De levensduur van een EGR-klep is doorgaans ongeveer 100.000 kilometer. Echter, u kunt de levensduur zelf aanzienlijk verlengen door de auto goed te onderhouden.
Doorrijden met een kapotte EGR-klep is zeker niet aan te raden. De kans is aanwezig dat dit op den duur voor meer klachten en defecten gaat zorgen. Bijvoorbeeld problemen met het roetfilter. Ook zal de auto tijdens de APK-keuring waarschijnlijk afgekeurd worden.
EGR klep kapot – De oorzaken
Een deel van het uitlaatgas bestaat uit roet. Wat we daardoor vaak zien is koolafzetting bij de klep. Hierdoor raakt deze vervuild. Daardoor gaat de klep niet meer goed open en dicht en op den duur gaat hij zelfs helemaal vast zitten.
De EGR-klep is een onderdeel dat constante problemen kan veroorzaken die vanwege het ontwerp niet te vermijden zijn. Vanwege de veelal moeilijke toegang en de inspanning die gepaard gaat met vervanging, is de vervanging een dure aangelegenheid. Afhankelijk van het voertuig moet u ongeveer 1.300 - 1.500 euro rekenen.
Het uitschakelen levert brandstofbesparing op, minder vervuiling in de motor, efficiëntere verbranding en minder onderhoudskosten. Als de EGR klep niet goed meer werkt, hij is defect of is vervuild en kan hierdoor niet goed openen of sluiten kun je bijvoorbeeld de EGR klep reinigen of fysiek vervangen.
De EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) is een verplicht onderdeel in de motor van de auto. Deze klep zorgt voor een verlaging van de NOx uitstoot.
Voor het controleren van de onderdrukvoorziening van de klep kan de handbediende vacuümpomp als manometer worden gebruikt. Deze wordt op de toevoerleiding van de EGR-klep aangesloten. Bij draaiende motor wordt de heersende onderdruk weergegeven.
Afdoppen ( het afsluiten door middel van een plaatje te monteren tussen de EGR-klep en de in-/ uitlaat ) is alleen nodig als de EGR klep dusdanig kapot is dat wij deze softwarematig niet meer kunnen dichtzetten.
Doordat uitlaatgassen worden gemengd met aangezogen lucht, kan dat voor vervuiling van het EGR‑systeem zorgen. Als de klep kapot of vervuild is, kun je tijdens het autorijden allerlei storingen in de motor ervaren. Zo herken je dat de EGR-klep vervuild of kapot is: Het storingslampje van de motor brandt.
De EGR-klep wordt op zowel benzinemotoren als dieselmotoren toegepast. De EGR zit gemonteerd aan de uitlaatzijde van het motorblok. Vanaf het uitlaatspruitstuk loopt er een dikke metalen leiding naar de EGR-koeler.
Een EGR-klep schoonmaken met de Lindemann Total Care Diesel is de goedkoopste en beste oplossing voor het reinigen van de EGR-klep. De formule van de Lindemann Total Care Diesel is uniek op de additievenmarkt.
De materiaalkosten voor een nieuwe EGR-klep liggen vaak tussen 50 en 350 euro. In uitzonderlijke gevallen kan de prijs oplopen tot 700 euro. De vervanging duurt meestal tussen een half uur en vier uur.
Een EGR Klep (Exhaust Gas Recirculation) zit standaard op alle moderne dieselmotoren. Deze klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaats vindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx is de afkorting voor stikstofoxide of stikstofdioxide. Dit komt vrij wanneer het overschot aan zuurstof in een dieselmotor verbrand wordt.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
Wat doet een EGR koeler? De EGR-koeler is ontworpen om de temperatuur van de uitlaatgassen te verlagen voordat deze weer in de motor worden teruggevoerd. Dit wordt gedaan om de inlaatluchttemperaturen zo laag mogelijk te houden.
Een EGR klep zit standaard op alle moderne dieselmotoren. De EGR klep bevindt zich in het motorsysteem. De klep zorgt ervoor dat er een verlaging plaatsvindt van de NOx uitstoot van de motor. NOx staat voor stikstofoxide of stikstofdioxide.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen.
VOORDELEN VAN HET VERWIJDEREN VAN DE ROETFILTER
Lagere onderhoudskosten. Langere levensduur motor. Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo'n 6 tot 10 % daling.
De EGR klep bevindt zich in het motorcompartiment onder de kap. De meeste motoren hebben uitlaatgasrecirculatie nodig om aan de emissienormen te voldoen. Als de EGR klep slecht is zal de Opel Zafira de emissies niet passeren.
Een vervuild gasklephuis is de meest voorkomende oorzaak. Het gasklephuis krijgt veel te maken met verschillende dampen en gassen die uit de motor komen. Hierdoor kan het gasklephuis vervuild raken met alle gevolgen van dien. Je kunt een gasklephuis reinigen met een gasklep reiniger.
Het gasklephuis zit tussen het luchtfilter en de motor. De gasklep bedien je via het gaspedaal; hoe verder je dat intrapt, hoe meer lucht er naar de motor kan.
Het inleren van het Gasklephuis kan worden uitgevoerd EN bij 'Drive-By-Wire' (DBW of E-gas) auto's EN bij auto's met een klassieke (Bowden) mechanische kabel, als er tenminste GEEN Idle Stabilization Valve (ISV) aanwezig is. Als die ISV wel aanwezig is dan is er geen gemotoriseerde controle van de gasklep.
Door in de motorcomputer (ECU) de EGR softwarematig weg te schrijven kunnen wij voor jou de EGR in veel gevallen 100% softwarematig uitschakelen. Hierdoor zijn alle voorkomende EGR problemen of storingen permanent uitgesloten. De voordelen van uitschakelen: Vervanging of reiniging van de EGR is definitief uitgesloten.
In januari van dit jaar is overeengekomen dat per 1 juli 2022 de deeltjesteller onderdeel uit maakt van de APK voor dieselauto's, -bestelauto's, -vrachtwagens en -bussen. Vanaf die datum wordt de afkeurnorm voor dieselauto's 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.