De swoosh is in 1971 ontworpen door Carolyn Davidson, een grafisch-ontwerpstudente aan Portland State University. Ze ontmoette Nike-oprichter Phil Knight als docent boekhouden en deed wat freelancewerk voor zijn onderneming Blue Ribbon Sports, het latere Nike.
Het logo zou symbool staan voor de snelheid van het geluid, maar Knight vond het zelf vooral lijken op een "dik, vet vinkje". Dus. Weten we dat ook weer. Een van de beroemdste logo's ter wereld werd 'gewoon' door een student ontworpen.
Nike swoosh: in het kort
Grafisch ontwerper, en oud-student aan de Portland State University, Carolyn Davidsonis is de maker van het logo. In die tijd betaalde het bedrijf $35 voor de diensten van Carolyn. Omgerekend is dat nu zo'n $220 dollar. De geschatte waarde van het logo is nu $26 miljard.
Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1964 onder de naam "Blue Ribbon Sports" (BRS) op, voerden het merk 'Nike' vanaf 1972 en veranderden in 1978 de naam van het bedrijf in 'Nike, Inc. ', naar de Griekse godin van de overwinning Nikè. In 1980 kreeg het bedrijf een beursnotering.
logo te ontwerpen dat was geïnspireerd op die van het merk Adidas. Hij wilde een logo dat de beweging inspireerde. Davidson produceerde daarom verschillende logovoorstellen en Knight zijn keuze viel op de swoosh, het symbool is geïnspireerd op de vorm van de vleugels van de godin Nike.
De oorsprong van de swoosh
Bij het NIKE logo is dit ook het geval. Het begon namelijk allemaal in 1971. In 1971 was het Carolyn Davidson die de swoosh voor het eerst tekende. Als studente grafisch ontwerp in Portland in de Verengde Staten kreeg ze van ene Phil Knight de opdracht om voor hem een logo te ontwerpen.
Blue Ribbon Sports. Nike werd in eerste instantie opgericht als Blue Ribbon Sports en was distributeur van Japanse schoenen. Het wafelijzer. Bowerman ontdekte in 1971 dat de groeven van een wafelijzer een uitstekende gietvorm zouden zijn voor een hardloopschoen.
In 1974 wordt de Waffle Trainer geïntroduceerd in de VS, een hardloopschoen met een zool in wafelpatroon. Het wordt meteen een groot succes en al snel de best verkopende sportschoen van het land! Blue Ribbon Sports verandert in 1978 de naam van de firma officieel in Nike, naar de Griekse god van de overwinning.
Een onderzoek heeft aangetoond dat er kinderarbeid plaatsvindt in de productieketen van Nike. In de jaren die volgen komen er af en toe berichten aan het licht van mensenrechtenproblematiek in de kledingketen.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.
De schoenen die oud-basketballer Michael Jordan in 1998 droeg tijdens de NBA-finale tegen Utah Jazz hebben bij een veiling 2,2 miljoen dollar opgeleverd. Daarmee zijn dit volgens veilinghuis Sotheby's de duurste sportschoenen ooit.
Goede voorbeelden zijn de Nike Air Max 1, Nike Air Jordan 1 en Adidas Yeezy Boost 350. Zogenoemde “high end” sneakers zijn meestal voorbestemd om waardevast te blijven of te stijgen in waarde.
Om zo'n herkenbaar merk te blijven, besteedt Nike steeds meer geld aan reclame en promotie. De advertentie en promotiekosten van Nike worden geschat op jaarlijks 3,5 - 4 miljard dollar. Met een omzet in 2019 van bijna 40 miljoen dollar betekent dit, dat het budget voor reclame en promotie bijna 10% is van de omzet.
Positionering Nike: podcast
Het bedrijf ontstond als Blue Ribbon Sports in 1964 en was distributeur van het Japanse merk Onitsuka Tiger. De eerste twee jaar verkochten medewerkers schoenen uit de achterbak van hun auto maar het bedrijf groeide zo hard dat het al snel twee winkels opende.
Knight overtuigde Bowerman om hem te helpen bij het ontwerpen van nieuwe sportschoenen.Samen richtten ze het bedrijf Blue Ribbon Sports op. Dit zou later uitgroeien tot Nike. In 1971 introduceerde Nike hun eerste schoenencollectie, genaamd de “Nike Cortez”.
Onze missie is: om iedere atleet* ter wereld inspiratie en innovatie te bieden. *Iedereen die een lichaam heeft, is een atleet.
Een verbod op dwangarbeid en kinderarbeid
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2022 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
'Just do it' haalde het uiteindelijk van de vier andere hersenspinsels. De adverteerder had over moordenaar Gilmore gelezen en die z'n laatste woorden waren blijven hangen. Nike was aanvankelijk niet gewonnen voor de idee, maar de adverteerder kon de leiding toch overtuigen de slogan te gebruiken.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
Nike, het grootste sportmerk ter wereld, heeft wereldwijd zo'n 1100 zogenaamde direct-to-consumer Nike brandstores, voornamelijk in de grote steden. Het strategisch ruimtelijk ontwerpbureau Claessens Erdmann voert al bijna tien jaar het designmanagement over het ontwerp en de bouw van nieuwe Nike brandstores in Europa.
Kleding. Sinds 2020 gebruikt Nike alleen nog maar gecertificeerd biologisch en gerecycled katoen of Better Cotton, dat met veel zorg gemaakt wordt door het Better Cotton Initiative. Dat betekent 100% duurzaam katoen in al jouw Nike producten! Nike recyclet elk jaar meer dan 1,5 miljoen pond katoen.
Converse is een Amerikaanse schoenenfabrikant die sinds het begin van de vorige eeuw schoenen produceert, en is tegenwoordig een dochteronderneming van Nike Inc.
Sinds 2020 is 100% van het katoen dat we gebruiken in al onze producten gecertificeerd biologisch, gerecycled of afkomstig van deelnemers aan het Better Cotton Initiative (BCI).
Waar komt New Balance vandaan? New Balance is een bedrijf in actieve kleding met hoofdkantoor in Boston, Massachusetts, oorspronkelijk opgericht als de New Balance Arch Support Company in 1906. Het merk begon oorspronkelijk met de productie van inlegzolen en andere orthopedische apparaten.