Het volledig opladen van een Volvo XC-60 duurt tussen de 2:30 en 4 uur. Dit is afhankelijk van de capaciteit van de gebruikte laadpaal, het vermogen van de laadkabel en het limiet waarmee de auto kan laden. Hieronder vind je een overzicht van de laadtijden voor een Volvo XC-60.
Rijden op stroom
Afhankelijk van onder andere rijgedrag, temperatuur en klimaat bedraagt een normale actieradius op de accu 25-45 km (15-27 miles) voor een S60 T6/T8, V60 T6/T8 en S90/V90, 20-40 km (12-24 miles) voor een XC60/XC90 en 25-50 km (15-30 miles) voor een V60 D6/D5.
Hoe lang duurt snelladen? De duur van snelladen is afhankelijk van onder andere het type lader en je auto. Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal.
Laadpaal heeft invloed op de laadsnelheid
De instelling en/of limitering van het laadstation. De laadkabel. De temperatuur van de buitenlucht. Als er meerdere voertuigen staan te laden kan dit de laadsnelheid beïnvloeden.
Tot 100 procent opladen is slecht voor je batterij
Opladen tot 100 procent leidt dus tot veel meer slijtage dan opladen tot 70 of 80 procent. Daarnaast is het schadelijk voor je batterij om te blijven doorladen nadat de 100 procent is bereikt.
#1: Laad de accu bij dagelijks korte ritten gemiddeld tot maximaal 80% Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Dus ja, laden is vaak goedkoper dan tanken
Omdat er meerdere factoren meespelen, kunnen we het beste kijken naar het gemiddelde bedrag dat per jaar aan benzinekosten wordt uitgegeven per auto.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
De Volvo XC60 heeft fijne rijeigenschappen en fraaie state-of-the-art veiligheidssystemen. Die zitten bovendien voor een groot deel standaard op de auto. Natuurlijk is de XC60 duur. Maar het goeie van dit soort innovaties is dat dergelijke systemen al snel ook op meer betaalbare versies komen.
De motor doet zijn werk zonder enige blijk van stress, terwijl het verbruik binnen de perken blijft met een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km. De Volvo overtuigt zowel met zijn solide afwerking als met een hoog veiligheidsniveau.
Bij normaal gebruik en onderhoud zou deze auto zeker 500.000 km mee moeten kunnen.
Laadsnelheid (vermogen)
Openbare laadpunten leveren meestal een vermogen tussen 3.7 en 11 kilowatt (kW). In de praktijk komt dit neer op 20 à 60 kilometer aan toegevoegde actieradius per uur.
Voor de Volvo XC60 heeft u een laadpaal nodig met een type 2 aansluiting aan de autozijde. Verder is het laadvermogen van de Volvo XC60 3,7 kW. Dat houdt in dat het geen zin heeft om een laadpaal te kopen met meer vermogen.
Zo heeft de ene auto een accu met meer opslagcapaciteit dan de andere. Daarnaast is het verbruik van een iedere auto ook verschillend. Er zijn auto's met een verbruik van tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Hoeveel kWh er nou nodig is om een auto op te laden verschilt dus per elektrische auto.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus: Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Voorheen was het in veel steden in Nederland mogelijk om je elektrische auto gratis te parkeren bij een laadpaal. Dit voordeel voor elektrische rijders is echter afgeschaft maar veel autobezitters weten dit niet.
Het is niet verboden om je auto bij een laadpaal te laten staan zolang je parkeergeld betaalt. Dus het is niet strafbaar om je auto bij een laadpaal te laten staan als deze al is opgeladen, zolang je het parkeergeld betaalt.
Ongeacht of je de accu slechts voor een paar procent of volledig oplaadt, elke keer dat je laadt, belast je de accu. Hierdoor neemt de capaciteit van je accu beetje bij beetje af. Om dit te voorkomen, wordt aangeraden om je elektrische auto niet elke dag te laden.
Snelladen is niet direct schadelijk voor de accu van je elektrische auto. Zolang de temperatuur van je accu binnen de voorgeschreven normen blijft, kan er niet heel veel mis gaan. Echter, moet je in je achterhoofd houden dat je auto consequent aan de snellader hangen de levensduur van je accu kan verkorten.
Is snelladen slecht voor mijn batterij? Snelladen is niet schadelijk voor je batterij. Een goede oplader levert namelijk nooit meer vermogen dan je toestel aankan. Daarom is het ook geen probleem als je een snellader gebruikt die meer vermogen kan leveren dan jouw toestel aankan.
Het is dus niet zo dat je telefoon 's nachts opladen heel schadelijk is omdat de batterij dan 'overstroomt'. Toch raden sommige partijen, waaronder verzekeraars en de brandweer, af om je toestel voor het slapengaan aan de oplader te leggen. Dit heeft vooral met het risico op brandgevaar te maken.