Homokineten zijn een integraal component van de cardanaandrijving van je auto. Een versleten of beschadigde koppeling vormt een potentieel gevaar, aangezien dit tot verlies van controle over de wagen kan leiden. De meeste fabrikanten bevelen vervanging aan om de 80.000 km.
Een versleten homokineet herken je onder andere aan een ratelende/tikkend geluid. Vooral bij het nemen van een bocht. Een versleten homokineet kan daarnaast ook vibratie in het stuur veroorzaken. Maar ook het trillen van de versnellingsbak tijdens het optrekken de oorzaak zijn van een defecte homokineet.
Simpel gezegd is een homokineet een koppeling die nodig is om een auto te besturen en de wielen aan te drijven. Het kan dus gevaarlijk zijn als deze kapot gaat.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt.
Een defecte of slecht geproduceerde aandrijfas kan leiden tot veel problemen zoals het afbreken van de homokineten aan de differentieelzijde of wielzijde. Dit kan zelfs leiden tot het verlies van een wiel.
Het vervangen van de homokineet ligt ongeveer tussen de 160 en de 310 euro. De kosten variëren per auto door de uren om de reparatie uit te voeren en de kosten van de onderdelen. Daarnaast verschilt de prijs ook per garage en dit kan verschillende oorzaken hebben.
Als je maximaal instuurt en vanuit stilstand met vol gas wegrijdt, krijgt de homokineet aan de wielzijde veel te verduren. Hierdoor kan de homokineet uiteindelijk kapot gaan. Het kan ook zijn dat het vet uitdroogt door de hitte van de omliggende onderdelen.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 1 en 2 uur
Om de homokineet te beschermen tegen vocht en vuil wordt een “homokineethoes” gebruikt. De binnenwerk van een homokineet zit op de as en daarnaast bestaat de homokineet uit een buitenkom die vastzit aan de wielzijde.
Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden. Laat hem vervangen in Nieuwleusen!
Defecte aandrijfassen kunnen zeer verschillende symptomen vertonen. Dit is afhankelijk van het voertuig- en asontwerp, maar meestal treden er krakende, zoemende of raspende geluiden op die soms luider en soms stiller worden, afhankelijk van het toerental. Ook in bochten kan het geluid soms meer opvallen.
Wanneer de aandrijfas kapot is kan dit een ''ratelend''geluid maken, dit kan komen door het lager of de. homokineet.
Oorzaken van defecten kapot aandrijfas
De hoezen kunnen door invloeden van buitenaf beschadigd raken. Vuil en vocht dringen dan door tot de scharniergewrichten. Bovendien lekt het smeervet eruit, waardoor de gewrichten snel uitdrogen en vervolgens buitensporige slijtage ondergaan.
Als u even blijft doorrijden met een versleten aandrijfas zult u nog niet tegen problemen aanlopen, maar het is niet verstandig om hier te lang mee door te rijden. Een kapotte aandrijfas kan op den duur namelijk ook andere onderdelen beschadigen.
Als het geluid van het achterdifferentieel alleen optreedt wanneer u de auto versnelt, dan zijn de tandwielen waarschijnlijk versleten als gevolg van een gebrekkige smering of overbelasting. Als ze een huilend geluid produceren, kunt u het beste de voorspanning controleren en ervoor zorgen dat de tanden in lijn staan.
Hoe lang duurt het om een koppeling te vervangen? Het vervangen van een versleten koppeling kost gemiddeld al snel zo'n 3 tot 5 uur. Dit is wellicht langer dan je verwacht. Een koppeling vervangen is namelijk geen moeilijke klus, maar het is wel tijd- en arbeidsintensief.
In het algemeen kost een aandrijfas tussen de €150,- en €200,- euro. Als u de aandrijfas vervangt, wilt u dit gelijk aan beide zijden doen. Als deze namelijk iets verschillen door slijtage of een ander merk, is er een kans dat de as onder het rijden wordt kromgetrokken. Dan bent u weer terug bij af.
Slijtage aan de aandrijfas kent vele oorzaken en wijst niet noodzakelijkerwijze op een productiefout. Gemiddeld bedraagt de levensduur mogelijk 150.000 km, maar wij hebben vaak genoeg aandrijfassen vervangen tussen de 70.000 en 120.000 km. Vervanging bij ruim 92.000 is dus niet abnormaal.
Controleer de aandrijfas op perspassing. Controleer of de omgeving van de aandrijfas is verontreinigd door vet. Controleer de aandrijfas op beschadiging en verbogen of ontbrekende onderdelen. Controleer de hoezen en klemmen: gescheurde, verschoven en poreuze hoezen zijn veel voorkomende oorzaken van gebreken.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Als de snaar stuk is, dan kun je daar niet omheen. Dit geeft bij een draaiende motor een snerpend en piepend geluid. En dat geluid wordt vaak nog erger als je gas geeft. Dit is het teken dat hij op is of niet goed vastzit.
In sommige gevallen klinkt een vervelend geluid alsof het van de motor komt, maar in werkelijkheid liggen de oorzaken heel ergens anders. Zo kunnen geluiden zoals een ratelend geluid in de vrijloop ook van de koppeling komen. Het geratel van kapotte koppelingsveren klinkt dan alsof de motor rammelt.
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect.
Vreemde geluiden en geloei (ook wanneer u niet schakelt); maakt uw auto een jankend, zoemend of loeiend geluid tijdens het stationair draaien? Dan duidt dit in de meeste gevallen op problemen met de transmissie.
Is je distributieketting versleten? Dan hoor je bij het starten van je motor een ratelend geluid.
Als de waterpomp nog loopt en de motor wordt gekoeld, kunnen korte afstanden worden afgelegd zonder V-snaar. Houd er echter rekening mee dat de besturing wordt veel moeilijker als de servopomp/stuurbekrachtiging uitvalt.