We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Neem contact op met de postbezorger
De postbezorger stelt dan een onderzoek in naar het verdwenen pakket. Levert dit niets op, dien dan een klacht in bij de bezorgdienst.
Vraag de afzender dan om contact met ons op te nemen. We doen dit zo omdat de afzender een overeenkomst met ons heeft. We hebben dus contact met de afzender nodig om het probleem op te kunnen lossen.
Er is iets misgegaan waardoor we de zending niet volgens plan konden bezorgen. Dit gebeurt héél soms bij onverwacht grote drukte. Als je nu kijkt op track & trace, vind je daar het juiste bezorgmoment.
Uit de metingen blijkt dat: Ruim 95% van de consumentenpost op tijd bezorgd wordt en 98% van de zakelijke post op tijd bezorgd wordt. 99,8% wordt bezorgd op het juiste adres. 88% van onze klanten (zeer) tevreden is.
Heeft u een brief of pakket verstuurd, maar is deze niet bezorgd of veel te laat bezorgd? Dan kunt u een klacht indienen bij het postbedrijf. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief Klacht aan postbedrijf als verzender op Consuwijzer.nl.
Een kijkje achter de schermen bij onze steekproef
Opvallend is dat 4 procent aangeeft de post nooit te hebben gekregen. In elke brief heeft de redactie ook twee cadeautjes gedaan.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Als verkoper ben je in principe altijd verantwoordelijke voor de verzending. Je mag deze verantwoordelijkheid niet verleggen naar de klant door bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden te vermelden dat het risico van de eventuele schade tijdens verzending voor risico van de klant is.
Om te beginnen: niet de ontvanger maar de verzender van een poststuk is degene die een overeenkomst heeft met de bezorgdienst. De verzender heeft het immers gefrankeerd, en de bezorgdienst de opdracht tot verzending gegeven. De bezorgdienst is vervolgens verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan.
Gewone post bezorgen we meestal op de eerstvolgende bezorgdag (dinsdag t/m zaterdag). Af en toe raakt post vertraagd, bijvoorbeeld door drukte of een technische storing. Maar we bezorgen uiterlijk binnen vier bezorgdagen. Verwacht je lokale post zoals bijvoorbeeld een wijkkrant of post van een plaatselijke vereniging?
Op basis van de Postwet 2009 en de Algemene Voorwaarden voor de universele Postdienst aanvaardt PostNL alleen – een wettelijk beperkte – aansprakelijkheid voor schade aan brieven of pakketten als die met de services 'Aangetekend' of 'Verzekerservice' zijn verzonden.
Plaats je via internet een bestelling, dan is het de verantwoordelijkheid van de webwinkel dat het artikel correct bij je wordt bezorgd. In principe is de webwinkel dan ook aansprakelijk als het pakket verloren raakt.
Jaarlijks verdwijnen tienduizenden postpakketten in het niets. Ze raken kwijt of worden gestolen. Met de explosieve groei van het online shoppen groeit ook het aantal verdwenen pakketen snel.
Met zondagbezorging kun je pakketten tot uiterlijk zondag 01:00 uur aanleveren op het depot van PostNL. Ze worden dan dezelfde nacht nog verwerkt en op zondag bezorgd. Deze service geldt voor bezorging van pakketten binnen Nederland.
Zodra er meer informatie over jouw zending bekend is of er meer informatie nodig is, zal de tracking code resultaat geven op internationalparceltracking.com en in de app van PostNL. Hoe lang de inklaring duurt is afhankelijk van het aantal bestellingen die er worden gedaan en ingeklaard moet worden.
PostNL werkt daarvoor samen met lokale vervoerders in de landen waarnaar je verzendt. Pakketten zijn standaard verzekerd voor 60% van de verkoopwaarde en tot €500.
'Mijn Post' is een handige nieuwe service in de PostNL-app. Via Mijn Post ontvang je elke ochtend voor 7.00 uur een bericht over de post die naar je onderweg is. Via die melding kun je ook direct in de app een foto van de poststukken zien.
Wat gebeurt er met onbestelbare post? Brieven of pakketten die we niet kunnen bezorgen, komen terecht op de afdeling Onbestelbare Stukken in Den Haag. Wij mogen van de rechter de brief of het pakket openen om de bestemming of de herkomst ervan te achterhalen. Lukt dit niet, dan wordt de brief of het pakket vernietigd.
De 6 grootste pakket vervoerders van ons land zijn PostNL, DHL, DPD, GLS, UPS en TNT/FedEx.
Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is. Maar dat niet alleen; je kunt zelfs de post al bekijken. Handig als je op vakantie bent, of gewoon nieuwsgierig!