Hoelang duurt een grote onderhoudsbeurt auto? Bij een grote onderhoudsbeurt auto wordt de hele auto nagekeken. Dit duurt dan ook meestal een halve dag.
Een klein onderhoud duurt ongeveer 45 minuten, een groot ongeveer anderhalf uur. De gemiddelde prijs van een werkuur bij de onafhankelijke garage is tussen de 40 en de 50€.
De gemiddelde kosten liggen tussen de €200,- en de €400,-. Dit zijn de kosten die de garages rekenen voor de grote onderhoudsbeurt. Het is vaak een vast bedrag. Let wel op dat je dit bedrag moet betalen als er niets mis is met jouw auto.
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor - de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Vaak worden er tijdens de grote beurt bougies vervangen omdat deze na x aantal kilometers echt aan vervanging toe zijn. Hoe meer er vervangen moet worden hoe duurder de grote beurt wordt. De grote beurt is ook niet verplicht, maar wel ontzettend wenselijk om veilig op weg te gaan!
De kosten van een grote beurt aan uw auto zijn hoger dan de kosten van een kleine beurt. Dit komt omdat er, zoals de naam al zegt, veel meer gecontroleerd en vervangen wordt tijdens een grote beurt.
Hoelang duurt een grote onderhoudsbeurt auto? Bij een grote onderhoudsbeurt auto wordt de hele auto nagekeken. Dit duurt dan ook meestal een halve dag.
Hoe lang een APK keuring precies duurt, verschilt per garage. De gemiddelde tijd voor een APK keuring is ongeveer 45 minuten. In deze tijd wordt de auto volledig nagelopen aan de hand van de APK keuringseisen.
Hoe vaak je auto een grote onderhoudsbeurt nodig heeft, hangt af van het type auto, de leeftijd van je auto, de kilometerstand en het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Een stelregel die je kunt aanhouden bij een grote beurt: na 2 jaar of na 30.000 kilometer.
Wat doen onze monteurs bij een grote beurt? Alles wat onze monteurs bij een kleine beurt nalopen, komt ook bij een grote beurt aan bod. Dus ook bij een grote beurt wordt het oliefilter vervangen en de olie ververst. Daarnaast worden het brandstoffilter, luchtfilter en interieurfilter gecontroleerd en meestal vervangen.
Bij onderhoud in de vorm van een kleine of grote beurt wordt er vooral ook vooruitgekeken of een onderdeel bijvoorbeeld nog eens 15.000 kilometer mee kan. Bovendien is er aandacht voor onderdelen die helemaal niet aan bod komen bij een keuring, zoals de distributieriem.
Bij een kleine beurt worden 45 essentiële punten gecontroleerd. Van de carrosserie en de remmen tot de schokdempers en de uitlaat. Een grote beurt is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” onderhoudsbeurt met extra werkzaamheden.
Afhankelijk van de grootte van uw auto bent u jaarlijks dus ergens tussen de 3500 en 7500 euro kwijt aan uw auto, wanneer u een gemiddeld aantal kilometers rijdt. Daarvan zijn zo'n 750 tot 1050 euro onderhoudskosten (keuring + reparaties) en zo'n 950 tot 3000 euro afschrijving.
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Wat de kosten voor een grote beurt zijn, is afhankelijk van de kilometerstand en de staat van onderhoud van de auto. Als we uitgaan van olieverversen, alle filters vervangen, bougies vervangen en een uitgebreide controle van schokbrekers, remmen en uitlaat moet u denken aan ongeveer € 300,- bij een Bovag garage.
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
De vuistregel is dat auto's om de 10.000 of 15.000 kilometer onderhoud nodig hebben. Rijd je minder kilometers op jaarbasis, dan is het toch verstandig om de auto jaarlijks naar de garage te brengen voor een check-up. Bijvoorbeeld op het moment dat APK nodig is.
Bij de eerste volgende APK nadat het voertuig de leeftijd van 30 jaar of ouder heeft bereikt wordt de frequentie eens in de 2 jaar. Nadat het voertuig de leeftijd van 50 jaar heeft bereikt vervalt de APK plicht. Eerste keer voordat het voertuig 1 jaar geworden is. Daarna voor de vervaldatum van vorige APK.
De cijfers van 2021 maken duidelijk dat die inhaalbeweging achter de rug is, met dank aan de geleverde inspanningen van de keuringscentra en de verantwoordelijkheidszin van de burger. De gemiddelde wachttijd om een afspraak te maken bedraagt 2 à 3 weken.
De gemiddelde prijs voor een APK keuring is tussen de €25,- en de €50,- voor benzine auto's. Voor dieselauto's kun je rekening houden met een tarief tussen de €45,- en de €70,-. APK keuringen worden aangeboden in verschillende prijsklassen, want iedere garage bepaalt zijn eigen prijs.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Normaal gesproken hebben auto's elke 10.000 of 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig. Als je minder dan dit rijdt per jaar kun je beter elk jaar je auto laten controleren, dit valt meteen te combineren met de APK die ook jaarlijks moet gebeuren.
Grote onderhoudsbeurt.
Naast de kleine onderhoudsbeurt is eens in de twee jaar of elke 24.000 kilometer ook groot onderhoud nodig. Je motor wordt hierbij op cruciale delen gecontroleerd/vervangen/afgesteld. Alle vloeistoffen worden vervangen en al het afstelwerk wordt gedaan, dit voor optimaal en veilig rijplezier.