Gemiddeld duurt de procedure voor het aanvragen en registreren van een merk drie maanden. Nadat de oppositietermijn van twee maanden is verstreken, duurt het ongeveer 14 dagen voordat je merk de status 'Ingeschreven' krijgt in het BOIP Merkenregister.
Als er geen problemen zijn met betrekking tot de inschrijving, dan duurt dit bij het Benelux merkenbureau (BOIP) ongeveer 4 maanden en bij het Europees merkenbureau (EUIPO) ongeveer 6 maanden. Voor Internationale merkregistraties is de termijn over het algemeen langer.
Hoeveel kost de registratie van je merknaam? Voor een online aanvraag in de Benelux betaal je 240 euro.Doe je het op papier, dan tel je 276 euro neer. Dat geld krijg je helaas niet terug als je aanvraag wordt geweigerd.
In het Merkenregister kunt u opzoeken of een naam of logo al bestaat. Zo niet, dan kunt u het merk registreren . Daardoor wordt u eigenaar van het merk. Door het ®-teken bij uw (merk)naam of logo te gebruiken laat u zien dat het is geregistreerd.
Merkregistratie is het vastleggen van jouw merk. Dit kan de naam zijn, maar ook de naam en het logo. Bijvoorbeeld in combinatie met de kleuren die gebruikt worden in de naam of het logo. Registreren van je merk zorgt ervoor dat jouw merk wordt beschermd tegen inbreuk.
Het laten registreren van uw merk is niet verplicht, maar zonder een merkregistratie verkrijgt u ook geen merkbescherming. Dat betekent dat wanneer iemand anders zonder uw toestemming uw merk gebruikt, u daartegen niet kunt optreden. Uw merk is immers niet geregistreerd vastgelegd.
Dit zijn de voordelen van merkregistratie. Je naam of logo zijn pas écht jouw eigendom, als je je merk registreert. Je hebt dan het alleenrecht (monopolie) op je merk. En je kunt optreden tegen nieuwe merken die op jouw merk lijken.
Een handelsnaam is de naam die je gebruikt ter aanduiding van je onderneming. Anders gezegd: het is de naam waaronder je met je onderneming naar buiten treedt. Een merknaam is de naam die je gebruikt om jouw producten en/of diensten te onderscheiden van die van de concurrentie.
De eigenaar van het merk wordt de merkhouder genoemd. Een merkhouder kan zowel een rechtspersoon (een onderneming, zoals een B.V., V.O.F. of een stichting) als een natuurlijk persoon (bijvoorbeeld jijzelf) zijn. De rechten en plichten die verband houden met het merk rusten op de merkhouder.
De merknaam is een essentieel onderdeel van jouw merk. Als je het goed doet is het de beste reclame die je kunt hebben. Het moet niet alleen passen bij je merk en waar je merk voor staat; het moet ook de juiste energie geven. Een merknaam komt dan ook heel precies.
Je kunt je merk registreren door het online te deponeren bij het BBIE. Voordat je hiertoe overgaat moet je controleren of jouw naam al bestaat en is gedeponeerd. Ook moet je er op letten dat jouw merk bijvoorbeeld niet te beschrijvend is, want dan wordt het geweigerd.
Na registratie van uw merk heeft u het merkenrecht. De duur van het recht bedraagt 10 jaar, dit kunt u onbeperkt verlengen. Registratie en meer informatie: Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Wetgeving: Benelux-verdrag inzake de intellectuele eigendom (merken en tekeningen of modellen).
Merkregistratie is de enige manier om jouw merknaam wettelijk te beschermen: alleen met een geregistreerd merk heb je het alleenrecht op het gebruik van jouw merknaam. De goodwill die jouw merknaam vertegenwoordigt wordt zo optimaal beschermd. Bovendien mag je, na registratie, het ®-teken achter jouw merknaam zetten.
Indien de consument een teken eerder als een kenmerk van het betrokken product of de betrokken dienst ervaart, dan als een aanduiding van de commerciële herkomst ervan, vervult het teken duidelijk niet de oorspronkelijke functie van het merk en zal de registratie worden afgewezen.
Een merk moet een product of dienst onderscheiden van de producten of diensten van anderen. Daarom moet je geen merknaam verzinnen die te algemeen is. Een merknaam die de aard, eigenschappen of kenmerken van een product direct omschrijft, kan bijvoorbeeld niet ingeschreven worden in het merkenregister.
Je kunt bij de Kamer van Koophandel controleren of jouw naam al voorkomt in het Handelsregister. Wanneer je een naam hebt verzonnen die nog niet in gebruik is, kun je ervoor kiezen om deze te laten registreren bij de Kamer van Koophandel.
Breng focus aan in je personal branding en kies waar je écht voor staat. Je kunt namelijk niet alles voor iedereen zijn, stelt De Munnik. “Maak dus keuzes in wat je wel en niet meeneemt in je merkuitingen. Zo trek je klanten die bij je merk en dus bij je bedrijf passen.”
Op het moment dat je een bedrijf hebt, moet je een handelsnaam kiezen. Deze naam mag beschrijvend zijn, zolang er maar geen verwarring ontstaat. Wil je bescherming voor jouw handelsnaam, dan moet je die aantoonbaar gebruiken, bijvoorbeeld op je briefpapier of website.
Iedere onderneming moet een bedrijfsnaam (officieel handelsnaam) hebben. Deze naam geeft u bij inschrijving in het Handelsregister op aan KVK.
In principe mag je op een factuur de juridische naam en de handelsnaam vermelden. De enige voorwaarde bij het gebruiken van de handelsnaam is dat die naam in combinatie met het adres en de woonplaats van een partij bij de KvK moeten staan geregistreerd.
Een goede bedrijfsnaam is kort maar krachtig, duidelijk, enthousiast, simpel, relevant maar verrassend, uniek, lang houdbaar en niet té grappig. Schakel hulp van je omgeving in voor een brainstorm. Schrijf alles op en ga daarna wegstrepen. Overtreed geen copyrightregels en misleid niet.
Een trademark wordt gebruikt om uw producten en diensten te onderscheiden van die van een concurrent door middel van een woordmerk (naam), woordbeeldmerk (naam met logo) of beeldmerk (logo). Een trademark, of handelsmerk, beschermt u dus tegen kwaadwillende concurrenten die misbruik willen maken van uw goede naam.
Merkbescherming is het volledige proces van merkregistratie tot merkbewaking waardoor organisaties hun intellectuele eigendommen kunnen beschermen en zodoende waarde kunnen creëren rondom een merk. Daarnaast kan door merkbescherming worden opgetreden tegen inbreuk.
Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) is de officiële instantie voor de registratie van merken en modellen in de Benelux. Daarnaast kan BOIP het bestaan van een idee op een bepaalde datum vastleggen in een i-DEPOT.