Wat betreft het vermogen dat een elektrische auto nodig heeft om op te laden, hebben de meeste verschillende oplaadsnelheden, variërend van 1,5 kWh tot 7 kWh. Om een elektrische auto met een actieradius van 200 km op te laden, is 4 kW nodig gedurende ongeveer 8 uur.
Als u op jaarbasis 15.000 km aflegt, heeft u per jaar ongeveer 2.445 kWh nodig om uw wagen op te laden. De gemiddelde jaaropbrengst van een optimaal geplaatst zonnepaneel bedraagt (ongeveer) 300 kWh. Op jaarbasis heeft u dus net iets meer dan 8 zonnepanelen nodig om uw wagen overdag op te laden.
Zodra de zon niet meer schijnt en de zonnepanelen dus minder energie opwekken, kan de accu van de elektrische auto de stroom aan het huis leveren. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de opgewekte zonne-energie. Het advies is wanneer de zon stevig schijnt dat je de accu volledig oplaadt.
Met je eigen laadpaal (op zonnepanelen) kun je ervoor zorgen dat jouw zonne-energie niet teruggeleverd wordt aan het net, maar dat de energie wordt opgeslagen in de accu van jouw auto. De omvormer van je zonnepanelen zal niet uitschakelen en je profiteert maximaal van je zelf opgewekte stroom.
Hoe hoger de capaciteit van de accu, hoe langer het duurt voordat deze volledig is opgeladen. De gemiddelde accucapaciteit van een volledig elektrische auto ligt tussen de 50-60kWh. Tegen een laadsnelheid van 11kW is deze accu binnen ongeveer 5 uur volledig opgeladen.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Een laadpaal aansluiten op je zonnepanelen
Wanneer je kiest voor het opladen van je elektrische auto met zonnepanelen raden wij een slimme laadpaal voor zonnepanelen aan, zoals de Wallbox Pulsar Plus met een Power Boost module. Dit laadstation kijkt of voldoende stroom 'over' is om jouw auto op te laden.
Ja, je kunt je auto opladen via een normaal stopcontact. Maar het laden gaat langzaam en je kunt alleen veilig laden op een aparte gezekerde groep.
Het rendement van een zonnepaneel ligt op 430 x 0,88 = 378,4 kWh per jaar. Dit zetten we af tegen het stroomverbruik van de airco (1.476 kWh). Dat betekent dat je voor een airco – expliciet voor het afkoelen in huis – tenminste 4 tot 5 extra zonnepanelen moet installeren om je extra stroomverbruik te compenseren.
Het gemiddelde gebruik van een elektrische auto is 15 kWh per 100 kilometer. Een gemiddelde autorijder rijdt 15.000 kilometer per jaar. Dit komt dus neer op ongeveer 2.250 kWh stroomverbruik per jaar. Zonder zonnepanelen zou u dit €472,50 per jaar kosten.
Hieronder zie je hoeveel panelen ongeveer benodigd zijn om de warmtepomp gedurende het jaar te voorzien van stroom: Huishouden met verbruik van 2.000/2.500 kWh: je hebt ongeveer 6-8 gemiddelde zonnepanelen nodig. Gemiddeld huishouden 3.000 kWh: hiervoor zijn ongeveer 10 gemiddelde zonnepanelen nodig.
Hoeveel kWh auto opladen
De gemiddelde capaciteit van een elektrische auto is zo'n 65 kWh. Dat betekent dat u gemiddeld 65 kWh per oplaadbeurt verbruikt. In de praktijk is het voor de levensduur van uw accu beter om de auto niet helemaal vol te laden. Dan verbruikt u ook minder stroom per laadbeurt.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
Thuisbatterij is zwakker
Is het niet mogelijk om overdag stroom van de zonnepanelen in de batterij van je elektrische auto op te slaan, dan is een thuisbatterij mogelijk wel interessant. Je kunt dan met de stroom van de thuisbatterij deels je elektrische auto opladen als er geen of weinig zon is.
Hier hangt wel een prijskaartje aan, maar op de lange termijn ga je juist geld besparen. Voor een laadpaal thuis betaal je, inclusief installatie, tussen de 1.500 en 2.500 euro.
De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt. Als de leaseperiode voorbij is, mag de laadpaal blijven staan. In de meeste gevallen wordt je dan gratis eigenaar van het laadpunt.
Ook in 2024 maak je geen aanspraak op subsidie als je thuis een laadpaal plaatst. De SEPP(Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulier) gaat alleen over de aanschaf van de auto zelf.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Hoeveel stroom levert een paneel
De Gemiddelde Dagelijkse Opbrengst (GDO) van een paneel wordt als volgt berekend: Een 100 Watt zonnepaneel laadt onder perfecte omstandigheden 100 Watt per uur.
Bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,75 per kWh. Naast de prijs per kWh betaal je meestal nog abonnementskosten voor je laadpas of app.
Je neemt natuurlijk geen risico's met elektriciteit en water. Gelukkig hoef je je daarover geen zorgen te maken. Want net als bij een gewone auto zijn de accu en elektronica heel goed beschermd tegen vocht. Dus rij gerust met je elektrische auto door de wasstraat.
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld € 0,36 per kWh.
In december 2023 was dit gemiddeld €0,40 per kWh. Wij berekenen de gemiddelde stroomprijs op basis van de tarieven van een nieuw variabel energiecontract van de 19 grootste energieleveranciers.