De notaris is een onpartijdige deskundige die de belangen van alle betrokkenen behartigt bij het opstellen van een notariële akte. De akte blijft eeuwig bewaard.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
Het verschil tussen een uittreksel en een afschrift is dat op een afschrift alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand staan vermeld en op een uittreksel een deel van de gegevens staan.
Een akte kost € 16,60. Online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard. Stadsloket: het is de bedoeling dat u betaalt met uw pinpas of creditcard.
Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.
Hoe lang duurt het? Online aanvraag: de akte wordt binnen vijf werkdagen opgestuurd.De postbezorging kan 3 dagen duren.Aanvraag per post: uw aanvraag wordt binnen 3 weken na ontvangst verwerkt.
Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel. U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.
Hoe kan ik een akte aanvragen? Hebt u DigiD, dan kunt u de aanvraag online doen. Hebt u geen DigiD, doe de aanvraag dan per post. Houd er rekening mee dat u de akte en rekening per post misschien niet binnen de standaardtermijn van 4 weken ontvangt.
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.
U kunt een (afschrift of uittreksel van de) geboorteakte van uw kind aanvragen bij de lokale autoriteiten in het geboorteland van uw kind. Hoe u dit doet, verschilt per land. Heeft u de geboorte geregistreerd bij de ambassade? Dan kunt u daar een (afschrift of uittreksel van de) geboorteakte van uw kind aanvragen.
Een notariskantoor bewaart je akte.
De akte zelf is in het Nederlands, maar u kunt een internationaal uittreksel van de akte krijgen. Van een akte kunt u een afschrift krijgen of een internationaal uittreksel. Een afschrift is een officiële kopie van de akte, gestempeld door de gemeente. Op een afschrift staat precies hetzelfde als op de akte zelf.
De geboorteakte is het juridisch bewijs van de geboorte. Met dit bewijs heeft je kindje een identificatie en kun je je kindje bijvoorbeeld verzekeren, krijg je kinderbijslag en kun je je kindje inschrijven bij scholen.
Bij het register in uw land vraagt u om uw geboorteakte.Soms kan uw ambassade u hierbij helpen.U kunt ook aan andere mensen vragen of zij voor u een geboorteakte opvragen in uw geboorteland. Denk aan familie, vrienden, notaris of advocaat.
De dagtekening is de datum die op een document staat. Bijvoorbeeld op een onderhandse akte of authentieke notariële akte . Die datum geeft aan op welke dag de akte is ondertekend door de persoon voor wie de akte is gemaakt. Dit is voor de bruikbaarheid van een akte heel belangrijk.
Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) kost € 22,40 (tarief 2023). Dit zijn de betalingsmogelijkheden: online: u kunt betalen met iDEAL, Visa of MasterCard.
Hoe lang duurt het? Vraagt u de akte digitaal aan, dan ontvangt u de akte per post binnen 5 werkdagen. Vraagt u de akte schriftelijk op (per email, per post of via een vragenformulier), dan ontvangt u de akte binnen 4 weken.
De overlijdensakte is nodig om de overledene te mogen begraven of cremeren. De gemeente geeft daar alleen toestemming voor wanneer u deze akte heeft. Maar de overlijdensakte is ook nodig voor andere zaken. Bijvoorbeeld voor het melden van een overlijden aan verschillende instanties, waaronder ABN AMRO.
geboortetijd. geboorteplaats. gegevens van de persoon die de aangifte heeft gedaan (meestal is dat de vader, maar soms is dat de moeder of iemand die bij de geboorte aanwezig was) de datum van aangifte en de naam van de ambtenaar die de akte heeft opgemaakt.
De aktekosten schommelen tussen de 700 à € 800 in functie van de concrete gegevens van het dossier. Soms kan het zelfs meer zijn, wanneer bepaalde kosten hoger oplopen. Zo hanteren de gemeenten en steden geen uniform tarief bij de aflevering van stedenbouwkundige informatie en sommige zijn op dit vlak echt wel duur.
Van zodra de onderhandse verkoopovereenkomst is afgesloten, moet de notariële akte binnen de vier maanden ondertekend worden. De notaris heeft die tijd nodig om de akte op te stellen. In die periode doet hij ook de nodige controles, opzoekingen of vraagt hij attesten aan.
Wat als je geen aangifte doet, of het vergeet? Als je niet op tijd geboorteaangifte doet, meldt de ambtenaar van de burgerlijke stand dit bij het Openbaar Ministerie (OM). Het kan zijn dat je een boete krijgt.
Geldigheid. Op het afschrift of internationaal uittreksel staat de datum waarop de akte is gemaakt én de datum waarop het afschrift of internationaal uittreksel is afgegeven. Een afschrift of internationaal uittreksel heeft geen houdbaarheidsdatum.