Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Is het probleem met het product uw schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld.
Soms verkopersgarantie of fabrieksgarantie
Bij de aankoop van een product krijgt of koopt u soms extra garantie van de verkoper of fabrikant. Met deze garantie belooft de verkoper of fabrikant dat het product een bepaalde tijd goed werkt. De verkoper of fabrikant kiest zelf de voorwaarden van zijn garantie.
Bij aanschaf van een Bosch apparaat krijg je 2 jaar fabrieksgarantie. Dit betekent 2 jaar zorgeloos genieten. Is er toch onverhoopt iets mis met de machine, dan kan je direct gebruik maken van de reparatieservice van Bosch met 140 gespecialiseerde technici.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
Een wasmachine en droger hebben een standaard garantie van 2 jaar tegen fabricage- en/of materiaalfouten. Bij registratie krijg je bij aankoop van een garantie model nog eens 3 jaar extra garantie.
Je krijgt op de meeste producten minimaal 2 jaar garantie op fabricagefouten. Je product zou namelijk bij normaal gebruik de eerste 2 jaar niet stuk mogen gaan. Op BlueBuilt producten krijg je zelfs 5 jaar fabrieksgarantie.
Twee jaar zekerheid
Voor alle huishoudelijke Miele apparaten bieden we vanaf de aankoopdatum een Miele garantie van twee jaar. Gedurende deze periode herstellen we alle materiaal- en fabricagefouten gratis.
De wettelijke garantie bedraagt twee jaar en begint te lopen vanaf het ogenblik dat je de winkel buiten stapt met het product onder je arm of vanaf het ogenblik waarop het je wordt geleverd. In de praktijk doen verkopers jammer genoeg dikwijls moeilijk.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat. De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt.
Ieder apparaat heeft 2 jaar fabrieksgarantie. Verleng je garantie voor een goede gemoedsrust en zodat je apparaten worden beschermd tegen technische storingen en schade.
De meeste fabrikanten geven 2 jaar algemene garantie op een e-bike. Gaat daarna bijvoorbeeld de motor of accu stuk, dan kan dat een dure grap zijn. Bij de verkoper heb je altijd recht op een goed product, maar je recht halen is soms lastig. Met garantie bijkopen voorkom je discussie.
De garantie is bedoeld om u als consument te beschermen, zodat u van een deugdelijk product kunt genieten. Om aanspraak te kunnen maken op de garantie, dient het product normaal gebruikt te worden, zoals redelijkerwijs mag worden verwacht.
Als extra dienst kunt u als verkoper 'commerciële garantie' geven. Dit noemen we ook wel verkopersgarantie. Ook de fabrikant kan dit doen, dan heet het fabrieksgarantie. Met zo'n commerciële garantie staat u of de fabrikant ervoor in dat het product een bepaalde tijd goed werkt.
Dat betekent dat een garantietermijn 'redelijk' moet zijn. En dat betekent ook dat als je leverancier twee jaar garantie geeft op je wasmachine, en je wasmachine na drie jaar stukgaat, je toch reparatie of vervanging mag verwachten van je leverancier.
Na de wettelijke garantie van 2 jaar, biedt Media Markt 3 jaar verlengde garantie. Zo kan je uiteindelijk 5 jaar zorgeloos van je aankoop genieten.
U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen.
Het tarief dat wij daarvoor hanteren is € 8,90 (incl. BTW) per 5 minuten (arbeidsloon). Onze technicus bespreekt vooraf de volledige kostenopgave en mogelijkheden met je.
Zowel binnen als buiten de fabrieksgarantie kun je bij ons terecht voor je reparatie. Binnen de fabrieksgarantie is dit gratis, daarna moet je voor de reparatie betalen.
Altijd minimaal 2 jaar garantie
Een nieuw artikel dat je bij ons koopt, is in goede staat en blijft werken zoals verwacht bij normaal gebruik . Deze wettelijke garantie duurt minstens 2 jaar.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.