heeft ook veel verschillende namen: Super, Benzina Super Senza Piombo Plus, Benzina Verde Plus en BluSuper. … vind je in Italië onder Gasolio, Diesel of Carburante Diesel.
Euro 95 tanken in Italië
In de meeste gevallen spreken zijn van Benzina senza piombo, wat betekent dat u gebruik maakt van benzine zonder lood. Daarnaast kan het zijn dat u gebruik dient te maken van Benzina verde of van SP. In alle gevallen kunt u Euro 95 tanken in Italië, om daar vervolgens weer verder op te rijden.
De Spaanse namen van benzine en diesel lijken erg op elkaar: gasolina is benzine en gasóleo is diesel. Veel meer informatie over tanken in Spanje kunt u op onze pagina vinden over tanken en laden in Spanje.
Diesel wordt B7
Het ezelsbruggetje voor benzine gaat niet op voor diesel. Diesel begint namelijk met de letter B. Diesel heet voortaan B7 en B10, waarbij de B voor biobrandstof staat. Het cijfer staat ook hier voor het percentage biobrandstof.
Wat wij diesel noemen, heet in Frankrijk vaak 'gazole' en in Tsjechië 'mazot'.
Dieselolie of gasolie, kortweg diesel, is een aardolieproduct dat gebruikt wordt als brandstof voor dieselmotoren. De brandstof, meestal gemaakt uit Oeralolie, is genoemd naar Rudolf Diesel, de uitvinder van de dieselmotor. Het UN-nummer is 1202.
In Italië is de naam van benzine waar maximaal 5% bio-ethanol aan is toegevoegd; Benzine Super Sensa, Piombo / Verde plus. Dit is vrijwel altijd een benzine met octaangetal 98.
Elke dieselauto is door dit lage percentage biobijmenging geschikt voor B7. Daarnaast is er ook diesel B10 (10 procent bijmenging), B30 (30 procent bijmenging) of B100 (volledig biodiesel). Maar deze drie zijn zeker niet voor elke dieselmotor geschikt.
ITALIË Hoewel je misschien je zomer aan het Gardameer doorbrengt of dieper het land in reist richting de Amalfikust, zijn de brandstofprijzen in Italië vergelijkbaar met die in Nederland. Een liter benzine kost hier ongeveer 1,84 euro en diesel is ongeveer 1,69 euro per liter.
Tank daarom bij twijfel altijd gewoon de normale Euro 95. Als je een dieselauto hebt moet je even goed opletten in Duitsland. Je kunt hier gewoon de normale fossiele diesel tanken, maar er wordt ook vrij veel biodiesel aangeboden. Deze is accijns vrij en daarom een stuk goedkoper.
De meest recente is Euro 6, waarbij er ook nog onderscheid wordt gemaakt tussen Euro 6b, 6c en 6d (temp). De uitstootlimieten zijn voor al deze varianten gelijk, maar het is de manier van testen die het verschil maakt.
HVO staat voor “Hydrotreated Vegetable Oil” en is de meest duurzame dieselbrandstof op dit moment. Deze diesel wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten. Hierdoor is HVO een volledig hernieuwbaar, fossielvrij en emissie-arm alternatief voor traditionele diesel.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
De goedkoopste brandstof die je bij het tankstation kunt vinden. LPG staat voor liquid petroleum gas en wordt ook wel autogas genoemd. Het is een mix van propaan en butaan, waar de meeste benzineauto's met behulp van een LPG-installatie op kunnen lopen.
Benzine. Laten we beginnen met de benzine.Die is, nu al, onderverdeeld in twee categorieën, met namen als Euro 95 of Super 95 en Superplus 98, waarbij het getal staat voor het octaangetal. Een hoger octaangetal betekent een hogere klopvastheid, dus Superplus 98 is beter voor de motor, maar ook duurder.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Twee van deze alternatieven zijn wasbenzine en terpentine. Zij mengen beter met lucht, waardoor er een vollediger verbranding mogelijk is dan met dieselolie.
Helaas, het kan niet.
Nee.Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen.