Een rij-instructeur van de politie vertelt Doornbos over hoe lang het materieel van de agenten meegaat. Zo mogen de Audi's ongeveer 160.000 kilometer hun blauw-met-rode strepen dragen voordat ze vervangen worden door een nieuw exemplaar.
De 0-100-tijd van deze B-klasse is met 8,3 seconden gelijk gebleven en de topsnelheid is 219 km/u, wat 5 km/u langzamer is. De catalogusprijs van de nieuwe politieauto is zo'n 50.000 euro.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
286 PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/h): 5,6 seconden. Topsnelheid (km/h): 250 km/u.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
Hoeveel Audi A6'en van de politie zijn er? Vanaf 2018 verschenen er steeds meer A6'jes met blauwe en rode bestickering op de Nederlandse snelwegen. De A6 die in 2018 verscheen, is van de C7-generatie. In totaal waren er 140 stuks besteld voor een bedrag van zo'n 10 miljoen euro.
Nieuwe Audi Nederlandse Politie
Destijds werd gekozen voor de Audi A6 (C7) die toen op het einde van zijn loopbaan zat. Het gaat volgens de Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur Zuid-West om een Audi A6 50 TDI quattro. Deze heeft een 3.0 TDI-motor onder de kap, goed voor 286 pk en 620 Nm.
Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten. Dat klopt niet. Ook met de boordsnelheidsmeter van de dienstauto kan een geldige meting worden uitgevoerd.
De auto wordt ook kogelwerend gemaakt. De auto kan dus een paar kogels tegenhouden als iemand het voertuig beschiet.
Wanneer zij in burger zijn, kan je hen herkennen aan de feloranje interventiearmband (zie afbeelding) waarop ook weer het logo afgebeeld staat. Politiemensen dragen ook steeds een legitimatiekaart (zie afbeelding) bij zich, vraag gerust om deze kaart te mogen zien alvorens je de persoon binnenlaat.
De politie koos bewust voor een kleinere bus, zodat die met een normaal B-rijbewijs kan worden bestuurd. De aanschaf van de ruim 300 ME-bussen, die in Limburg worden afgemonteerd, kost ruim 40 miljoen euro.
In Nederland koos de politie een paar jaar geleden echter voor de VW Touran 2.0 TDI Comfortline met 140 pk. Intimiderend.
Bij spoed bel je gratis 112, maar mensen die de politie nodig hebben op 0900-8844 moeten gewoon betalen.
In de politieauto produceert de V6-motor 400 pk en 670 Nm; de automaat stuurt die kracht naar alle wielen. De 0-100-tijd is net iets meer dan 5,4 seconden, wat ruim een seconde sneller is dan het vorige model en volgens Ford 0,4 seconde sneller dan de eerstvolgende concurrent.
De BMW's (BMW R 1200 RT) worden gebruikt voor de verkeerssurveillance, de Yamaha's (type MT-07 Tracer) worden ingezet bij de wijksurveillance. De contracten voor de levering van de nieuwe motorfietsen worden nog deze zomer getekend, maakt de politie dinsdag bekend.
Iedere politieauto heeft een traumabeertje. En omdat je nooit weet wat je tegenkomt op straat, is de agent van veel gemakken voorzien: een veiligheidshelm, rol afzetlint, DNA-kit, digitale camera, kogelwerend vest, uitschuifladder, zwemvest, opvouwbare pylonen, gereedschap, verrekijker en een lange wapenstok.
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken. Bijvoorbeeld als zij hulp moeten verlenen in een noodsituatie.
De zwarte wagen is niet alleen bedoeld om onopvallend te patrouilleren, maar ook om snel tussen te komen waar nodig. “Maar alleen medewerkers die een speciale opleiding volgden, mogen er mee de baan op”, zegt woordvoerder Michaël Vanden Heede.
Een voorrangsvoertuig is te herkennen aan een blauw zwaailicht en een tweetonige sirene. De meest voorkomende in het verkeer zijn de voertuigen van de brandweer, politie en ambulance. Maar ook Rijkswaterstaat, Defensie en orgaan -en bloedtransport hebben de bevoegdheid om met zwaailicht en sirene te mogen rijden.
Er zit niet standaard op alle politieauto's een camera, de camera die je bij wegmisbruikers ziet zit er voornamelijk om bestuurders te kunnen confronteren met hun eigen weggedrag én te dienen als bewijs.
De politie mag alleen preventief fouilleren in de daarvoor aangewezen veiligheidsrisicogebieden. Dit zijn gebieden met een hoog aantal wapenincidenten en/of een ernstige mate van (vuur)wapengebruik. In deze gebieden geldt ook een messenverbod.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.