Wanneer de draadloze verbindingen van mobiele telefoons, tablets en andere gadgets zijn ingeschakeld, kan het interfereren met de eigen communicatiesystemen van het vliegtuig via radiogolven.
Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit.
4G in vliegtuigen
De vliegtuigen vangen dit signaal op en zetten het om tot een wifi-netwerk, waar jij als passagier gebruik van kunt maken. Passagiers moeten inloggen op dit wifi-netwerk. Je kunt dus niet je eigen 4G-verbinding gebruiken.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
Voorlopig is telefoongebruik alleen toegestaan als je je mobiele telefoons en andere gadgets met een mobiele verbinding op vliegtuigmodus zet.
Gelukkig is het niet meer nodig om een smartphone volledig uit te schakelen aan boord dankzij de vliegtuigmodus. De vliegtuigmodus komt er in principe op neer dat je toestel geen signalen uitzendt. Dit betekent dat mobiele telefonie en dataverkeer niet meer werken en dat wifi en bluetooth zijn uitgeschakeld.
Toestel aan, alle functies uit
In de vliegtuigmodus bent u dus niet bereikbaar. Ook kunt u zelf geen contact opnemen met anderen. Maar allerlei zaken waarvoor geen verbinding nodig is, blijven gewoon werken. U kunt rustig een spelletje doen of een notitie maken.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
Radiohoogtemeter essentieel bij slecht zicht. De commotie over de interferentie van 5G-communicatie met de hoogtemeters van vliegtuigen speelt in Europa niet. Maar Europese luchtvaartmaatschappijen hebben er wel mee te maken wanneer ze op luchthavens in de VS vliegen. En daar blijft de situatie onduidelijk.
De wekker gaat af in vliegtuigstand, want dan werkt 'ie gewoon. Je zet 'm uit, draait nog een keertje om en drentelt na de snooze richting douche. Frisgewassen schuif je aan bij het ontbijt, paar happen granola en een koffietje.
U kunt altijd 30 minuten gebruikmaken van ons gratis Message-pakket op alle vluchten binnen Europa met WiFi-toegang. Hiermee verstuurt en ontvangt u tekstberichten via WhatsApp, Messenger, WeChat en vergelijkbare services. Houd er rekening mee dat u geen foto's, video's of audiobestanden kunt verzenden of ontvangen.
Tijdens de vlucht raak je buiten het bereik van de telefoontorens waarmee je mobiele telefoon constant verbinding zoekt. Omdat je telefoon geen verbinding kan vinden stuurt hij een steeds sterker wordend elektrisch signaal de wereld in op zoek naar deze torens.
Stap 1: Start Spotify en log in met uw account. Stap 2: Ga naar het nummer, de afspeellijst of podcast die je in het vliegtuig wilt beluisteren en schakel vervolgens de Download-knop rechtsboven in om Spotify-nummers te downloaden. Stap 3: Stel nu de Spotify Offline-modus in.
Aan boord van de Boeing 737 MAX, Boeing 767 en Boeing 787 Dreamliner zijn USB-poorten aanwezig in de stoel. Hiermee kun je je smartphone of tablet opladen.
Nee, TUI fly heeft geen WiFi aan boord.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
Alle verbindingen (GSM, Bluetooth, WIFI) moeten uit omdat meerdere telefoons bij elkaar daar eventueel gevaarlijke storingen/ruizen kunnen veroorzaken. Het beleid ziet er ongeveer zo uit: Elektronische apparaten mogen aanblijven als ze in vliegtuigmodus staan.
Regels powerbank in het vliegtuig
Een powerbank met een capaciteit onder de 100 Wh mag volgens de IATA richtlijnen mee in de cabine van het vliegtuig. Hetzelfde geldt voor losse lithium batterijen. Deze mogen mee in de cabine, mits ze in de originele verpakking zitten.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Het grote verschil tussen de eerste twee functies en de derde zit hem in het gedrag van de smartphone: terwijl het toestel met Silent en Do Not Disturb het signaal zal blijven ontvangen en dus perfect zal werken, zal het activeren van Airplane Mode de mobiele verbinding van de smartphone uitschakelen.
Nederlandse regels vanaf 21 mei
Daarom veranderen ook de regels in Nederland. Vanaf zaterdag 21 mei is het dragen van een mondkapje niet meer verplicht op Nederlandse luchthavens. Mensen met een kwetsbare gezondheid worden wel geadviseerd (vrijwillig) een medisch mondkapje te dragen.
Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen Corendon, Transavia en TUI mag je de opladers ook gewoon gebruiken in het vliegtuig. Alleen bij KLM willen ze dat niet. Erik Kelder, batterijdeskundige TU Delft, vertelt dat zo'n mobiele oplader best gevaarlijk kan zijn. "In batterijen zit lithium.
In het vliegtuig zijn wifi-ontvangers geplaatst. Dit netwerk staat in contact met een antenne bovenop het vliegtuig. Die verzendt het dataverkeer met de snelheid van het licht naar de dichtstbijzijnde satelliet, die het direct doorstraalt naar een grondstation. Het dataverkeer legt zo een slordige 88.000 mijl af.