De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
Een korte motivatiebrief: maximaal 300 woorden
Waar je met een 'gewone' sollicitatiebrief al gauw een A4'tje vol hebt geschreven, wil je het bij een korte motivatiebrief juist echt beknopt houden. Laten we zeggen: tussen de 150 en 300 woorden.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
In een korte motivatiebrief is het vooral belangrijk om relevante werkervaring te benoemen, of eventueel een studie die je hebt gedaan. De motivatiebrief is dan vooral bedoeld om je visitekaartje af te geven. De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden.
In een korte motivatiebrief vertel je kort en krachtig waarom jij de beste kandidaat bent. Tips voor een korte motivatiebrief en voorbeelden ter inspiratie. Een goede korte motivatiebrief schrijven, is uitdagender dan een lange brief opstellen. Het dwingt je namelijk om keuzes te maken.
Je merkt al dat een motivatiebrief niet altijd nodig is, maar in sommige gevallen kan ze net wél nuttig zijn: Wanneer je een carrièreswitch maakt: Als je solliciteert in een sector of rol waar je nog geen ervaring in hebt, dan kan je in een brief wel uitleggen waarom je precies in die sector of rol wil werken.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Je motivatie hoeft ook niet heel groots te zijn. Als jij aan het einde van een werkdag met een blij gevoel naar huis gaat, als je je klanten naar tevredenheid hebt geholpen, dan is dat een prima motivatie. Vertel in ieder geval met enthousiasme wat je leuk vindt om te doen en welke resultaten je een goed gevoel geven.
Motivatieveld. Het komt vaak voor dat er in een sollicitatieformulier een tekstveld voorzien is voor je motivatie. In dit geval is het verstandig een volledige motivatiebrief te schrijven en deze in het veld te plaatsen.
Dat is simpel: de ideale lengte van een sollicitatiebrief is tussen een halve pagina en een hele pagina. Een sollicitatiebrief moet dus op 1 A4'tje passen. Dit blijkt onder andere uit Amerikaans onderzoek onder recruiters. Maak je sollicitatiebrief dus liever niet korter of langer dan dat.
Maar je mag als uitgangspunt nemen dat een cv voldoet met een lengte van twee kantjes, dus twee velletjes A4 is de ideale lengte van je cv. De lengte van je cv hangt verder af van de branche waarin je werkt en van de hoeveelheid werkervaring die je hebt. Als je weinig werkervaring hebt, mag je cv korter zijn.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Cv staat voor curriculum vitae. Het is Latijn voor 'levensloop' en verwijst naar een document waarin sollicitanten hun werkervaring, opleiding, vaardigheden en andere kwalificaties beschrijven.
De tips voor een goede slotzin op een rijtje
De laatste zin moet iets toevoegen aan je verhaal. Met de slotzin probeer je de lezer aan te zetten tot actie. Zorg er wel voor dat het geen commerciële of reclameachtige zin is. Er moet een balans zijn tussen zelfverzekerdheid en bescheidenheid.
In een slotzin geef je aan wat je van de lezer verwacht, hoe iets verder gaat of welke actie jij gaat ondernemen. Net als bij openingszinnen is het soms lastig een goede slotzin te vinden. Ook een slotzin moet passen bij de inhoud van de brief of e-mail die je schrijft.