In 2025 worden de regels aangescherpt. Vanaf 1 januari 2025 mogen alleen diesels met Euroklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in. Ook mag een stad vanaf 2025 voor vrachtverkeer een zero-emissiezone invoeren.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Sinds 1 juli 2021 geldt in Den Haag een milieuzone voor oude personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden. Alleen dieselauto's met emissieklasse 4 of hoger mogen de milieuzone in.
Heb je een dieselvoertuig met euronorm 4 of IV? Dan kan je nog tot en met 31/12/2024 de lage-emissiezone inrijden met een tijdelijke toelating tegen het gewoon tarief. Wie in de LEZ woont en recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg, kan de LEZ nog inrijden tegen een verlaagd tarief.
Andere veelvoorkomende auto's met Euro 4-motoren zijn onder meer de oudere dieselversies van de Volvo S40, V40/V50 (1.6 D en 2.0 D), de Opel Astra's van de G-generatie met 1.7 CDTi-diesel, de tweede generatie Ford Focus (2004-2010), de Mercedes-Benz C-Klasse (W204) met 200 CDI- en 220 CDI-diesel (die tot de facelift in ...
Vanaf 2020 moeten Euro 4-diesels een retributie betalen en zijn alle modellen van Euro 3 of lager verboden. Op benzine en CNG mogen Euro 1-wagens of oudere modellen niet meer binnen. Het tarief van de retributie bedraagt 30 euro/week, 50 euro/maand, 135 euro/4 maanden en 365 euro/jaar.
Diesel. Sinds begin 2022 mogen dieselvoertuigen van Euronorm 4 en lager niet meer rijden in Brussel.
Milieuzone personenauto's en bestelauto's
In de groene milieuzone mogen dieselvoertuigen met Euroklasse 4 komen. Benzineauto's kunnen dus niet geweerd worden. Om de nieuwe regels te verduidelijken, krijgen de verschillende milieuzones eigen verkeersborden.
Euro 1: tussen 01/07/1992 en 31/12/1996. Euro 2: tussen 01/01/1997 en 31/12/2000. Euro 3: tussen 01/01/2001 en 31/12/2005. Euro 4: tussen 01/01/2006 en 31/12/2010.
Euro 4 Sticker Voor Duitsland. In Duitsland zijn steeds meer milieuzones. Dat zijn gebieden – meestal in het centrum – in Duitse steden waar je alleen met je auto mag komen als je een groene milieusticker hebt. Zo'n sticker wordt ook wel een Euro 4-sticker genoemd.
Heb je geen milieusticker, heb je een oude rode sticker of rijdt je met een gele sticker in een Umweltzone waar de groene sticker verplicht is? Dan riskeer je een boete van €100.
Dieselwagens moeten minstens beschikken over Euronorm 5. Deze wagens kwamen een tiental jaar geleden op de markt. De nieuwe toelatingsvoorwaarden gelden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 5 jaar.
Vervanging van het roetfilter is niet goedkoop. Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Zo vraagt New Electric 12.500 tot 17.500 euro voor het elektrificeren van een auto tot 750 kg (zoals de Mini). Tenminste, als je een actieradius van 200 kilometer oké vindt. Je kunt al klaar zijn voor 10 à 15 mille, als je denkt dat je aan een bereik van 100 kilometer genoeg hebt.
Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen als fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt momenteel van emissieklasse 0 (minst schoon) tot aan emissieklasse 6 (het schoonst). In grote lijnen komen de emissieklasses overeen met de Euronormen.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden. U checkt de emissieklasse van uw voertuig via de Milieuzonecheck.
Het dieselvoertuigen verbod in Frankfurt is ingevoerd op 1 Februari 2019. Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt.
Op dagen waar parking Esplanade open is, worden ook de toegangswegen daar naartoe uit de LEZ gesloten. Oldtimers van meer dan 30 jaar (met O-plaat in België) krijgen een automatische vrijstelling. De administratieve boete voor wie ongeoorloofd de stad inrijdt, ligt op 350 euro (maximum 1 boete per trimester).
Algemeen. De lage-emissiezone (hierna 'LEZ' genoemd) is een zone waar de meest vervuilende voertuigen niet mogen rijden. Op basis van de Euronorm wordt bepaald om welke voertuigen het gaat. Wie met een verboden voertuig in de zone rijdt, wordt bestraft met een boete van 350 euro.
Bijvoorbeeld: hebt u uw dieselvoertuig met euronorm 5 met buitenlandse nummerplaat al geregistreerd voor de lage-emissiezone van Antwerpen? Dan hoeft u dat niet opnieuw te doen. Dit voertuig mag tot en met 31/12/2024 de LEZ inrijden.
Momenteel moet elke nieuwe wagen die in Europa verkocht wordt, voldoen aan de Euro 5-norm; vanaf september 2015 is dit de Euro 6-norm. Onder invloed van deze normen werden auto's de voorbije jaren steeds schoner.
RDW Typegoedkeuring automotive (E4) De RDW is de Nederlandse keuringsinstantie die erop toeziet dat procedures van kaderrichtlijn 2007/46/EG en Agreement 1958 van de ECE (Economic Commision Europe) volgens de voorschriften worden gevolgd.
A label is het meest zuinig en energielabel g heeft de meeste uitstoot in gram per kilometer en is dus het minst zuinig.