Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
De gemiddelde levensduur van een auto accu is ongeveer 5-6 jaar. De levensduur is echter sterk afhankelijk van het gebruik. Diepe ontlading kan de levensduur sterk verkorten.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
Er hangt wel een stevig prijskaartje aan deze wisseltruc. Het accupakket kost 7.000 euro plus montage. Een nieuwe BMW i3 60 Ah is er vanaf 35.500 euro en de BMW i3 94 Ah kost minimaal 36.700.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Bij ontladen tot maximaal 30% gaat een AGM accu ongeveer 1500 laadcycli, een gel accu ongeveer 1800 laadcycli en een lithium accu wel 25.000 laadcycli. Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Lange inactiviteit van de auto kan ook een lege accu veroorzaken. Heeft de auto een lange tijd stilgestaan of rijdt u enkel korte stukjes, dan kan de accu niet goed bijladen. Uiteindelijk zal de accu steeds verder leeglopen door de stroomverbruikers, zoals het alarm of de boordcomputer van de auto.
Technisch mankement: Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Een auto accu van VMF, Varta, Odyssey, Optima of Exide is gemaakt van de beste zodat de auto accu betrouwbaar is en lang mee zal gaan. Er zijn verschillende lijnen auto accu's van verschillende merken, bijv. VMF Green System accu auto, Varta Siver Dynamic, Varta Blue Dynamic, Varta Black Dynamic.
Zo zit het met de BMW i3
BMW biedt eveneens een garantie van 8 jaar op de batterij en net als Nissan met een maximale kilometrage van 160.000. Ook voor de elektrische auto van BMW heeft Enrg.io gepubliceerd wat de kosten zijn voor het vervangen van de accu.
De accu van de BMW i3 94 Ah heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 165 kilometer gehaald.
De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
De prijzen is €279,- inclusief montage en 3 jaar garantie. U kunt uw accu kosteloos laten testen om pech te voorkomen: De accucheck, om autopech te voorkomen.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, waaronder slijtage, een gebruikersfout of een technisch mankement. Slijtage: In elke accu zit een actieve stof die naar verloop van tijd langzaam op raakt.