Problemen met de verwerkingssnelheid moeten worden vastgesteld door een professional (zoals een orthopedagoog) aan de hand van psychologisch onderzoek. Met bijvoorbeeld een intelligentietest kan de verwerkingssnelheid gemeten worden. Uit het onderzoek kan dan ook blijken of er sprake is van een onderliggend probleem.
Een verwerkingssnelheid wordt gemeten door het aanbieden van symbolen. Onder tijdsdruk moet een kind zoveel mogelijk symbolen overtekenen of beoordelen.
De verwerkingssnelheid is de tijd die nodig is om een cognitieve taak uit te voeren of de hoeveelheid werk die in een bepaalde tijd kan worden afgemaakt. Simpel gezegd: de verwerkingssnelheid gaat over de tijd hoe lang het duurt om iets te doen.
Trage 'verwerkingssnelheid' wordt veelal gedefinieerd als een langzamere tijd die het een kind kost om informatie waar te nemen, te verwerken en op te reageren. Het wordt als een basale maat beschouwd die onderliggend is aan complexere cognitieve processen.
Net als bij alle andere cognitieve vaardigheden, kunt u de verwerkingssnelheid trainen, leren en verbeteren De geheugentraining, Acoustic Pioneer, MyCognition en RaiseYourIQ helpt u hierbij. De basis van verbeteren van verwerkingssnelheid is metacognitieve strategieën ontwikkelen.
Heeft een kind moeite met concentreren, met het uitvoeren van complexere taken, dan kan er sprake zijn van een zwak werkgeheugen. Het kost deze kinderen veel inspanning om meer dan twee dingen tegelijk te doen. Lange zinnen kunnen ze maar moeilijk onthouden. Ontzettend vervelend voor kinderen.
Executieve functies stellen ons in staat om taken goed uit te voeren. Het zijn vaardigheden zoals: doelen stellen, plannen, organiseren, prioriteiten stellen, enz. Verwerkingssnelheid is geen ander woord voor executieve functies, maar het is een belangrijke executieve functievaardigheid.
Onder Informatieverwerkingsstoornissen worden verstaan: ernstige lees- en spellingsstoornissen, rekenstoornissen, spraaktaalstoornissen, DCD en niet verbale leerstoornis (NLD).
Het werkgeheugen is namelijk een belangrijk onderdeel van je IQ. Het werkgeheugen is de vaardigheid om informatie in het geheugen te houden bij het uitvoeren van complexe taken.
Gewichten: subtest betreffende het logische redeneren met hoeveelheden. Cijferreeksen: subtest betreffende het auditieve korte termijn geheugen en auditief werkgeheugen voor het nazeggen en sorteren van cijfers. Plaatjesreeksen: subtest betreffende het visueel korte termijn geheugen.
Een gemiddeld intelligentieniveau ligt tussen de 90 en 110. Bij een IQ tot 120 spreekt men van een bovengemiddeld intelligentieniveau en bij een IQ tot 130, spreekt men van een begaafd intelligentieniveau. Een hoogbegaafd kind heeft een IQ dat hoger is dan 130.
Er is sprake van een disharmonisch profiel wanneer er significante verschillen bestaan tussen de verbale en de performale intelligentie. Dit is meestal een teken dat er iets aan de hand is waardoor de ontwikkeling van de verschillende soorten intelligentie niet harmonisch verloopt.
De term Executieve Functies (EFs) verwijst naar de denkfuncties die je nodig hebt om succesvol te kunnen functioneren in het dagelijks leven, met alle uitdagingen of veranderingen die dit dagelijks leven met zich mee brengt.
Hiermee wordt gedoeld op de processen die een rol spelen bij het verwerven, de opslag en de reproductie van kennis. De drie meest onderzochte processen zijn aandacht, interpretatie en geheugen.
de index Perceptueel Redeneren: geeft een indruk van het kunnen verwerken, analyseren en synthetiseren van visuele informatie. de index Werkgeheugen: geeft een indruk van het kunnen vasthouden van informatie en die informatie kunnen bewerken.
Het mooie is dat meerdere onderzoeken laten zien dat je je werkgeheugen kunt trainen. Er zijn bewijzen dat het trainen van je werkgeheugen voor veranderingen in de frontale en pariëtale hersenschors en de basale ganglia zorgt en dat er ook veranderingen optreden in de gevoeligheid voor dopamine in de hersenen.
De tests die CogniFit gebruikt om werkgeheugen te beoordelen, zijn gebaseerd op de Directe en Indirecte Cijfers test, de Wechsler Geheugenschaal (WMS), de Continue Prestatietest (CPT), de Test voor Geheugensimulatie (TOMM), de Visuele Organisatietest (VOT) en de Test van Variabelen van Aandacht (TOVA).
Een prikkelverwerkingsstoornis, ook wel sensorische informatieverwerkingsproblemen, is vaak te herkennen wanneer uw kind last heeft van harde geluiden, moeite heeft met stil zitten en/of een afkeer tegen knuffelen. Deze dingen zorgen vaak voor hinder in het dagelijks leven.
Autismespectrumstoornissen (ASS) komen ook onder ouderen voor. Ze kunnen decennialang onopgemerkt blijven, tot de eisen die de veranderingen op latere leeftijd aan een persoon stellen, het beperkte aanpassingsvermogen overschrijden.
Metacognitie is het 'leren over leren'. Metacognitieve strategieën zijn de tools om over het leerproces van de leerlingen te praten en er inzicht in te krijgen. Metacognitie is een erg effectieve strategie.
Verbaal begrip
Klinkt nog steeds ingewikkeld, maar kort door de bocht gaat het dus vooral om het omgaan met taal. Dus of je logisch kan nadenken met woorden, of je veel woorden kent en jezelf kan verwoorden, maar ook of je vragen begrijpt, kan redeneren, en of je enige algemene kennis hebt.
Het kortetermijngeheugen bevindt zich in de hippocampus. Als je iets hebt onthouden in het kortetermijngeheugen wil dat niet zeggen dat het automatisch terecht komt in je langetermijngeheugen. Zo kun je over enkele minuten dat telefoonnummer al vergeten zijn.