NS Perronwijzer-app. Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt.
Op het perron staan treinsamenstellingsposters en digitale informatieborden.Hierop staat aangegeven bij welke letter op het perron uw rijtuig stopt. Zo weet u waar op het perron u kunt wachten, om bij het juiste rijtuig in te stappen. Uw rijtuignummer staat op uw ticket vermeld.
Houd je chipkaart tegen de kaartlezer van het poortje aan je rechterkant. Zo check je in en open je het poortje. Je hoort 1 piepje. Aan het eind van de reis check je op dezelfde manier weer uit.
Witte cijfers op een blauwe ondergrond zijn bestemd voor treinen die over de volle lengte van het perron binnenkomen. Blauwe cijfers op een witte ondergrond zijn bestemd voor treinen die via een wisselstraat vanaf een ander spoor langs het perron binnenkomen. En soms staan er zelfs drie cijfers op één bord.
Op sommige treinen staat aan de buitenkant een witte streep die aangeeft waar je de eerste klas kunt vinden. Handig! Goed om te weten: vanaf de buitenkant van de trein kun je ook andere zaken zien. Zo kun je aan de getallen 1 en 2 aan de buitenkant zien, waar je welke klas kunt vinden.
Aan de buitenkant en binnenin de trein staan de cijfers 1 en 2. Hieraan kan je zien welk deel van de trein bij de 1e of de 2e klas hoort. In de 1e klas zijn de stoelen groter. Om in de 1e klas te mogen zitten heb je een duurder kaartje nodig.
Reis je met een 2e klas vervoerbewijs in de 1e klas zonder een klassewissel of Toeslag 2-1? Dan krijg je een boete van € 50 en betaal je de kosten van een 1e klas vervoerbewijs. Wanneer je de boete in de trein niet contant kunt betalen, kan de conducteur je uitstel van betaling geven.
Een spoor is gemaakt van twee stalen spoorstaven op een vaste afstand van elkaar, de rails. De trein rijdt met zijn wielen precies over die rails heen. Een opstaand randje aan het wiel, de flens, zorgt ervoor dat de wielen er niet af kunnen glijden. De flens raakt de rails zelf niet, alleen in sommige bochten.
Een persoon op het spoor houdt in dat er een persoon (of meerdere personen) waargenomen zijn op of vlakbij het spoor. Het kan een wandelaar zijn die een kortere route neemt, iemand die dicht langs het spoor de hond uitlaat, of spelende kinderen die (te) dicht bij de spoorbaan komen.
Het rode ronde verkeersbord met witte binnenkant RVV C01 betekent 'verboden in te rijden'. Het geeft aan dat het verboden is om een bepaalde straat in te rijden, omdat de straat gesloten is voor al het verkeer.
Reizigers met de trein kunnen vanaf dinsdag inchecken met hun bankpas of creditcard. Die mogelijkheid, met de naam OV Pay, wordt door de Nederlandse Spoorwegen aangezet in heel het land.
Zitplek in de trein
Veel reizigers zitten graag bij het raam, maar als je voor veiligheid kiest, kun je het beste een stoel aan het gangpad pakken, tegen de rijrichting in, stelt HLN. Rijd je achteruit, dan word je namelijk in je stoel gedrukt als de trein afremt bij een botsing.
Het grootste station blijft Utrecht Centraal met ruim 87.000 in- en uitstappers, Amsterdam Centraal zit daar direct onder met ruim 79.000. Het kleinste station waar alleen NS rijdt, is Soest met ruim 100 in- en uitstappers.
NS Perronwijzer-app. Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt.
Het langste perron in Nederland bevindt zich in station Sittard en is 700 meter lang. Zodoende passen hier twee treinen met de gebruikelijke maximale lengte van 12 bakken (ca. 320 meter) achter elkaar.
Bij reizen met de OV-chipkaart is in- en uitchecken nodig. Inchecken kan door je OV-chipkaart met een positief saldo tegen het scherm van een poortje of losse kaartlezer te houden. Het poortje gaat open of de kaartlezer geeft een bevestigingssignaal. Aan het eind van je reis check je op dezelfde manier uit.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Het is verboden om op of langs de sporen te lopen. Vorig jaar vielen er zes doden in die omstandigheden. Naast de zware menselijke tol veroorzaakten de 649 gevallen van spoorlopen in 2022 213.409 minuten vertraging voor het treinverkeer, ofwel bijna 10 uur vertraging per dag!
Wie het spoor bijster is, weet even de weg niet meer. In figuurlijke dan wel letterlijke zin.
Reguliere bagage: maximaal 3 stuks bagage van in totaal 25 kg. Bagagestuks mogen niet groter zijn dan 85 x 55 x 35 cm. Afwijkende bagage: bijvoorbeeld ski's, surfplank of een golftas. U mag daarnaast maar 1 stuk handbagage meenemen van maximaal 55 x 35 x 25 cm.
Het tractiestuur, tractiewiel of commandowiel is een instrument dat zich in de cabine van een locomotief of stuurstandrijtuig van een elektrische trein bevindt. De vorm lijkt op het stuur van een auto, maar de functie ervan is beter te vergelijken met die van een gaspedaal.
De bovenleiding! Al die koperen kabels zorgen voor elektriciteit om de trein te laten rijden.
We rekenen dan een correctietarief in verschillende situaties: Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6) Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Boetebedrag voor zwartrijden ov verhoogd naar 50 euro
Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) verhoogt het boetebedrag voor zwartrijden in het openbaar vervoer van 35 naar 50 euro.