De maximale lengte van vrachtauto met aanhangwagen mag namelijk niet langer zijn dan 18,75 meter. De maximale lengte van een oplegger is wettelijk niet bepaald. Maar een combinatie van een trekker met oplegger mag niet langer zijn dan 16,50 meter.
Een standaard oplegger heeft een lengte van 13,60 meter. Een oplegger kan gebruikt worden bij een Scania en geheel naar wens gemonteerd worden. De totale wettelijke lengte van een vrachtwagen met oplegger mag in totaal 16,50 meter zijn.
Volgens KB van 15 maart 1968, art32bis van 1 januari 1985 is de maximale breedte van een vrachtauto vastgesteld op 2,55 m. De maximale hoogte is 4 m en de maximumlengte is 12,00 meter. Een combinatie van vrachtauto met aanhangwagen mag niet langer zijn dan 18,75 meter.
Lengte van laadvloer 13,4 meter, hoogte 2,55 - 2,70 meter, breedte 2,55 meter. deze oplegger is korter is dan de standaard lengte (13,60 meter) en heeft minstens één stuur-as en of een extra lift-as. De meest gebruikte laadruimte is 10,50 meter lang en 2,46 meter breed.
Kenmerken van een huiftrailer:
afmetingen: 13.60 x 2.48 x 2.67. volume: 90 m.
De lading of trailer van een vrachtwagen hoort gewoon bij de algemene breedte en telt dus mee bij de maximale breedte. Hier moet je dus ook op letten. Inclusief de lading mag een vrachtwagen een maximale breedte van 2 meter en 55 centimeter hebben.
In een vrachtwagen met de meest voorkomende trailer (huiftrailer) zijn 33 europallets plaatsen beschikbaar. De hoogte van een stapel europallets is 19. Er kunnen dus 627 europallets in een vrachtwagen met een huiftrailer.
Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar, terwijl een gewone vrachtwagen maximaal 18,75 lang is en (in Nederland) maximaal 50 ton zwaar mag zijn.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton. Voor rijdende werktuigen wordt een hogere massa toegestaan.
Maar als we generieke prijzen zouden moeten noemen, dan begint een nieuw model vaak bij prijzen vanaf 100.000 en ligt het gemiddelde rond de 140.000,-. En kost een tweedehandse vrachtwagen met oplegger vaak ongeveer de helft, waarbij de prijs gemiddeld rond de 70.000,- ligt.
Autobus inclusief skibox (T100): maximaal 15.00 meter. Gelede (harmonika) bus of bus met aanhangwagen: maximaal 18.75 meter. Lange zware voertuigen (LZV): maximaal 25.25 meter.
Een standaard huiftrailer weegt tussen de 6000 en 7000 kg. Met hun lichtgewicht versies slagen de trailerbouwers er in daar goed 1000 kg van af te doen. De superlichte huiftrailers gaan wel 2000 tot 2500 kg onder dat gewicht.
De maximale lengte voor een aanhangwagen is 12 meter. Dit is gemeten vanaf hart koppeling tot achterzijde aanhangwagen. De totale combinatie mag echter niet langer zijn dan 18 meter. Deze maximale lengte staat vast voor een auto met aanhangwagen.
Een LZV vervoert veel vracht in verhouding tot standaard vrachtvervoer. Een LZV is maximaal 25,25 meter lang en weegt 60 ton. Voor een gewone vrachtwagencombinatie geldt een maximale lengte van 18,75 meter en een gewicht van maximaal 50 ton (in Nederland). Inzet van LZV kan leiden tot een volumestijging tot 40 %.
De aanschafprijs bij een nieuwe vrachtwagen kopen is normaliter hoog. Reken voor een goede en complete truck toch op prijzen die beginnen bij €100.000,-. Wanneer je toch een nieuwe vrachtwagen wilt kopen, maar het is boven je budget, dan is leasen nog een optie.
Een bulkauto is een vrachtwagen met of zonder aanhangwagen of een vrachtwagen voorzien van een koppelschotel met een oplegger die bedoeld is voor het vervoer van stort- of bulkgoed zoals: Weipoeder.
Open opleggers worden veel gebruikt voor vervoer van producten die met een kraan geladen of gelost worden en producten die vanwege de afmetingen buiten de oplegger uitsteken. Onze open trailers zijn gemaakt doormiddel uit een dragende structuur. De nieuwe MODULOS-chassis wordt bekleed met sterk belastbare platen.
Huiftrailers (en tautliners) zijn standaardvoertuigen die universeel ingezet kunnen worden voor het vervoer van verpakte, niet-temperatuurgevoelige goederen.