Of iets het nieuws haalt, hangt af van de nieuwswaarde van de gebeurtenis. Een gebeurtenis zal eerder in het nieuws komen wanneer deze actueel is en belangrijk voor een grote groep mensen, dan wanneer dit slecht voor een kleine groep interessant is. Leerlingen bekijken verschillende nieuwsberichten.
Nieuws wordt gepresenteerd in de vorm van redactionele tekst (zoals teletekst), een grafiek, een nieuwsfoto, via video of film of gesproken woord. In een krant of tijdschrift staat nieuws meestal vooraan gegroepeerd en wordt het gescheiden gepresenteerd van het commentaar en de achtergronden bij het nieuws.
De redactie verwerkt het nieuws en zet het om in artikels, foto's, grafieken, enz... Vormgevers of lay-outers maken de pagina's op volgens de huisstijl van de krant. De drukkerij drukt de krant. De krant komt bij de lezer terecht.
Je kunt redacties opbellen of ze een persbericht sturen. Dat laatste is het meest gebruikelijk. Het mailadres en telefoonnummer vind je in het colofon van een publicatie. Dat is een kolom in de krant of in het tijdschrift waarin de namen van de redacties en de adresgegevens staan.
Adverteren in de krant kan al vanaf ongeveer 100 euro in een regionale krant met een 1/4eadvertentie tot een hele pagina in een landelijke krant voor een gemiddelde prijs van 15.000 euro.
Een redacteur selecteert relevant materiaal uit het aanbod van persberichten en berichten op sociale media voor de krant, website of het journaal. Een redacteur schrijft en redigeert ook teksten.
Hoe kom je hier achter? Simpel: ga op de website zoeken naar informatie voor potentiele adverteerders. Misschien staat daar al een document met een analyse van het lezerspubliek. Bedoeld voor iemand die misschien een advtertentie wil gaan plaatsen, maar dus ook heel erg interessant voor jou.
De drukvorm bestaat over het algemeen uit een dunne aluminium plaat waarop via fotografische weg een beeld is aangebracht. Om een afdruk te krijgen van deze offsetplaat moet deze eerst vochtig worden gemaakt. Alle niet-beeld-delen nemen dit vocht aan. Daarna wordt de vettige inkt aangebracht.
NDP Nieuwsmedia (voorheen: De Nederlandse Dagbladpers) is de branche- en werkgeversorganisatie van Nederlandse dagbladuitgevers en nieuwsbedrijven. Hierbij zijn alle uitgevers van (betaalde) dagbladen in Nederland aangesloten. (Sinds eind 2007 mogen uitgevers van gratis dagbladen lid worden (zie Sp! ts en De Pers)).
Wanneer je in de media wilt komen met nieuws, krijg je te maken met journalisten. Zij werken iedere dag aan verhalen en zijn selectief met hun tijd. Dagelijks krijgen ze tientallen berichten in hun redactie-inbox. De journalist scant het liefst zo snel mogelijk alle berichten.
Maak een medialijst / perslijst. Hierin houd je alle gegevens van de voor jou relevante media bij. Benader een journalist zo persoonlijk mogelijk, dus met een persoonlijk mailadres en persoonlijk mailtje.
Het gaat om de verzameling, die iets moet zeggen over zowel de (belangstelling) van de doelgroep als over de tijd waarin wij leven. Een goed magazine biedt inspiratie en herkenning (en soms aspiratie) – niet in ieder artikel voor iedereen, maar wel in één of meerdere artikelen (of in het geheel daarvan) voor iemand.
Herkenbaarheid
Als je als bedrijf een magazine maakt, is het goed om herkenbare elementen uit je huisstijl terug te laten komen. Denk daarbij aan kleuren, beelden en vormen. Een mooi voorbeeld van een eigen én herkenbare stijl vind je terug in het magazine van National Geographic.
De NOS wordt deels of volledig gefinancierd door de Nederlandse overheid. De NOS-programma's vloeien voort uit de wettelijke taak van de NOS, die is vastgelegd in de Mediawet, waarin staat dat de NOS programma's moet maken die zich bij uitstek lenen voor gezamenlijke verzorging.
Als fulltime redacteur ga je gemiddeld tussen de 2.534 en 2.911 euro bruto per maand verdienen. Per jaar is dat 34.636 euro bruto, wanneer je 40 uur per week werkt. Als flexmedewerker verdien je ongeveer 15,72 euro per uur.
Een goed werkende redactie bestaat ten minste uit een aantal redacteuren, een hoofdredacteur en een eindredacteur. Meestal is de hoofd- of eindredacteur verantwoordelijk voor de bladcoördinatie. Hij of zij stuurt dan ook de fotografie en vormgeving aan. De redacteuren verdelen de taken en zijn afhankelijk van elkaar.
De kosten van een bushokje reclame hangen af van diverse factoren maar ga uit van +/- 75 per week per bushokje. In bepaalde seizoenen zal de prijs iets hoger liggen, op andere momenten juist iets lager.
Het Algemeen Dagblad (AD) is een Nederlands landelijk dagblad en met een oplage van 341.972 exemplaren (2020) de op één na grootste betaalde krant van Nederland. De krant wordt gepubliceerd op tabloidformaat en is eigendom van het Belgische mediabedrijf DPG Media.
Een advertentie is een publicatie die bedoeld is de lezer ervan te verleiden tot een bepaalde actie, zoals het kopen van een product of deelnemen aan een actie. Meestal gaat het hier om het promoten van commerciële producten en diensten. Er bestaan echter ook advertenties voor producten en diensten zonder winstoogmerk.