Sinds enige jaren is in Nederland een nieuw soort rotonde aangelegd: de turborotonde. Deze rotonde heeft twee of meer rijstroken met tussen de rijstroken een klein opstaand randje. Bij het naderen van de turborotonde moeten automobilisten ervóór al de juiste rijstrook kiezen.
Op rotondes met meerdere rijstroken mag je de rijstrook kiezen die het best aan jouw bestemming beantwoordt. Er wordt echter wel aangeraden om de rechterrijstrook te gebruiken als je de eerste afslag neemt en om links voor te sorteren als je één van de daaropvolgende afslagen neemt.
We kennen een aantal rotondes, waarvan de bekendste de enkelstrooksrotonde, meerstrooksrotonde (ook wel dubbele rotonde genoemd), turborotonde en de ovonde (of ovatonde) zijn.
Bij rotondes met meerdere vakken moeten bestuurders links op de rotonde voorrang geven aan bestuurders uiterst rechts op de rotonde.
Een rotonde herken je aan het voorrangsbord en de haaientanden. Als je met de auto aankomt bij de rotonde, zie je het klassieke voorrangsbord en haaientanden op het wegdek. Dat wil zeggen dat je steeds voorrang moet verlenen aan het verkeer dat zich op de rotonde begeeft.
Uitleg: Rijd langzamer als u de rotonde nadert en let op verkeer van rechts . Als u moet stoppen en voorrang moet verlenen, blijf dan achter de onderbroken lijn totdat het veilig is om de rotonde op te rijden. Categorie: Verkeersborden.
Een rotonde herken je aan het ronde, blauwe bord met drie witte pijlen in een cirkel. Een rond punt wordt aangegeven met één enkele witte pijl op een blauwe achtergrond die naar beneden wijst. Enkel op rotondes geldt de bijzondere voorrangsregel, op ronde punten geldt de voorrang van rechts.
Het begint allemaal met je aanpak. Rijd heel vroeg langzamer en kijk zo vroeg mogelijk naar de weg aan je rechterkant, en over de rotonde zelf . Door heel vroeg naar de verkeersstroom te kijken, kun je soms een kans creëren om te gaan, door je aankomst bij de rotonde te timen wanneer er een gat is.
Vertraag wanneer je een rotonde nadert, zelfs wanneer het verkeer vlot doorstroomt. Wees extra voorzichtig ten opzichte van fietsers, op bepaalde rotondes hebben zij voorrang. Geef voorrang aan de bestuurders die zich al op de rotonde bevinden. Om de rotonde op te rijden, moet je je richtingaanwijzers niet gebruiken.
In de regio New England in de Verenigde Staten wordt een " rotary " echter doorgaans gebruikt als algemene term voor alle rotondes, inclusief die met een modern ontwerp. De staatswetten in deze staten bepalen dat verkeer dat al op de rotonde rijdt altijd voorrang heeft.
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Is dat verplicht? Freek: 'Dit is niet wettelijk verplicht, maar ook niet verboden. Sterker nog: in rijlessen wordt deze tip vaak meegegeven.
Als u een rotonde met meerdere rijstroken nadert, vertraag dan tot de geadviseerde snelheid en bereid u voor om te stoppen indien nodig.Ga ruim voor het kruispunt de juiste rijstrook op . Borden voor rijstrookgebruik geven altijd aan welke rijstroken voor verschillende afslagen kunnen worden gebruikt.
Algemene verkeersregels bij rotondes
Als je een rotonde nadert, let dan goed op de borden en de tekens op de weg: Zijn er geen verkeersborden of verkeerstekens die de voorrang regelen? Dan geldt de voorrangsregel: 'rechts gaat voor'. Je moet dan dus voorrang krijgen van de weggebruikers die op de rotonde rijden.
Wat is een turborotonde? - Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm. Een turborotonde is een rotonde met meer dan één rijstrook op de rotonde. De vormgeving is dusdanig dat voertuigen als vanzelf van de binnenste naar de buitenste rijstrook worden geleid om de rotonde te verlaten.
Benader de rotonde voorzichtig, kijk zowel naar rechts als vooruit, en geef voorrang aan rechts. Zodra er een mogelijkheid is, kunt u rechts aanhouden. U zult waarschijnlijk voertuigen aan uw linkerhand hebben. Kijk in uw spiegels, vooral die aan uw linkerhand, en geef links aan nadat u de afslag voor de uwe bent gepasseerd.
Als er stilstaand verkeer op de rotonde staat, mag u alleen invoegen als u geen afritten of ingangen voor andere weggebruikers blokkeert . U kunt de rotonde oprijden als uw pad vrij is en het veilig is om te gaan.
Een tweede rondje over de rotonde is niet strafbaar
Bijna iedereen heeft wel eens een tweede of derde rondje over de rotonde gereden. Is dat eigenlijk strafbaar? Menno Hartenberg, woordvoerder van de politie: “Het is niet strafbaar om een extra rondje over de rotonde te rijden. Wat niet verboden is, mag gewoon.
"Traffic circle" en "roundabout" zijn niet verschillende namen voor hetzelfde. Het zijn in feite aparte namen voor compleet verschillende verkeersmanagementconcepten. Zie Traffic Circles & Roundabouts - Expert Article. Traffic circles worden in Groot-Brittannië en Zuid-Afrika rotondes genoemd.
Alleen Frankrijk overtreft Portugal, met een totaal van 663,8 rotondes. Het is ook het land met de meeste rotondes ter wereld, met 42.986 rotondes, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (25.976) en Italië (15.053).
Buiten de bebouwde kom geven de strepen aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden: dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: officieel 60 kilometer per uur.
Voertuigen die zich al op een rotonde bevinden, hebben altijd voorrang op het verkeer dat de rotonde nog niet is opgereden. Dat merk je meestal aan het verkeersbord B1 (een omgekeerde driehoek met een rode rand op een witte achtergrond) of het verkeersbord B5 (het zogenaamde stopbord).
Rotondeborden hebben een opening tussen de ingang en de laatste afslag. Dit is alleen om het voor ons makkelijker te maken om de laatste afslag te zien voordat we weer op onszelf terugkomen.