Na 20 jaar de akten bewaard te hebben op het notariskantoor, mogen de akten worden overgebracht naar de algemene bewaarplaats van de Rijksoverheid. Dit is een archiefbewaarplaats van notarisarchieven in Winschoten.
De akte blijft eeuwig bewaard. Als de notaris stopt, dan wordt zijn protocol (dossier met akten) overgenomen door een andere notaris (zijn opvolger).
5 jaar: fiscale gegevens; bankafschriften; financiële jaaropgaven; aftrekbonnetjes; garantiebewijzen. Langer: trouwboekje; garantie-bewijzen plus aankoop bon; huurcontract van huis of auto; koopcontract en hypotheekakte van eigen woning; polis levensverzekering, zaken omtrent het pensioen.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
Als particulier heb je geen wettelijke bewaartermijn voor bankafschriften. Je bent niet verplicht om ze te bewaren. Toch is het wel verstandig om je bankafschriften minimaal 5 jaar te bewaren. De Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen.
Bewaren. De notaris is verplicht de akten te bewaren voor een termijn van 20 jaar. Na 20 jaar mogen de akten worden overbracht naar het Rijksarchief. Dit is een landelijk archief.
Houdt er rekening mee dat u de administratie van de overledene minimaal vijf jaar dient te bewaren. Indien u daar behoefte aan heeft, vraag dan rouwbegeleiding aan.
We raden u wel aan het pensioenoverzicht te bewaren. U behoudt dan alle gegevens die voor de opbouw van uw pensioen belangrijk zijn. Mocht u ooit vermoeden dat er iets niet klopt aan uw pensioen, dan kunt u dat nagaan aan de hand van de pensioenoverzichten.
1 jaar. Van elke verzekering ontvangt u jaarlijks een nieuwe polis. Ook van uw energiekosten en de lokale belastingen krijgt u eens per jaar een overzicht. U bewaart de oude polissen en afrekeningen tot u de nieuwe heeft ontvangen.
Er is geen verschil met de papieren facturen. Alle facturen en kopieën van facturen moet u voor de FOD Financiën gedurende zeven jaar bewaren.
Als uw boekjaren de kalenderjaren volgen, betekent dit dat u na 31 december 2019 uw administratie over 2012 en eerdere jaren mag weggooien. Als u bepaalde documenten nog nodig hebt, bijvoorbeeld contracten, pensioen- en lijfrentepolissen, moet u deze echter nog wel bewaren.
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
Testamenten en documenten in verband met successie. Schenkingsakten (om ruzies tussen erfgenamen en verdenkingen van de fiscus te vermijden) Diploma's en professionele certificaten. Medische documenten: bloedgroepkaart, vaccinatiekaart, resultaten van analyses en onderzoeken en eventueel röntgenfoto's.
Het allereerste dat moet gebeuren, is het overlijden melden aan de huisarts, naasten, uitvaartverzorger en de gemeente waarin je dierbare is overleden. Als je de uitvaart bij ons regelt, doen wij aangifte van overlijden voor jou en regelen de Akte van Overlijden. Zodat jij je kunt richten op de uitvaart.
De akten die je voor een notaris tekent, worden in een uitermate beveiligde notariële databank bewaard. Personen die niet persoonlijk bij de akte betrokken zijn (de zogenaamde “derden”), hebben geen toegang.
Minuutakten en repertoria worden na 75 jaar overgedragen aan een archiefbewaarplaats en daarmee voor iedereen openbaar. Een uitzondering vormen testamenten, die na 100 jaar openbaar worden. Akten van notarissen die ná 1935 opgemaakt zijn, worden beheerd door de opvolgende notaris.
Gedaan met zoeken naar dat mapje met de aankoopakte van de woning. Voortaan kan elke burger via MyMinfin alle akten waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters raadplegen en uiteraard downloaden.
Beleggen geld uit de erfenis
Je kunt zelf gaan beleggen, maar je kunt ook samen met de beleggingsexperts van je bank gaan beleggen. Of je kunt je beleggingen laten beheren door je bank. Beleggen is niet zonder risico's. De waarde van het vermogen dat je inlegt kan dalen.
Ouders mogen zelf beslissen over hun eigendommen. Wil je dus je huis of appartement verkopen, doe gerust! Ook de inkomsten uit die verkoop zijn voor jullie zelf. Het is aan jullie om te bepalen wat ermee gebeurt.
En/of rekening bij overlijden - Nabestaanden
Het saldo op de rekening dat toebehoort aan de overleden rekeninghouder, behoort tot zijn/haar nalatenschap en wordt volgens het testament verdeeld. Mocht er geen testament bestaan, dan bepaalt het wettelijk erfrecht wie recht op het spaargeld heeft.
Tot voor kort kon de fiscus bij fraude vijf jaar teruggaan in de tijd binnen het wetboek inkomstenbelastingen.
Als uw WW-uitkering stopt, moet u de documenten die met uw uitkering te maken hebben altijd 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, bent u namelijk verplicht om documenten aan ons te laten zien. Dat geldt bijvoorbeeld voor loonstroken, sollicitatiebrieven en arbeidsovereenkomsten.
U bent verplicht informatie te geven als wij daarom vragen. Daarbij gaat het alleen om informatie die van belang kan zijn voor uw eigen belastingheffing. Hebt u bijvoorbeeld nog bankafschriften en bonnetjes? Dan moet u het mogelijk maken dat wij deze inzien.
Nadat de wettelijke bewaartermijn voor u is verstreken, mag u de basisgegevens van uw administratie opruimen, zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de loonadministratie, de kasadministratie, de voorraadadministratie en de gegevens die hieraan ten grondslag ...