan. Ook is het zo dat remschijven ongeveer 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Aangezien remblokken gemiddeld ongeveer 60.000 kilometer meegaan zal het vaker 2 setjes dan 3 zijn.
Door de wrijving tussen de blokken en de schijven wordt het wiel afgeremd.Hierdoor slijten zowel de remblokken als de remschijven. Als vuistregel geldt: bij normale belasting gaan de remblokken ongeveer 25.000 tot 30.000 kilometer mee en de schijven ongeveer drie keer zo lang.
Rijd niet door met versleten remmen
Naast dat slechtwerkende remmen levensgevaarlijk zijn, leidt doorrijden met versleten remmen ook tot onnodig dure reparaties. Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen aan andere onderdelen zorgen.
Rustig inrijden
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 200 km. Hierbij moet de klant goed opletten of er geen trillingen of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Wanneer de remschijf versleten is meten we met een minimale dikte. Gemiddeld genomen kan er bij een massieve remschijf 1.0 mm afgesleten worden.Bij een geventileerde remschijf is dit ongeveer 1,5 mm.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Doorrijden met piepende remmen raden wij niet aan, omdat dit je eigen veiligheid en dat van andere in gevaar kan brengen. Er zijn meerdere manieren waarop je een probleem aan de remmen kunt oplossen. In het ernstigste geval zul je de remblokken moeten vervangen en zullen er nieuwe remschijven moeten worden gemonteerd.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Als de auto trilt bij remmen, is de kans groot dat één of meerdere remschijven krom zijn. Dan voel je de trilling meestal ook in het rempedaal. Het probleem kan dan ook zitten in de ophanging, stuurkogels, fuseepennen, ophangrubbers of draagarmrubbers.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Wanneer u gaat rijden met te weinig of zelfs geen remvloeistof, dan is dit extreem gevaarlijk. De remmen werken namelijk niet of niet voldoende in dit geval. U kunt het best te garage bellen.