Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Kortom, het is niet veilig om zonder koelvloeistof te rijden en het kan ernstige schade aan de motor van uw voertuig veroorzaken.
Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
Wanneer het koelvloeistof lampje rood brandt, moet u onmiddelijk stoppen. De motor kan namelijk oververhit raken en dit heeft ernstige gevolgen.
Bekijk het koelvloeistofreservoir. Het peil controleer je aan de hand van de streepjes op het transparante reservoir. Staat het peil onder het minimum, dan moet je koelvloeistof bijvullen via de draaidop op het reservoir.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Ja absoluut. Water is een koelvloeistof in verbrandingsmotorenIn landen met tropische en tropische klimaten heeft het zelfs de voorkeur boven koelvloeistof. Allemaal omdat het sneller temperatuur verliest.
Stap 1. Zorg dat jouw auto zo veel mogelijk waterpas staat en zorg ervoor dat er niet is gereden met de auto. Koelvloeistof controleren bij een warme motor is erg gevaarlijk! Doe dit daarom enkel bij een koude motor.
Auto lekt koelvloeistof - oorzaken
De rubberen slangen van het koelvloeistofsysteem kunnen op den duur uitdrogen en scheuren. Een kapotte koelvloeistofslang is snel te vervangen. Ook kan de waterpomp lek zijn, deze moet dan vernieuwd worden. Verder kan de radiateur beschadigd zijn en gaan lekken.
Geel of oranje waarschuwingslampje: doorrijden. Bij een geel of oranje lampje op het dashboard kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Een liter koelvloeistof kost zo'n 5 euro en vaak gaat er 5 liter in een reservoir. Een 5 liter fles koelvloeistof voor je auto kost tussen de 15 en 20 euro. Het laten bijvullen kost gemiddeld een stuk meer: in een garage komt er namelijk meestal rond de 40 euro aan arbeidskosten bovenop.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur. Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Koelvloeistof
Als dit lampje tijdens het rijden gaat branden, is je motor oververhit. Doorrijden kan tot ernstige motorschade leiden. Je moet het koelvloeistofpeil controleren en zo snel mogelijk bijvullen.
Wat te Doen Als het Koelvloeistof Lampje Brandt
Stop Veilig: Als het veilig is om dat te doen, stop dan je auto en zet de motor uit om te voorkomen dat deze oververhit raakt.
Koelvloeistoffen met de aanduiding G12 of G12+ gaan in principe een autoleven mee. Andere soorten verliezen gaandeweg hun werking en moeten om de twee à drie jaar ververst worden. Koelvloeistof heeft diverse additieven, zoals antivries, een middel tegen schuimvorming, een smeermiddel en een anticorrosiemiddel.
In een automotor gaat de koelvloeistof langs verschillende metalen delen. Gewoon water is dus niet geschikt om een automotor te koelen. Koelvloeistof is met toevoegingen geschikt gemaakt om dat wel goed te kunnen doen.
Het is niet aanbevolen om verschillende soorten koelvloeistof te mengen omdat dit het systeem kan beschadigen en kan leiden tot oververhitting en uiteindelijk schade aan de motor.
Afhankelijk van het merk en model van het voertuig, evenals het type koelsysteem, de meeste auto's hebben tussen de 3 en 7 liter koelvloeistof nodig. Het gemiddelde koelsysteem van een voertuig bevat echter 5 liter motorkoelvloeistof.
De verkeerde vloeistof kan zorgen voor aantasting van materialen van het koelsysteem en dat moet u natuurlijk altijd voorkomen.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Als er te weinig koelvloeistof in het koelsysteem zit kan de motor van uw auto oververhit (aan de kook) raken. Een oververhitte motor kan een dure reparatie betekenen.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje.