Wanneer komt de wijkinspecteur langs? De eerste woonstcontrole gebeurt in normale omstandigheden binnen de 15 dagen na de aangifte.
Wat je kunt doen: bel de wijkagent, stuur 'm een briefje of ga langs en vertel hem wanneer je normaal gesproken wel/niet thuis bent. Daar houden ze meestal wel rekening mee.
Controle door de gemeente
Het gemeentebestuur zal een wijkagent of een bevoegde ambtenaar laten langskomen om te controleren of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats heeft. Na een positieve vaststelling wordt uw adres gewijzigd in het bevolkingsregister van de gemeente en het Rijksregister.
De wijkagent kan dan doorverwijzen naar hulpverlening of organisaties zoals buurtbemiddeling. De wijkagent zit regelmatig met de gemeente, woningbouwverenigingen en andere instanties om de tafel. Zo weten alle partijen wat er aan de hand is. Samen met u zorgen zij voor de veiligheid in uw wijk of buurt.
Hij is bezig met de totale politiezorg binnen zijn of haar wijk. Denk aan de aanpak van sociale problemen, zoals overlast gevende jongeren, milieudelicten en criminaliteit. De wijkagent krijgt daarbij natuurlijk wel hulp van andere collega's, maar uiteindelijk is hij/zij wel het aanspreekpunt voor de wijk.
Het salaris van een wijkagent politie begint bij € 2.164 per maand. Het beroep wijkagent politie is een variant van het beroep Allround politiemedewerker. Het salaris van Allround politiemedewerker ligt gemiddeld op € 2.632 bruto per maand.
Het Politie WhatsApp nummer is 06 – 12 20 70 06. Het is handig om dit nummer bij de contacten in uw telefoon op te nemen.
Wilt u de gegevens inzien die de politie over u heeft geregistreerd? Dan kunt u daarvoor een schriftelijk verzoek indienen bij de politie. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens vindt u een voorbeeldbrief voor inzage in uw gegevens.
Een wijkagent(e) of buurtagent(e), in Vlaanderen ook wel wijkinspecteur, is een politie-ambtenaar die in een wijk of buurt nauwe contacten onderhoudt met bewoners en partners in de wijk.
Om voor een functie bij de politie in aanmerking te komen moet je een politieopleiding volgen. Hiervoor kun je je niet rechtstreeks aanmelden bij de Politieacademie, maar moet je solliciteren bij een politiekorps. Een van de redenen daarvoor is dat 40-60% van de opleiding bestaat uit werkend leren in het korps.
Via het alarmnummer (112) en het landelijk telefoonnummer van de politie (0900-8844) komen bij de meldkamer 24 uur per dag alle telefoontjes binnen. De meldkamermedewerkers beoordelen de meldingen op belangrijkheid.
Wanneer u meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op uw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van uw tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover uw huidige woonplaats niet gekend is.
Vóór elke inschrijving moet het gemeentebestuur nagaan of de woning waar de inschrijving wordt gevraagd, niet met een andere inschrijving is bezwaard. Het is immers de lokale overheid die in de eerste plaats verantwoordelijk is voor het houden van de registers en de bepaling van de hoofdverblijfplaats.
Men spreekt over 'domiciliefraude' wanneer men op een ander adres in de bevolkingsregisters staat ingeschreven dan zijn feitelijke verblijfplaats met de intentie om hieruit voordeel te halen.
Vergeet niet ook deze belangrijke instanties te verwittigen bij een verhuis: uw werkgever. uw bank en uw verzekeringsmaatschappij. uw huisarts.
De politie bestaat uit tien regionale eenheden, het Politiedienstencentrum, de Landelijke Eenheid, Politieacademie en de Landelijke Meldkamer Samenwerking. De leiding is in handen van korpschef Henk van Essen. De hoofdstructuur van de politie kent drie, nauw samenwerkende niveaus: nationaal, regionaal en lokaal.
Wij zijn de politie. De grootte van het korps wordt weer- gegeven in fulltime-equivalent (fte). Het werkelijke aantal medewerkers (62.942) is hoger dan het aantal fte's, omdat niet iedereen fulltime werkt.
De 25 regionale politiekorpsen verschillen onderling van elkaar. Zo heeft het ene korps een werkgebied zo groot als een hele provincie, terwijl het andere korps 10 keer zo klein is. Daar wonen meer mensen en is dus veel werk voor de politie.
De Inspectie streeft ernaar de eerste fase van een ongevalsonderzoek binnen enkele weken af te ronden. Als wordt besloten het ongeval nader te onderzoeken dan kan dit onderzoek vaak enkele maanden en in complexe zaken soms meer dan een jaar duren.
Het gesprek kan telefonisch plaatsvinden of op locatie. Dit hangt af van de onderzoeker en de kandidaat. Het onderzoek duurt zes weken vanaf het moment dat de onderzoeker je dossier in behandeling heeft genomen.
Strenge regels rond bevoegdheid
Sommige bevoegdheden mag de politieagent zelf toepassen. Zwaardere opsporingsbevoegdheden, zoals een telefoon tappen, iemand observeren of een woning doorzoeken (huiszoeking) mogen pas worden toegepast na toestemming van de officier van justitie of de rechter-commissaris.
De politie speelt hier een belangrijke rol in. Telefoons aftappen of gesprekken afluisteren mag alleen als er sprake is van (verdenking van) een ernstig misdrijf en als de rechtsorde gevaar loopt. De periode mag niet langer dan vier weken duren en de rechter-commissaris moet er toestemming voor gegeven hebben.
Nadat een smartphone (rechtmatig) is ontgrendeld heeft de politie in beginsel toegang tot alle informatie op het apparaat. De gemiddelde smartphone bevat informatie over locaties en bezigheden van een verdachte. Op die manier kan er een enorme hoeveelheid privégegevens worden uitgelezen.
De camera of de microfoon van je telefoon gaat zomaar aan.
Als je camera of microfoon actief is en je hebt zelf geen app geopend die je fototoestel, videocamera en/of je microfoon gebruikt, kan het zijn dat iemand je bespioneert of afluistert.