Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
De gevolgen van slechte benzine . . .
Wat veel mensen niet weten is dat brandstoffen geen onbeperkte levensduur hebben. Brandstoffen kunnen dus “vervallen”. In het geval van benzine kan dit een hele hoop ongewenste effecten hebben op de motor en zijn levensduur.
Wanneer u weinig kilometers maakt, E10 is namelijk maar 3 maanden houdbaar. Bij gebruik van benzine in motor aangedreven apparaten zoals kettingzagen, zitmaaiers en buitenboordmotoren. Uw motor kan hierdoor in de problemen komen. Wanneer u uw motor lange tijd niet gebruikt, stilstand is erg slecht voor E10.
Méér toevoeging van bio-brandstof kan inderdaad effect hebben op de houdbaarheid. In geval van E10 moet u er van uitgaan dat wanneer de tankinhoud langer dan drie maanden niet wordt aangevuld, het beter is E5 te tanken. Dan kom je vrijwel altijd uit bij een 98 octaan premium benzine voor een hogere prijs.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
De brandstof in je tank is heus niet meteen 'slecht', maar let hier toch mee op. In de praktijk komt het er op neer dat brandstof in een auto een houdbaarheid heeft van minimaal 6 maanden. In de meeste gevallen wordt dat zelfs probleemloos enkele jaren.
Brandstof kunt u inleveren bij de afval innamepunt van de gemeente. Ze nemen geen 'losse' brandstof in, u zult in dat geval dus ook afscheid moeten nemen van de jerrycan.
Waar E5 ongeveer zes maanden houdbaar was, is dit bij E10 slechts drie maanden. Drie maanden klinkt vrij lang, maar het verouderingsproces vertoont al tekenen na ongeveer drie weken.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Hoe lang kun je benzine bewaren in een jerrycan? Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer. Diesels werken namelijk met een hogere druk dan benzinemotoren, ze zijn hierdoor zwaarder en ook van betere kwaliteit.
Ja, dat mag zeker.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Beter voor het milieu
E10 bevat meer bio-ethanol en dus minder fossiele brandstof. E10 is dus beter voor het milieu en goedkoper dan E5, maar door de grotere hoeveelheid bio-ethanol kan E10 niet voor alle auto's gebruikt worden.
De residu's van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten. Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator.
Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Dieselauto's. Wat voor benzineauto's geldt, geldt ook dieselauto's: het onderhoud bepaalt hoe lang de motor meegaat. Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor.
Is het een mechanische pomp volstaat deze gewoon aan te zetten.Bij een handmatige pomp moet je enkele keren pompen en dan blijft de brandstof verder lopen. Heb je genoeg overgeheveld breng dan de container of het uiteinde van de slang hoger dan de tank van je wagen.
- Bel vanaf die plek uw pechhulpverlener, zoals de Wegenwacht, Route Mobiel of een andere officiële hulpverlener. In geval van nood of een onveilige situatie kunt u ook bellen met de Landelijke Informatielijn (0800-8002). - Dreigt er acuut gevaar, bel dan 112. - Geef bij een ongeval of pech door waar u zich bevindt.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10).Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.