Na de keuring van je importauto door de RDW en goedkeuring door de Belastingdienst ontvang je gemiddeld binnen vijf werkdagen een kentekenbewijs. Meestal volgt een dag later de registratiecode. Het kenteken van je import auto is dan dus op papier geregeld.
Nieuwe kentekens zijn meestal met een paar dagen al binnen. Koop je je auto op afbetaling of met een private-lease-regeling, dan kan het wat langer duren. De leasemaatschappij krijgt dan eerst het kentekenbewijs en de tenaamstellingscode, voordat jij het krijgt.
Hoe lang duurt het om een auto te importeren? Een auto importeren neemt doorgaans een week of twee in beslag. De aankoop inclusief controle documenten, facturatie en controle kost enkele werkdagen. Soms moet de auto bij de dealer nog worden nagekeken, dit kan enkele dagen in beslag nemen.
Gezien de populairiteit van het importeren van auto's is de minimale wachttijd bij het RDW 4-6 weken voor particulieren.
Na ontvangst van uw betaling informeren wij de RDW dat zij het kenteken kunnen afgeven. Dit duurt ongeveer 2 tot 4 werkdagen.
Na betaling van de BPM hanteert de Belastingdienst een officiële wachttermijn van 6 werkdagen. De inspecteur kan u in die tijd oproepen uw voertuig te tonen op 1 van de locaties van dienst Domeinen Roerende Zaken in Soesterberg, Hoogeveen of Bleiswijk.
Nadat uw uit Duitsland te importeren auto is geregistreerd en gekeurd bij de RDW, de BPM aangifte is gedaan en de BPM is voldaan aan de Belastingdienst Douane is uw auto ingevoerd. Het duurt hierna over het algemeen een paar werkdagen voordat het kentekenbewijs wordt afgegeven door de RDW.
Volgens de RDW pagina; "De gegevens worden dagelijks vernieuwd. De informatie is dus minimaal één dag oud."
Hoe weet je of het om een import auto gaat? Dit kun je achterhalen aan de hand van het kenteken via RDW of doe de gratis kentekencheck bij Occasionkeuring Nederland. Kijk naar het 'Bouwjaar' en 'Eerste Registratie Nederland', als deze datums verschillend zijn dan is de auto geïmporteerd vanuit een ander land.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
Vanwege Corona zijn de RDW-keuringsstations een tijdje dicht geweest. Daarnaast hebben zij om het risico op corona te beperken, het klantcontact in de RDW-keuringshal en aan de balies geminimaliseerd. Hierdoor is de gemiddelde wachttijd voor een importkeuring circa 8 weken.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
De lange levertijden van nieuwe auto's worden onder andere veroorzaakt door tekorten aan chips en andere onderdelen. Daardoor kan tussen de bestelling van je auto en het moment van aflevering soms vele maanden zitten. AutoWeek zoekt uit hoe je wel snel kunt rijden. Een nieuwe auto kun je op maat bestellen.
Benieuwd naar de toekomst van Nederlandse kentekens? In 2024 wordt de GBB-01-B serie geïntroduceerd, een verfrissende verandering na de X-609-RJ serie van 2023. Lees alles over de evolutie van Nederlandse kentekens sinds 1951 en ontdek waarom het eerste kenteken van de nieuwe serie mogelijk halverwege juni verschijnt.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €139,05 kosten voor RDW leges, recycling, tenaamstelling en ca.€39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Het laatst uitgegeven kenteken voor een personenauto is momenteel X-300-TB.
Het bpm-bedrag is veel te laag
Het bruto BPM-bedrag staat vermeld onder het tabblad 'Fiscaal'. Als dit veel te laag is, is het een administratieve fout of betreft het een uit het buitenland geïmporteerde schadeauto die hier is gerepareerd.
In sommige gevallen is een geïmporteerde auto inderdaad minder waard. Dat komt omdat de historie buiten Nederland niet op dezelfde manier wordt bijgehouden als in Nederland. Daarom geeft de RDW ook geen oordeel over de kilometerstand.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
@RDW: waarom is dit kenteken niet bekend in de database? Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep "RDW Open Data" van Google Discussiegroepen. Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar voertuigen-open-...
De RDW controleert met steekproeven of de APK keuring goed wordt uitgevoerd door de garage. De steekproef moet binnen 90 minuten na de keuring worden uitgevoerd door de RDW.
Het kan voorkomen dat je kenteken niet wordt herkend, dit kan de volgende oorzaken hebben: Je kenteken is vies of beschadigd. Het daadwerkelijke kenteken klopt niet met het kenteken in het account. Controleer of er geen spelfouten zijn gemaakt of dat er nog een oud kenteken gekoppeld is.
Vooral de modellen van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Ford, Renault en Toyota scoren goed. De Volkswagen Polo, Golf en Tiguan staan meestal in de top 3, gevolgd door auto's als de Renault Captur, Nissan Qashqai en Ford Fiesta.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'. U ziet verschillende data.
niet meer dan 88 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling) 89 t/m 131 gram per kilometer: € 125,- per gram. 132 t/m 192 gram per kilometer: € 148,- per gram. 193 t/m 215 gram per kilometer: € 276,- per gram.