Hoe het roetfilter werkt Het filter is dan automatisch schoon gebrand tijdens dit proces worden de roetdeeltjes omgezet in het gasvormige koolstofdioxide. Dit schoonbranden noemen we regenereren en gebeurt tussen de 350 en 1.000 km afhankelijk van het merk, type en soort voertuig.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
Ook nu duurt de regeneratie 30 tot 60 minuten. Belangrijk: Neem de veiligheidsvoorschriften in acht (zie de gebruikshandleiding)! Normaal gesproken, echter, wordt de regeneratie automatisch uitgevoerd, zodat maximale milieubescherming gepaard gaat met hoog chauffeurscomfort.
Een roetfilter houdt roetdeeltjes tegen en slaat deze op in het roetfilter. Een gemiddelde dieselauto regenereert elke 700 a 1000 kilometer. Dit is het schoonbranden van het roetfilter door extra diesel in te spuiten. Hierdoor wordt het roetfilter warmer waardoor het roet verbrand tot as.
Roetfilter reinigen kosten
De kosten voor vervanging van het roetfilter bedragen minimaal 1.000 euro; de kosten voor reinigen van het roetfilter slechts een fractie daarvan (zo'n 200 tot 500 euro).
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.
Rijdt niet te lang door met een vol roetfilter.
Hierdoor gaat de honingraatstructuur van het filterelement verloren en kan het roetfilter niet meer gereinigd worden.
De makkelijkste manier om een verstopt roetfilter te herkennen is aan het storingslampje op het dashboard. Daarnaast herken je een slecht werkend of verstopt roetfilter ook aan een hoger brandstof verbruik, het op hol slaan van de motor, vermogensvlies, inhouden en stotteren.
Als het roetfilter is verstopt is deze prima zelf te reinigen. Het verwijderen of het openmaken is hiervoor niet nodig, makkelijker is het gebruik van een roetfilter reiniger. Er zijn verschillende soorten roetfilter reinigers namelijk additieven en sprays.
En dan heb je dus de mogelijkheid om het roetfilter te laten reinigen door de garage. De prijzen hiervoor liggen vaak tussen 200 en 400 euro.
Dit proces duurt een half uur à anderhalf uur (afhankelijk van het model waterontharder) en wordt in cycli uitgevoerd. Tijdens het regenereren vinden er meerdere spoelingen plaats (met zout en zonder zout).
Als een roetfilter verstopt raak, kun je dit in de meeste gevallen relatief eenvoudig verhelpen door een roetfilter schoonrijden. Dit doet de auto normaal gesproken automatisch wanneer er een lange rit gemaakt wordt, alleen veel auto's hebben een beetje extra hulp nodig.
Regenereren met stoom
Bij het gebruik van deze functie wordt het gerecht 20 minuten op 100°C verwarmd. Houd hierbij altijd rekening dat de massa en massadichtheid bepalend zijn voor de benodigde opwarmingstijd, mogelijk heeft een gerecht langer of korter nodig om de juiste tempratuur te bereiken.
Als eindcontrole wordt door middel van speciaal apparatuur de roetfilter van binnen gecontroleerd. Dit proces duurt ongeveer 1,5 uur lang. Uw roetfilter is na het reinigingsproces door Roetfilter Dokter weer zo goed als nieuw!
Bij temperaturen rond de 600 graden Celsius verbrandt het roet. Er blijft echter altijd een minuscuul beetje as achter in het filter (dit verklaart de vervuiling of veroudering van het filter). Het 'schoonbranden' noemen we regenereren. Het filter is daarna grotendeels leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.
Als een roetfilter ontbreekt, defect is of niet meer aan de eisen voldoet, is dat een reden om het voertuig af te keuren. De roetfilter moet je in dat geval laten plaatsen of vervangen vóórdat de APK-datum vervalt. Anders mag het voertuig niet meer de weg op.
JLM Diesel Roetfilter reiniger is één van de beste roetfilterreinigers op de markt. De JLM DPF reiniger bevat een hoge concentratie van het werkzame additief. Alle moderne auto's met een dieselmotor hebben een roetfilter.
Een roetfilter raakt op den duur verstopt en kan uiteindelijk defect gaan. Vaak kan een roetfilter nog gereinigd worden, maar in sommige gevallen dient u een nieuwe roetfilter te kopen en deze te laten vervangen in een garage.
Een roetfilter kan door verschillende oorzaken kapot gaan. Wanneer dit het geval is, zal deze vervangen moeten worden. Hierbij wordt het oude roetfilter gedemonteerd en vervangen voor de nieuwe. Bij De Roetfilter Dokter weten we precies hoe wij uw roetfilter moeten vervangen en welke methode het meest effectief is.
Een verstopt roetfilter kan turboschade veroorzaken omdat het uitlaatsysteem alle gassen die door de motor vrijkomen, moet kunnen verdrijven. Als er een verstopping is, dan zal dit niet gebeuren en zal dit leiden tot een verhoging van de druk die turboschade kan veroorzaken.
Het is mogelijk om zonder roetfilter te rijden, maar zal op den duur tot veel problemen leiden. Zo stoot de auto meer vervuiling uit en verbruikt hij ook meer brandstof dan normaal. Als een roetfilter verstopt raakt kan het motorstoringslampje gaan branden.
Vervuilde injectoren, regeneratie die niet goed werkt, vervuiling in de uitlaat, om er een paar te noemen. Als je alleen het roetfilter vernieuwd, blijf je zitten met al die problemen. Grote kans dat een herkeuring hierdoor opnieuw misloopt, omdat de deeltjesteller te veel fijnstofdeeltjes detecteert.
Hoe zelf het roetfilter vervangen? Zelf het roetfilter (DPF filter) vervangen is geen ingewikkelde klus. U moet er wel rekening mee houden dat het redelijk wat tijd vergt. Laat u het DPF filter bij de garage vervangen, dan kunnen ze hier al snel een aantal uur mee bezig zijn.
Op bijna alle dieselvoertuigen, zowel nieuwe als bestaande, zijn roetfilters te plaatsen. Op dieselauto's vanaf het bouwjaar 1995 kan een roetfilter ingebouwd worden. Op oudere diesels is dit technisch niet mogelijk.
Geen roetfilter, hogere wegenbelasting
Dieselauto's zonder roetfilter betalen een hoger MRB-tarief vanwege de hogere schadelijke uitstoot. Wil je je roetfilter (laten) verwijderen, bijvoorbeeld vanwege chip-tuning, dan zul je dit moeten melden bij RDW en ga je het hogere MRB-tarief betalen.