Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Over het algemeen gaan carbon wielen jaren mee. Het wiel slijt in principe niet. Bij carbon wielen met velgremmen is er nog wel sprake van slijtage, maar bij wielen met schijfremmen eigenlijk helemaal niet meer. De enige dingen die kapot kunnen gaan zijn de schijfremmen zelf of kleine onderdelen zoals spaken of lagers.
Industrielagers gaan minder lang mee. Ze lopen meestal heel mooi in den beginne, en gaan doorheen de levensduur een beetje achteruit. Ik schat dat die best tussen ergens tussen de 10-25.000km vervangen worden, afhankelijk opnieuw van gebruik en kwaliteit lager.
Velghoogte en aerodynamica van de wielen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een hoge velg leidt de luchtstromen beter en zorgt daardoor voor minder luchtweerstand. Waardoor je uiteindelijk sneller zult gaan. Een hoge velg, zoals deze 50mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook erg licht.
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk. Wij bieden een wiellager vervangen service aan vanaf € 89,-.
Kies voor een set nieuwe stalen of keramische wiellagers en je wielset fietst weer als nieuw. Voor slechts €150 worden alle wiellagers vervangen met stalen lagers. Voor dit bedrag worden in zowel het voorwiel als het achterwiel nieuwe lagers geplaatst, totaal 6x nieuwe gesealde stalen lagers.
Balhoofd lagers en cups etc vervangen is best een klusje. Het grootste gedeelte van dit bedrag is dus ook werkloon. Naar mijn mening zou dit zo'n 40 euro kunnen kosten. Toch heb ik vaker dan eens gehoord dat hier tot wel 90 euro voor gevraagd word.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Waarom zijn de wielen zo belangrijk? De wielen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van je racefiets. Het upgraden van je wielen kan ervoor zorgen dat je sneller fietst, je fiets minder zwaar is, dat je beter stuurt en dat je over het algemeen een snellere, betere fiets hebt.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
Gewicht. Carbon is een lichter materiaal dan aluminium. Zo weegt een carbon wielsetje met 45 mm hoge velgen ongeveer evenveel als een aluminium wielsetje met 20 mm hoge velgen. Er wordt vaak gezegd dat 1 gram verlies aan de wielen hetzelfde is als 2 gramverlies aan het frame door het roterende gewicht.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
Het frame kan namelijk goed tegen een stootje en is hierdoor iets steviger dan carbon. Let er wel op dat aluminium na verloop van tijd wat 'moe' kan worden. Het frame wordt dan minder stijf en zal wat gaan zwabberen. Aluminium heeft ook het voordeel dat het een relatief licht materiaal is, lichter dan staal.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Een grommend en bonkend geluid
Wanneer je harder dan 25 kilometer per uur rijdt, en je een brommend hoorbaar geluid hoort, kan dit wijzen op een kapotte lager. Je hoort dit geluid met name wanneer je een scherpe bocht maakt waardoor het gewicht van de auto naar een kant wordt geworpen.
Als het wiellager volledig defect raakt, is het mogelijk dat de wielnaaf en het wiel loskomen van het voertuig en ernstige schade of letsel veroorzaken. Het wordt dus zeker afgeraden om te rijden, en eigenlijk mag het ook helemaal niet!
Defecte wiellager
Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen in vrij op een mooie vlakke teerweg, lukt het vaak dat onderscheid waar te nemen.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Tijdens de tijdrit
Het lichaam is in staat om maximaal 90 g koolhydraten in een combinatie van glucose en fructose per uur op te nemen. Dat betekent in de praktijk dat er ongeveer 1 liter isotone sportdrank genomen kan worden per uur.
Een tijdritframe is oncomfortabel stijf, de geometrie is te steil om een hele dag op door te brengen, en de wendbaarheid is (door de geometrie) een stuk minder. Tijdritsturen en volle wielen zijn verboden in wegwedstrijden, en de frames zijn nog een stukje zwaarder meestal (dus zeker niet lichter).