De Piet Heintunnel is één van de langste van de regio Amsterdam met een lengte van 1.490 meter.
Om veilig te kunnen werken is het helaas niet mogelijk de renovatie per tunnelbuis uit te voeren. Deze renovatie is ook noodzakelijk om volledig te voldoen aan de nieuwe veiligheidswetgeving voor tunnels. Tijdens de werkzaamheden is de tunnel afgesloten voor al het wegverkeer.
De Piet Heintunnel is elke eerste dinsdag van de maand in beide richtingen gesloten voor onderhoud. De tunnel sluit dinsdag om 22.30 uur tot woensdag 05.00 uur. Een keer per kwartaal is de Piet Heintunnel 1 nacht extra in beide richtingen gesloten.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
Met een lengte van 7.160 meter, is de Groene Harttunnel de langste tunnel van Nederland. Deze constructie is in 2005 geopend, als onderdeel van de hogesnelheidslijn HSL Zuid tussen Schiphol en Antwerpen.
De renovatie van de Heinenoordtunnel vindt plaats in 2023 en 2024. De tunnel gaat dan regelmatig dicht in 1 of beide rijrichtingen. De planning is onder voorbehoud en kan nog veranderen. Veel vragen over de afsluiting van de tunnel beantwoorden we op de pagina Vraag en antwoord renovatie Heinenoordtunnel (A29).
Tunneldoseren Ketheltunnel
Vanwege de veiligheid willen we voorkomen dat er file in de Ketheltunnel ontstaat. Daarom doseren we het verkeer.
Lærdal (24,5 km) - Noorwegen
In de tunnel bevinden zich namelijk nog 3 grotten die dankzij haar blauwe licht werken als 'wake-up-call' voor het doorgaande verkeer. Geen autotunnel, maar zeker wel het vermelden waard: Met een lengte van 57 kilometer is de Gotthard spoortunnel met afstand de langste tunnel ter wereld!
Kokervorming kunstwerk waarmee een (spoor)weg of leiding door een hindernis, of daar onderdoor wordt gevoerd. Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië.
En hoe organiseer je gedurende een jarenlang project diezelfde hoge kwaliteit, integraliteit en samenwerking. De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
DEN HAAG - Bijna elke ochtend en middag is het raak: automobilisten mogen de Ketheltunnel op de A4 niet in, vanwege het zogeheten tunneldoseren. En dus staat er dagelijks die gehate file, vooral in de richting van Rotterdam. Het begint vaak al bij Rijswijk.
Schiedam krijgt een Amaliapark. Dat heeft wethouder Jeroen Ooijevaar dinsdagmiddag bekendgemaakt. Het groengebied, bovenop het dak van de Ketheltunnel, beslaat zo'n 15 hectare en moet een populaire plek worden om te recreëren.
Rijkswaterstaat doorloopt 4 fasen bij de ontwikkeling van een tunnel. In elke fase staat tunnelveiligheid hoog in het vaandel. Het hele proces van planfase tot en met realisatie duurt zo'n 5 tot 8 jaar.
De Gotthard-basistunnel in Zwitserland is niet alleen de langste tunnel van Europa, maar ook van de hele wereld.
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
We renoveren de Haringvlietbrug in de snelweg A29. De brug is van vrijdag 9 juni 22.00 tot vrijdag 4 augustus 2023 23.00 uur dicht voor al het verkeer. We vervangen de brugklep en het bewegingswerk.
Tijdens de bouw moet bijvoorbeeld voldoende afstand worden gehouden tot (bestaande) bebouwing of natuurgebieden. En dan moeten de bouwers ook nog rekening houden met bijvoorbeeld grondwaterstanden of de bodemgesteldheid. Dit alles kan ertoe leiden dat bochten in tunnels onvermijdelijk zijn.
Als onderdeel van de Blankenburgverbinding wordt de Hollandtunnel aangelegd. De tunnel is 510 meter lang en bestaat uit twee tunnelbuizen. In elke tunnelbuis liggen drie rijstroken op een diepte van 10 meter.
Nederland kent alleen toltunnels
Nederland kent geen tolwegen, maar wel drie toltunnels: de Westerscheldetunnel in Zeeland (5 euro), de Kiltunnel bij Dordrecht (2 euro) en de Wijkertunnel (A9) en Noordtunnel (A15).
De Westerscheldetunnel is een geboorde tunnel en bestaat uit twee buizen met een diameter van 11 meter die met een tunnelboormachine gegraven zijn. Elke buis heeft ruimte voor twee rijstroken. Er is geen vluchtstrook aanwezig. Om de 250 meter zijn de tunnelbuizen aan elkaar gekoppeld door zogenaamde dwarsverbindingen.
Een gigantisch ondergronds netwerk. Want het stikt in Albanië niet alleen van de bunkers, maar ook van de tunnels, schuilkelders en andere ondergrondse bouwwerken. Het land heeft na Noord-Korea zelfs de meeste tunnels op aarde.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Dit doen we voor doorstroming en veiligheid. Als het verkeersaanbod in het gebied rond de Coentunnel te groot is, kunnen we dat niet zonder file verwerken. Daarom sluiten we soms een rijstrook af.