Je product en de accessoires van Samsung worden gedurende twee jaar vanaf de aankoopdatum gedekt door de fabrieksgarantie van Samsung, wanneer het toestel is aangeschaft binnen Europa*. Onze garantie dekt geen schade die is veroorzaakt door ongevallen of ongeoorloofde aanpassingen.
De garantieperiode van een mobiele telefoon bedraagt 2 jaar. Op meegeleverde mobiele accessoires bedraagt de garantieperiode 6 maanden. Meer informatie over garantieperiodes.
Voor bepaalde producten geldt een garantiereparatie. Dit wil zeggen dat Samsung.com ervoor zorgt dat het product wordt gerepareerd wanneer er sprake is van een fabricagefout. Samsung neemt de kosten van de service, de onderdelen en de arbeid voor zijn rekening en zorgt ervoor dat het product weer bij je terugkomt.
De garantietermijn voor een telefoon is volgens Europese wetgeving minimaal twee jaar. De Nederlandse overheid vindt dat, als je een telefoon koopt, je recht hebt op een 'deugdelijk product'. Zo'n dergelijk product moet minimaal twee jaar bestand zijn tegen dagelijks gebruik.
Als er voor die tijd iets aan de telefoon stukgaat, ligt de bewijslast dat een defect wel of niet jouw schuld is bij de fabrikant. Na zes maanden ligt die bewijslast bij jou. In de praktijk betekent dit dat je na zes maanden overgeleverd bent aan de garantievoorwaarden van de fabrikant.
De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat. De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt.
Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet. Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat.
Dan is het verstandig om je smartphone door een erkende reparateur te laten maken. Kijk op de site van de fabrikant wat de opties zijn. Samsung heeft bijvoorbeeld een ophaalservice, en met je iPhone kun je altijd terecht in een Apple Store.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Defect buiten jouw schuld om
Wanneer je smartphone eerder dan verwacht en buiten jouw schuld stuk gaat heb je recht op kosteloze reparatie. Ga naar de winkel waar je het apparaat hebt gekocht. Je hebt namelijk recht op een goed product. Daarnaast biedt de fabrikant vaak ook 1 of 2 jaar fabrieksgarantie.
Over het algemeen duurt de reparatie van een Samsung telefoon 60 minuten. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan of het probleem duidelijk is, of dat het nog onderzocht moet worden.
De Samsung 24-uursondersteuning is bereikbaar via Samsung Members, Facebook Messenger en telefoonnummer 088 9090100 (lokaal tarief). Je kunt Samsung ook via Twitter, Facebook of de Samsung Community bereiken.
Altijd minimaal 2 jaar garantie
Een nieuw artikel dat je bij ons koopt, is in goede staat en blijft werken zoals verwacht bij normaal gebruik . Deze wettelijke garantie duurt minstens 2 jaar.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Als extra dienst kunt u als verkoper 'commerciële garantie' geven. Dit noemen we ook wel verkopersgarantie. Ook de fabrikant kan dit doen, dan heet het fabrieksgarantie. Met zo'n commerciële garantie staat u of de fabrikant ervoor in dat het product een bepaalde tijd goed werkt.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
Over het algemeen kun je tot 75 procent van de verkoopwaarde krijgen voor een defect toestel maar dan mag de schade niet te erg zijn. Als de schade groot is dan krijg je veel minder, mogelijk zelfs maximaal 20 procent van de verkoopwaarde.
Als u alle schadegebeurtenissen wilt verzekeren, heeft u een Allrisk-dekking nodig. Hiermee kunt u er zeker van zijn dat uw telefoon voor val- en stootschade verzekerd is. Waterschade en diefstal wordt hier in de meeste gevallen ook mee gedekt.
De kosten kunnen variëren van €30-€350.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
De productgarantie houdt in dat het product vervangen of hersteld wordt binnen de garantieperiode, wanneer er een defect is geconstateerd. De duur van de productgarantie verschilt tussen de verschillende fabrikanten, maar ook wat er precies gedaan wordt, of vergoed wordt, kan sterk verschillen.