Druklagers zijn onderdelen die meestal lang meegaan en gemakkelijk meer dan 100.000 kilometer hun werk doen.
Naarmate het druklager verslijt, nemen de symptomen geleidelijk toe. Het geluid wordt dan luider en luider. Stel reparaties niet uit. Als de slijtage te groot is, kunt u de koppeling niet meer bedienen en kunt u dus niet verder rijden.
De gemiddelde vervangingskosten voor wegwerplagers variëren tussen € 400 en € 1500, waarbij bijna al die kosten arbeidskosten zijn. Dat komt omdat een druklager doorgaans slechts tussen de € 10 en € 30 kost.
Hoelang een koppeling meegaat is afhankelijk van de bediening. Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Een koppeling is in principe gebouwd om voor een lange periode mee te gaan, maar op een gegeven moment raakt deze versleten. Gemiddeld gebeurt dit tussen de 30.000 en 200.000 kilometer. Als er iets niet in orde is, dan geeft de unit dit in de meeste gevallen ruim van tevoren aan.
Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen.De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Kenmerken van een kapotte drukgroep
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
Trillingen en knarsend geluid
Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt. U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Aan de kant van de versnellingsbak zitten de drukveren, druklager en de drukgroep. Tussen beide in zit de koppelingsplaat. Wanneer u de koppeling in druk, duwt u als het ware de drukveren tegen de druklager aan. De druklager zorg er vervolgens voor dat de drukgroep iets terug trekt.
Het druklager drukt tegen de diafragmaveren van drukgroep aan, waardoor de koppelingsplaat vrij komt. De koppeling is dan ontkoppeld. De kabel kan vaak worden afgesteld. Soms is de kabel uitgevoerd met een zelfstellend mechanisme.
Een bekend signaal van een versleten koppeling is dat uw koppeling begint te slippen; de auto versnelt nauwelijks wanneer u de koppeling laat opkomen. Ook wanneer u flink gas geeft tijdens het rijden en de auto versnelt vervolgens niet- of traag, kunt u ervan uitgaan dat de koppeling kapot is.
Geen voet op koppeling
Helaas is dit gedrag erg slecht voor de koppeling. Het is raadzaam om het pedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot grotere slijtage en een kortere levensduur.
Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen.Hierdoor slijt de koppelingsplaat zeer snel en dat is een dure reparatie. Bovendien kan het op vakantie zelfs voor paniek zorgen!
Hoeveel kost het om het druklager te vervangen
Afhankelijk van de auto kan het enkele uren duren om de klus te klaren en kan tot € 1.000 kosten. Daarnaast kan het zinvol zijn om de koppeling en vliegwiel gelijktijdig te vervangingen.
Zo snel mogelijk de koppeling los en dan pas meer gas geven is de oplossing hiervoor. De banden kunnen beter doorslippen dan de koppeling. U zou zo ver terug moeten schakelen dat de motor de auto kan houden en u tussendoor dus niet hoeft te remmen.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur. Dit is wellicht langer dan je verwacht. Een koppeling vervangen is namelijk geen moeilijke klus, maar het is wel tijd- en arbeidsintensief.
Een koppeling die zwaar gaat, kan meerdere oorzaken hebben. Het probleem kan gezocht worden in de koppelingskabel of de bedieningsgaffel van de koppeling maar ook de geleidebus van het druklager kan de oorzaak zijn. Tot slot kan de oorzaak ook nog de drukgroep zelf zijn.
Laat de koppeling opkomen tot dat je voelt dat de auto wil gaan rijden ( aangrijpingspunt ) geef dan een beetje gas en laat de koppeling rustig verder opkomen en geef steeds een beetje meer gas. als de auto rijdt laat je de koppeling geheel los. Laat je de koppeling te snel los dan slaat de auto af.
Hoe lang duurt de reparatie? De reparatie of (deel)revisie aan uw versnellingsbak duurt gemiddeld tussen de 3 en 5 werkdagen.
Symptomen dat een koppeling aan vervanging toe is zijn: een motor die toeren maakt zonder dat je auto versnelt in de versnelling, een hoog aangrijpend koppelingspedaal, een zwaar koppelingspedaal of een moeizaam schakelende versnellingsbak. Wacht niet te lang met een bezoek aan de garage bij koppelingsklachten.
Het grootste verschil zit hem in de omgeving waarin de koppeling zich bevindt. Bij een natte koppeling zit deze in een soort bad aan olie en gaat het om meerdere platen.Bij een droge koppeling heb je te maken met één plaat, welke niet van olie is voorzien.
Mogelijkerwijs voelt je koppeling zacht of sponzig aan wanneer je erop trapt. Let er bij het rijden eens op hoe de koppeling aanvoelt bij bediening. Omdat je weet hoe hij normaal gezien aanvoelt, weet jij heel goed wanneer er een probleem is. Op den duur grijpt de koppeling steeds verder onderin de pedaalslag.