Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor BMW i3? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
De accu van de BMW i3 120 Ah heeft een capaciteit van 42,2 kWh. Daarvan is 37,9 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 235 kilometer gehaald.
De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
BMW i3 laadkosten
De BMW i3 94 Ah kan volledig worden opgeladen voor €6,60. Deze prijs is gebaseerd op de gemiddelde Europesche energieprijs van €0.20 per kWh voor thuis laden (energieprijzen verschillen per land en aanbieder), Lees meer over kosten van EV's en publiek laden.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Grote beurt BMW i3 kosten ✔️ Prijs v.a. € 209.
Reacties van eigenaren. Ervaring met BMW i3 iPerf 94Ah 33kWh: Bijzonder lekkere EV: comfortabel, pittig, stil en betrouwbaar. Ik rij er echter vrij rustig mee, zeg net iets onder de 100 kmpu op de snelweg, maar voor mij is het hoofdzakelijk een stadsauto, die ik soms voor werk gebruik.
Occasions zijn te vinden vanaf grofweg 20.000 euro tot bijna 40.000 euro. Sinds 2018 levert BMW de 120 Ah met 37,9 kWh. Vroege exemplaren van de 120 Ah zijn te vinden vanaf prijzen net boven de 30.000 euro.
Per laadbeurt gaat een 500 Wh accu ongeveer 40 tot 200 km mee, afhankelijk van je motor en rijstijl. Een goede accu haalt 800 tot 1000 laadcycli. Dit zou voor een goede 500 Wh accu dus rond de 32000 tot 200 000 km betekenen.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
De accu van de BMW i3 94 Ah heeft een capaciteit van 33,2 kWh. Daarvan is 27,2 kWh daadwerkelijk te gebruiken. Hiermee wordt in de praktijk een actieradius van ongeveer 165 kilometer gehaald.
De meeste automerken wisselen de batterij gratis om als hij binnen acht jaar of 160.000 kilometer na aankoop minder dan 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit kan opslaan. Toyota biedt voor zijn enige elektrische auto, de Lexus UX 300e zelfs een garantie op de accu van tien jaar of 1 miljoen kilometer.
Aandrijving en prestaties
De BMW i3 is een volledig elektrische auto (BEV). Het maximale vermogen van de BMW i3 is 125 kW (170 pk). Het maximale koppel is 250 Nm. De aandrijving is via de achterwielen.
De actieradius van de i3 schommelt tussen de 250 en 350km (volgens de boordcomputer) maar dit zal in werkelijkheid 225-300km zijn.
De i3 is de eerste, volledig elektrisch aangedreven auto van BMW én het is een van de weinige elektrische compacte auto's met vijf deuren en een hoge instap en hoge zit. In- en uitstappen is hierdoor heel gemakkelijk, al geldt dat niet voor de achterinzittenden omdat de i3 kleine achterportieren heeft.
Voor de i3 is geen trekhaak beschikbaar en constructief ook niet haalbaar. De Chevroltet Volt mag feitelijk niets trekken maar is een trekhaak wel mogelijk. Formeel echter met een maximaal toegestane kogeldruk van 52,5 kg.
Verbruik: 1 op 9,5 (16.579) Verzekering: 100 euro per maand (3.600) Onderhoud: 160 euro per maand (5.760) Afschrijving: 9.500 euro.
Een longlife BMW is namelijk voorzien van tal van sensoren die de kwaliteit van de olie bewaken en waarschuwen als het tijd wordt om te verversen. Bij een BMW die niet tot de longlife categorie behoort, is olie verversen noodzakelijk op een vast moment, bijvoorbeeld na elke 30.000 km.
BMW olie verversen kosten ✔️ Prijs v.a. € 89.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot € 0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Je betaalt met de ANWB-laadpas overigens een vast tarief € 0,39 per kWh.