Hoe dan ook zijn fabrieken nu hun capaciteit drastisch aan het ophogen. Het zal echter enige tijd kosten voor het effect daarvan zichtbaar is. Het maken van een chip kan namelijk wel een half jaar duren.
Het wereldwijde chiptekort raakte de auto-industrie keihard in 2021. Wie had gehoopt dat het in 2022 weer veel beter zou worden, komt waarschijnlijk bedrogen uit. Dat is althans wel de verwachting van AutoForecast Solutions.
Door het silicium langzaam te laten stollen, ontstaat er een cilindervormig monokristal. Een dergelijk kristal heeft een uniforme structuur van silicium-atomen, waardoor het als basis van een computerchip kan dienen. Silicium is een halfgeleider en heeft zo de essentiële eigenschappen voor het maken van transistors.
De productie daalt, de vraag stijgt
De productie van chips of halfgeleiders is wereldwijd geconcentreerd in een aantal specifieke regio's. China en Taiwan, uiteraard, maar ook Japan, Mexico en de VS zijn grote fabrikanten.
ASML is de belangrijkste maker van chipmachines ter wereld. ASML moet zorgen voor de technologie die het mogelijk maakt dat chips ook in de toekomst steeds sneller worden.
Langere levertijden. De wereldwijde chiptekorten ontstonden in 2020 door de coronapandemie. Veel fabrikanten van gadgets en auto's kampen nog steeds met langere levertijden. Begin dit jaar moesten meerdere fabrikanten de productie van auto's stilleggen.
Hoe het kan dat we in 2022 nog steeds te weinig chips hebben. Het verbaast veel mensen dat we na twee jaar nog steeds kampen met het chiptekort. Er lijkt nu zelfs sprake van slechtere beschikbaarheid van allerlei soorten chips, voor allerlei soorten producten.
Bij een segment zo- als body/vering is er slechts een toename van 2 tot 3 chips, maar bij body/verlichting gaat het van 6 naar 20 stuks, bij veiligheid is dat van 14 naar 18.
Het rekensommetje laat nog steeds zien dat er veel meer chips op een wafer passen, van 350 naar bijna 800, maar de winst wordt steeds kleiner. Al die 800 chips moeten immers individueel belicht worden, wat langer duurt en een relatief grote kostenpost vormt.
In de meeste recente auto's zitten meer dan 1.000 van die dingen. Bij de meest geavanceerde modellen zou de teller zelfs de 3.000 voorbij kunnen gaan. Een aanzienlijk aantal chips stuurt functies aan die niet cruciaal zijn voor de correcte en veilige werking van het voertuig.
Het levert waarschijnlijk meer machinesverkopen op. Doordat chipproductie (geleidelijk) van China naar de VS en Europa verschuift, is dat ook geen probleem voor ASML. Het maakt niet uit waar de chips worden gemaakt.
De aardappelen worden in schijfjes gesneden. De machine heeft verstelbare messen, waardoor je de schijfjes dunner of dikker kan maken. Maar ook de vorm kan je regelen, bijvoorbeeld voor ribbelchips. De centrifuge slingert de aardappelen tegen de scherpe messen aan.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
De grondstof voor een chip is eenvoudig: zand. Kwartszand, om precies te zijn. Dat zand wordt eerst gesmolten, en de verschillende componenten worden gescheiden van de hoofdcomponent: silicium.
Chips verwerken gegevens aan de hand van instructies. Ze zitten in computers, laptops, smartphones, tablets en tv's maar in toenemende mate ook in andersoortige apparaten zoals wasmachines.
Het is officieel geen afkorting maar ASML staat voor zoiets als Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf is wereldleider in het ontwikkelen en bouwen van razend ingewikkelde machines waarmee schijven met daarop chips, 'wafers' geheten, worden gemaakt.
Kenmerken chip
De chip is zo groot als een rijstkorrel: twee millimeter in diameter en 12 millimeter lang.
ASML staat voor Advanced Semiconductors Materials Lithography. Het bedrijf bouwt machines die computerchips maken. En daarin is het uitzonderlijk goed. De Nederlandse onderneming heeft wereldwijd zo'n 90 procent van de markt in handen en levert aan grote chipmakers als TSMC, Samsung en Intel.
De keuze voor slechts één chip in het stuursysteem in plaats van twee heeft ook een direct voordeel voor Tesla. Het scheelt het bedrijf geld, waardoor de auto's die het op die manier bouwt winstgevender zijn.
Dit is is een Nederlands hightechbedrijf gevestigd in Veldhoven. ASML is wereldwijd één van de grootste producenten van machines die worden gebruikt bij het maken van halfgeleiders ('chips'). Deze worden verkocht aan producenten van chips voor onder andere mobiele telefoons, notebooks en MP3-spelers.
In nieuwe auto's zitten namelijk honderden chips in bijvoorbeeld de motor, elektronica of de airco. Zonder de chips kan de auto niet geleverd worden, of niet met alle opties en accessoires die de auto normaal gesproken wel heeft. De levertijden van deze auto's nemen hierdoor dus flink toe.
Chipfabrikant Intel breidt zijn productie in Europa uit met een nieuwe, 17 miljard euro kostende chipfabriek in het Duitse Maagdenburg. Dat maakte het Amerikaanse bedrijf dinsdag bekend. Als de vergunningen op tijd rond zijn, zal de bouw beginnen in 2023 en de fabriek draaien vanaf 2027.
Een kilo chipsaardappelen kost 10 cent. In een zak chips van €2,50 zit 150 gram chips.
GESCHIEDENIS VAN CHIPS
In 1853 bakte de Amerikaanse kok George Crum bij toeval de allereerste chips in het Moon's Lake House Hotel in Saratoga Springs in Amerika. Dat ging zo: een gast vond zijn gebakken aardappels te dik en stuurde ze steeds weer terug naar de keuken.