De levensduur van een 12 V Gel of AGM accu is gemiddeld 6 jaar, als de accu niet gebruikt wordt, maar wel onderhoudslading krijgt. Met een floatspanning heeft de accu na 5-6 jaar nog 80 % van zijn originele capaciteit over. Dit geldt bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 25 ºC.
AGM accu: efficiënt in onderhoud
In tegenstelling tot een natte loodzuuraccu hoeft (en kan) de AGM accu tijdens het laden niet open, en er verdampt daarmee ook geen elektrolyt. Een AGM accu heeft dus haast geen zelfontlading, hoeft niet te worden bijgevuld en is eveneens lekvrij.
Het voordeel van een gel accu ten opzichte van een AGM accu is dat ze langer meegaan. Een Victron gel accu gaat bij 50% ontlading tot wel 750 cycli mee. De levensduur is ongeveer 12 jaar, maar dit is sterk afhankelijk van het gebruik. Een ander voordeel van gel accu's is de geringe zelfontlading.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Een lithium accu heeft dus veruit de langste levensduur. Deze kan je hierdoor dus vaker gebruiken dan de andere accu's.
De Optima YellowTop 12V 55AH AGM accu vinden wij de beste boot accu die op dit moment verkrijgbaar is (prijs-kwaliteit). Allereerst is deze boot accu te gebruiken als startaccu en als semi-tractie accu.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
AGM / VRLA accu laden
Een AGM accu vereist een hogere laadspanning dan een conventionele accu, de laadspanning die we hierbij aanraden is tussen de 14,4 en de 14,8 volt. Uw lader moet dit wel kunnen leveren. Door een te lage laadspanning wordt uw accu nooit 100% geladen, waardoor de levensduur van uw accu verkort.
Het wisselen van een accu in een auto met start/stop is niet te doen door de gemiddelde doe het zelver. Deze accu moet vaak vervangen worden volgens een bepaalde procedure en moet ingelezen worden in de elektronica zodat de juiste ladingstoestand bekend is bij de ECU.
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro. Wanneer je hierboven klikt op het maken van een afspraak, kun je je kenteken invullen en plaats invullen. Hierna zijn alle garages zichtbaar in je buurt en zijn de bijbehorende prijzen voor de accu vervangen zichtbaar.
AGM kan niet lekken omdat het electroliet is opgenomen in glasmatten. Je kan er grote spijkers doorheen slaan en er komt niks uit.
AGM is een zeer bekend en gewaardeerd merk als het gaat om snorscooters en bromscooters. Ze bieden zowel elektrische scooters zoals de populaire AGM Goccia als moderne benzine scooters zoals de AGM VX50. Daarnaast zijn de modellen zeer gunstig geprijsd voor de kwaliteit die u ervoor terug krijgt.
Zorg dus dat je de accu iedere keer oplaadt want een geladen accu gaat langer mee. Percentage ontlading: AGM Semi-tractie accu 70% Dit zijn richtlijnen van de fabrikant, als u dieper ontlaad verkort dit de levensduur aanzienlijk.
De prijzen van de accu's verschillen ook heel erg. De goedkoopste AGM accu die we verkopen kost € 28 en de duurste AGM accu kost € 21.495. De levertijd van de accu's is 1 dag.
Alle CTEK-laders in ons assortiment zijn uitstekend geschikt voor AGM. Daarbij gaat het bij dit Zweedse merk alleen om laders voor accu's op 6 volt, 12 volt en 24 volt. Ook veel Cellpower laders zijn geschikt voor AGM.
Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:
Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
De Wegenwacht staat klaar. Heeft je accu het toch opgegeven? Ook dan staan we voor je klaar. De Wegenwacht kan je accu testen en indien nodig ter plekke vervangen.
Waarom moet u eerst de positieve pool aansluiten? Nogmaals, deze aanbeveling is een voorzorgsmaatregel. Als er eerst een verbinding met de minpool wordt gemaakt en u bent onzorgvuldig met het aansluiten van de pluspool later, kan er kortsluiting ontstaan.
- EFB accu's worden vaak toegepast bij voertuigen met een eenvoudig start-stop systeem en is altijd onder de motorkap gemonteerd. - AGM zie je bij geavanceerde start-stop systemen en kan ook in de auto (in het kofferbak of onder de stoel) gemonteerd worden omdat deze gasdicht zijn.
De laadspanning voor AGM accu's moet 14,6 Volt zijn, voldoet u lader hier niet aan dan beïnvloed dat de levensduur van de accu. Ontlaadt de accu niet dieper dan 11,75 Volt (70% ontlading).
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.
Het kost u €10,- euro om een accu door te laten meten.
Tijdens het gebruik van de accu verdampt het demiwater. Daarom dien je regelmatig (minimaal iedere 3 maanden) het zuurniveau te controleren. Zakt het niveau van het demiwater namelijk onder het minimumniveau, dan kan er een storing optreden.