Hoe lang duurt snelladen? De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal.
Koppel je jouw elektrische auto aan een snellader, dan laad je het accupakket in gemiddeld 30 minuten voor 80% vol. Heb je een elektrische auto met 500 kilometer aan actieradius, dan kun je na je lunchpauze dus weer 400 kilometer vooruit.
Gelukkig kunnen de meeste auto's snelladen, al is dat nog niet zo snel als de naam doet vermoeden. Afhankelijk van de auto duurt het aan een snellader zo'n 20 tot 40 minuten tot de accu weer grotendeels vol is.
Hoe snel elektrische auto´s van andere merken opladen, hangt af van het laadvermogen van de auto en die van het snellaadstation. De snelste auto's laden in 20 minuten, de traagste kunnen er wel een uur over doen.
Thuisladen is de voordeligste vorm van opladen. De gemiddelde laadtijd van een elektrische auto die thuis wordt opgeladen ligt tussen de 6 en de 10 uur. Wanneer een auto aan een DC snellader wordt gekoppeld, kan de elektrische auto tot wel 6 keer sneller opladen.
Om de afname van de capaciteit te compenseren is het belangrijk om de accu rustig af te laten koelen. Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
Omdat er meerdere factoren meespelen, kunnen we het beste kijken naar het gemiddelde bedrag dat per jaar aan benzinekosten wordt uitgegeven per auto.
Laden doe je bij voorkeur op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld 's avonds en 's nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu duurt namelijk zo'n 5 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Wat kost snelladen? Snelladen is het duurst, omdat deze speciale laadpalen complexer zijn. Je betaalt gemiddeld tussen de € 0,65 tot € 1,05 per kWh.
Overlaad de batterij niet
Uw batterij leeg laten lopen kan schade veroorzaken, maar hetzelfde geldt voor het maximaal opladen tot 100%. Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar u moet voorkomen dat uw batterij volledig wordt opgeladen, omdat dit de batterij overbelast.
Meestal ligt de oorzaak van langzaam laden niet bij de laadpaal, maar heeft het te maken met de laadmogelijkheden of de software-instellingen van de auto. Er is wel voldoende stroom, maar de auto kan deze hoeveelheid niet aan.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Gebruik je een openbare laadpaal in een gebied waar betaald parkeren geldt? Dan moet je parkeergeld betalen voor de tijd dat je auto op de laadplek staat. Behalve als je een parkeervergunning voor dat gebied hebt, waardoor je er gratis mag staan.
Hoe lang mag je een laadpaal bezet houden? Aangezien laadpaalkleven niet illegaal is, geldt er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal.
Heb je een elektrische auto? Dan kun je gewoon gratis parkeren. Al eerder zagen we dat automobilisten vaker betaald moeten parkeren. Automobilisten treffen overal parkeermeters aan bij diverse parkeerzones in en rondom de stad.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter.
Je elektrische auto opladen aan een stopcontact is niet ideaal maar het kan wel. Je hebt hiervoor een speciale kabel nodig die ervoor zorgt dat het laden veilig gebeurt. Het nadeel is dat het laden erg lang duurt, maar je hoeft niet te investeren in een laadpaal.
Als u uw elektrische auto thuis oplaadt, dan kan de werkgever de kosten voor dit laden thuis vergoeden. U dient als gebruiker van de zakelijke auto dan wel het verbruik in kWh en het geldende tarief middels een specificatie te overleggen aan de werkgever.
De prijs van 1 kWh stroom, in december 2022, is gemiddeld €0,56 bij thuis opladen. Een elektrische auto verbruikt gemiddeld 15 kWh per 100 kilometer, daardoor komt de prijs uit op €0,084 per kilometer.