Tesla lanceert de nieuwe Model S “Long Range Plus” met een nog grotere actieradius. Volgens de EPA-norm bedraagt de actieradius van dit model 647 kilometer. Volgens berekeningen van Electrek mogen we dat met 1,12 keer vermenigvuldigen om op de WLTP-range uit te komen. Die bedraagt een indrukwekkende 720 kilometer.
Snelheid en actieradius
“Met mijn elektrische auto, de Tesla Model 3, ligt de échte actieradius dus ergens tussen de 350 en 560 kilometer.
Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben. En nieuwere onderzoeken wijzen uit dat de meeste nieuwe elektrische auto's in de eerste 500.000 kilometer minder dan twintig procent van hun accucapaciteit verliezen.
Om een voorbeeld te geven: de accu van een Tesla Model S verliest na 80.000 kilometer slechts vijf procent van de oorspronkelijke capaciteit. Echter, zoals bij veel andere onderdelen van oudere auto's, raakt de accu uiteindelijk zo goed als op.
Een volle batterij levert namelijk 1200 kilometer aan rijplezier op. Dat is meer dan twee keer zoveel als een Tesla Model S nu haalt en zelfs meer dan benzine- of dieselwagens op een tank halen.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Een Tesla Model 3 heeft een accucapaciteit van 55 tot 75 kWh. Als je thuis oplaadt, dan is de gemiddelde prijs per kWh ongeveer 0,30 euro. Dit betekent dat een 'volle tank' ongeveer 18 tot 24 euro kost.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
De prijs van de batterij is exclusief montage en ondersteunende onderdelen. Reken hiervoor op ongeveer 1300-1500 Euro .
Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB). Lees meer over de belastingvoordelen van elektrisch rijden.
Thuis opladen: 2 tot 5 cent per kilometer
Ongeveer 26 cent per kWh inclusief btw is gebruikelijk. Bij een gemiddelde elektrische auto, met een accu van 35 kWh, kost een volle accu dus 9 euro. Met een volle accu kan een auto gemiddeld 225 kilometer rijden op een volle accu, dus komen we uit op 4 cent per kilometer.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Er zit geen vaste prijs aan het vervangen van de accu, maar deze prijzen vallen over het algemeen tussen de 12.000 en 20.000 euro. Zo zou een nieuwe Model 3 LR-accu inclusief inbouwen ongeveer 15.000 euro kosten. Voor een Model S-accu moet al meer worden neergelegd, namelijk rond de 18.000 euro.
Heeft mijn auto een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig? Uw Tesla heeft geen jaarlijkse onderhoudsbeurt en vloeistofverversingen nodig. Raadpleeg de meest actuele onderhoudsaanbevelingen in de gebruikershandleiding voor uw Tesla.
Het verbruikscijfer van een auto is altijd een gemiddelde. De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 14,9 kWh per 100 kilometer.
Gemiddeld ligt de prijs van een Tesla tussen €50.000 en €100.000. De goedkoopste Tesla is de Model 3 en kost zo'n €49.000.
Een thuisbatterij lijkt ecologisch misschien interessant, toch is de investering vooralsnog niet rendabel. Dit komt vooral omdat de batterijen nog steeds kostelijk zijn en u ook rekening moet houden met de prijs van de elektriciteit die u van het net afneemt.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
De beperkte basisgarantie voor voertuigen dekt uw voertuig gedurende 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is. De beperkte Supplemental Restraint System-garantie dekt uw voertuig gedurende 5 jaar of 100.000 km, wat het eerst van toepassing is.
Voor een WA Casco autoverzekering kom je bij de goedkoopste verzekeraar uit op een maandbedrag van € 47. Bij de duurste verzekeraar komt de premie maar liefst uit op € 177.
Neem contact op met Tesla Service om de remblokken te laten vervangen. De remmen moeten regelmatig gecontroleerd worden waarbij de wielen gedemonteerd moeten worden. Kijk voor technische gegevens en de minimumdikte van remschijven en -blokken op Subsystemen.
In 2016 besloot Tesla toch geld te vragen voor een elektrische tankbeurt. Vanaf april 2017 moest elke koper van een nieuwe Tesla de knip trekken voor het opladen bij een Supercharger. Om vervolgens teleurstelling bij nieuwe klanten te voorkomen, besloot Tesla elke auto jaarlijks 400 kWh gratis te geven.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Oplaadgedrag bij thuisladen
We raden aan om elke avond de auto in te pluggen om de batterij bij te laden. Tot welk percentage moet ik de batterij opladen? Voor regelmatig gebruik raden wij u aan de auto op te laden tot het bereik "Dagelijks", dus tot ongeveer 90%.