De accu kan ook worden opgeladen d.m.v. een normale 220V aansluiting, de oplaadtijd is dan 5 uur.Als u de beschikking heeft over een krachtstroomaansluiting (CEE 32Amp) gaat het opladen in 2 uur. Met een volle accu en een volle tank zou de Volvo V60 Hybrid volgen de fabrieksopgave een actieradius hebben van ong.
De kosten van één oplaadbeurt bedragen tegen een gemiddeld tarief van de energiemaatschappijen van € 0,22 per kWh ongeveer € 2,50. Volgens Volvo rijders op verschillende fora rijdt u tussen de 4,5 km en 4,75 km per kWh. Dus voor minder dan 5 cent rijdt u 1 kilometer!
Welk soort laadstation voor de Volvo V60? Alle modellen van de Volvo V60 hebben aan autozijde een aansluiting Type 2 en kunnen als gezegd laden via 1 fase met 16 ampère. Hiervoor is een EV Laadbox Type 2, 1 fase, 16A geschikt.
Er zit op de achteras ook een 70 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Een accupakket met een capaciteit van 11,2 kWh zorgt voor de voeding, wat de theoretische actieradius van 50 kilometer elektrisch rijden mogelijk maakt. De elektrokracht kan echter ook als hulpje fungeren voor de dieselmotor.
Krachtig rijden doet de Volvo V60 Recharge plug-in hybrid ook, dankzij de sterke elektromotor (145 pk). Bovendien zorgt de nieuwe batterij voor een elektrische actieradius tot maar liefst 89 kilometer.
Uitgangspunt. De ReCharge is ontworpen om 100 kilometer te kunnen rijden, alleen op de elektrische energie uit zijn accu's. Deze actieradius zou voldoende zijn om te voorzien in de behoeften van 80% van de Amerikaanse forensen, waardoor deze mensen nog maar zelden bij een tankstation zullen staan.
Je kunt een plug-in hybride auto opladen via het stopcontact thuis of via een laadpaal. Hoe lang dat duurt, verschilt per auto. Meestal duurt het laden via een laadpunt maximaal vier uur en via het stopcontact maximaal acht uur. De meeste hybride auto's zijn niet geschikt voor snelladers.
Wat is mild hybride auto? Een mild hybride auto heeft geen oplaadkabel, maar deze auto wint remenergie terug en slaat die op als elektriciteit. De 48V-accu en de geïntegreerde startgenerator van onze mild hybride Volvo's ondersteunen de verbrandingsmotor en verminderen zo de uitstoot.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Met een 11kW laadstation zal de Volvo XC40 P8 Recharge opgeladen worden in +/- 7 uur. De wagen kan dus perfect opladen tijdens de werkdag, of 's nachts wanneer u de wagen niet gebruikt. Wilt u de Volvo XC40 P8 Recharge sneller opladen dan moet u de wagen opladen aan een DC-snellader.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Erg populair is de 3-fase laadpaal met een vermogen van 11 kW. Daarmee gaat het laden drie keer zo snel: 80% in zo'n 4,5 uur.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Kortom, de nadelen van een hybride auto zijn: Een caravan of aanhanger trekken kan lastig zijn. In sommige gevallen kunnen er geen trekhaak gemonteerd worden. Opladen bij thuislader of oplaadpunt kan prijzig zijn.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
De vierwielaangedreven auto heeft een hybride aandrijflijn met een elektromotor en een dieselmotor en levert een maximum vermogen van 206 kW (280 pk) en een maximum koppel van 640 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 1,8 l/100km (1 op 55,6).
De Twin Engine rijdt net als een gewone auto. Bepaalde functies wijken echter af van een auto die alleen op benzine of diesel rijdt. De elektromotor zorgt voornamelijk voor aandrijving op lage snelheden en de benzinemotor op hogere snelheden bij een actievere rijstijl.