Audi e-tron 55 Quattro De e-tron 50 quattro kan op die manier tot een vermogen van 125 kW laden en zal voor 80% opgeladen zijn in ongeveer 30 minuten. De e-tron 55 quattro kan laden tot een vermogen van 150 kW, en zal zo ook ongeveer een half uur nodig hebben om tot 80% te laden.
Het volledig opladen van een Audi Q4 e-tron duurt tussen de 42 en 9 uur. Dit is afhankelijk van de capaciteit van de gebruikte laadpaal, het vermogen van de laadkabel en het limiet waarmee de auto kan laden.
Het 52 kWh accupakket is geschikt voor 7,4 kW wisselstroomladen of 100 kW snelladen. Het 77 kWh accupakket laad je op met 11 kW gelijkstroomladen en 125 kW snelladen, waarmee je slechts in 10 minuten laden 130 kilometer rijbereik toevoegt.
Voor de e-tron 50 quattro-versies duurt het opladen aan een AC-laadpaal ongeveer 3 uur en 30 minuten van 0 naar 100 bij het maximale vermogen van 22 kW. Bij een snellader duurt het bij een maximumvermogen van 120 kW ongeveer 25 minuten om van 10 tot 80 procent op te laden.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Wat zijn de gemiddelde kostprijzen?*
Gemiddeld is de kostprijs bij het opladen van u elektrische auto € 0,22 per kWh wat neerkomt op zo'n € 0,37 per kilometer. Rijden op elektriciteit is goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Thuis laden start vanaf € 0,25 per kWh (zonder zonnepanelen).
Voor uw Audi Q4 e-tron 40 dient u een Type 2 mobiele lader te hebben. Uiteraard gaat thuisladen via het stopcontact minder snel, toch kan het zeker voor hybride of elektrische auto's met een kleinere accu voldoende zijn. Een mobiele lader kan meestal 2.3 of 3.7 kW (10 of 16A) laden.
Aan een normale laadpaal is dat maximaal 9 uur en 15 minuten. Aan een normale laadpaal, thuis of onderweg, laadt de Audi E-Tron met maximaal 11 kW. Iedere elektrische auto heeft ook een stekker waarmee je aan een normaal stopcontact kan opladen. Daarmee laad je 2.3 kWh op in één uur.
De Audi Q4 40 e-tron heeft een actieradius van maar liefst 519 km. De kleinere uitvoering, de Audi Q4 35 e-tron heeft een bereik van 340 km. Ook belangrijk: laden is nooit een probleem.
Welke merken kunnen laden bij Superchargers van Tesla? Alleen auto's met een CCS-aansluiting kunnen momenteel laden bij het Supercharger-netwerk van Tesla. Automerken die deze stekker gebruiken zijn Hyundai, BMW, Volvo, Audi, Jaguar, Volkswagen, Mercedes, Porsche, Smart, Honda en aanstormend concurrent Lucid.
Prijzen Audi Q4 E-tron
In Duitsland kost het basismodel bijna 42 mille. In Nederland is de voordeligste Q4 E-tron er vanaf 48.295 euro. De importeur brengt een zogeheten Launch Edition.
De actieradius van een elektrische auto is het aantal kilometers dat de auto op een volle accu, zonder tussendoor op te laden, kan rijden. Bijvoorbeeld de Audi e-tron heeft volgens de WLTP-test een actieradius van ruim 400 kilometer. Ongeveer een derde van deze afstand rijdt de e-tron op teruggewonnen energie.
De Audi Q4 e-tron is de 100% elektrische allrounder! De nieuwe compacte, elektrische SUV van Audi heeft een actieradius tot maar liefst 516 kilometer (WLTP. De Q4 e-tron is een 100% elektrische SUV die voor een breed publiek bereikbaar is en heeft een acceleratie van 0-100 km/u van 6,2 seconden.
Als de eerste van zijn soort wordt de Audi e-tron op volledig CO₂-neutrale wijze geproduceerd in onze omgebouwde, Brusselse fabriek, waar ook de batterijen voor het model worden geassembleerd. Op die manier vervullen we een fundamentele rol voor elektrische mobiliteit binnen de Audi-groep.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
De Audi e-tron heeft standaard een 40 ampère onboard lader. Met 3-fase laden is de laadcapaciteit daarmee 11 kW. Als fabrieksoptie is een tweede onboard lader te bestellen, zodat 3-fase 22-kW-laden mogelijk is (verkrijgbaar vanaf Q4-2019).
De Audi Q4 e-tron heeft aan autozijde een aansluiting Type 2 en kan laden via 3 fase met 16 ampère. Hiervoor is een EV laadkabel Type 2, 3 fase, 16A geschikt.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
Thuis laden vaak goedkoopste
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.