Het wereldwijde chiptekort raakte de auto-industrie keihard in 2021. Wie had gehoopt dat het in 2022 weer veel beter zou worden, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dat is althans wel de verwachting van AutoForecast Solutions.
Het Amerikaanse ministerie van Handel verwacht dat het wereldwijde chiptekort de komende tijd zal aanhouden. Het deed een groot onderzoek onder producenten en gebruikers van halfgeleiders.
Het chiptekort ontwikkelde zich in sneltreinvaart toen de coronapandemie uitbrak. Toen thuiswerken de norm werd, waren veel meer laptops, tablets en mobiele telefoons nodig. Vervolgens krabbelden veel sectoren sneller op dan verwacht. Tegelijkertijd moesten sommige chipfabrieken dicht vanwege lockdowns.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
De productie daalt, de vraag stijgt
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
Chipfabrikanten zijn niet meer in staat om de vraag naar chips te beantwoorden. Het probleem dreigt al langer. Internet werd met de komst van smartphones en mobiele apparaten toegankelijker. Het bedrijfsleven digitaliseerde, de vraag naar netwerkapparatuur en processoren voor cloud computing steeg.
Het duurt lang om een chip te maken
Op een computer kun je simuleren wat een chip doet; je weet pas of hij werkt als de chip er daadwerkelijk is. En dat duurt ongeveer drie maanden.
Vanwege (economische) ontwikkelingen - als een tekort aan grondstoffen en arbeidskrachten en transportproblemen - in de wereld zijn er ernstige productieproblemen bij (auto)fabrikanten. De levertijden van nieuwe auto's kunnen flink oplopen en mogelijk zijn opties en accessoires niet leverbaar.
Al maandenlang lopen de wachttijden voor een nieuwe auto op. Naargelang het merk en het model in kwestie, kunnen die variëren van zes maanden tot… twee en een half jaar.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
Dit is is een Nederlands hightechbedrijf gevestigd in Veldhoven. ASML is wereldwijd één van de grootste producenten van machines die worden gebruikt bij het maken van halfgeleiders ('chips'). Deze worden verkocht aan producenten van chips voor onder andere mobiele telefoons, notebooks en MP3-spelers.
De buitensporig hoge prijsstijging van private lease heeft nog een aantal extra oorzaken. Volgens Dickmann is het aanbod nog steeds niet gelijk aan de vraag. Er kan nog steeds niet voldoende geleverd worden, waardoor dealers en andere importeurs geen reden zien om kortingen aan te bieden voor private lease.
Is de leveringsdatum essentieel of niet? Is de leveringsdatum voor u essentieel en is dat ook zo opgenomen in uw bestelbon? Als de verkoper de auto niet tijdig kan leveren, heeft u in dat geval het recht om de overeenkomst te ontbinden. Daarmee maakt u een einde aan de overeenkomst.
Wat zijn de bijtellingspercentages in 2023? De bijtelling in 2023 is 22%. Dat geldt voor alle auto's die CO2 uitstoten, inclusief (plug-in) hybride auto's. Voor een volledig elektrische auto is de bijtelling 16% in 2023.
Er is geen maximum leeftijd. Iedereen die woonachtig is op een Nederlands adres kan een overeenkomst aangaan.
In Nederland is de Polestar 2 voor dit jaar helaas volledig uitverkocht. Indien je nu een Polestar 2 wil bestellen, moet je rekening houden met een levering in februari 2021. Althans, dat geeft Polestar nu aan op de website. De exacte levertijd kan in de praktijk altijd iets afwijken.
Het rekensommetje laat nog steeds zien dat er veel meer chips op een wafer passen, van 350 naar bijna 800, maar de winst wordt steeds kleiner. Al die 800 chips moeten immers individueel belicht worden, wat langer duurt en een relatief grote kostenpost vormt.
Een chip is ongeveer zo groot als een rijstkorrel. Deze wordt onderhuids aangebracht, tussen de schouderbladen. Je kat voelt dat als een klein prikje, maar als de chip eenmaal zit, voelt hij er niets meer van.
De conductoren kunnen pure elementen zijn zoals silicium, germanium of verbindingen zoals galliumarsenide of cadmiumselenide. Welke dus gebruikt worden voor het ontwikkelen voor de chips.
In nieuwe auto's zitten namelijk honderden chips in bijvoorbeeld de motor, elektronica of de airco. Zonder de chips kan de auto niet geleverd worden, of niet met alle opties en accessoires die de auto normaal gesproken wel heeft. De levertijden van deze auto's nemen hierdoor dus flink toe.