Een binnenband kun je het beste in het doosje bewaren, zodat het bandje minder word bloot gesteld aan licht. Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken. Heel veel langer dan 5 jaar bewaren is niet aan te raden i.v.m uitdroging van de band.
De levensduur van een fietsband hangt af van verschillende factoren. Als het oppervlak van de fietsband versleten is – de groeven zijn dan niet meer zichtbaar – dan is het tijd om te vervangen. Maar ook als de zijwanden minder sterk zijn en de lekbestendigheid vermindert, plaats je beter een nieuwe fietsband.
In 95% van de gevallen is het traag leeglopen van je band het gevolg van: Een schroef, spijker of ander vreemd object dat in je band bleef steken. In het algemeen zit het voorwerp zo diep dat er maar een kleine luchtstroom ontsnapt. Een gescheurde of doorlatende velg, waardoor de dichtheid verminderd is.
De fietsersbond heeft een top 6 gemaakt van de beste fietsbanden voor zowel normale fietsen als E-bike. In deze top zes stonden wel 4 Schwalbe banden. Dit zijn de Schwalbe marathon, de marathon Plus, de big Apple en de Energizer Pro.
Je koopt een nieuwe band al vanaf € 3,95! In ons zeer ruime assortiment vind je honderden buitenbanden van topmerken zoals CST en Schwalbe. Wij bieden fietsbanden aan in de maten 12 inch tot en met 29 inch. Bekijk ons assortiment en kies online een nieuwe buitenband uit voor jouw fiets of e-bike.
Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets? Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.
Hoe lang duurt het totdat de band zachter is geworden? Want hoe dan ook, een binnenband laat altijd wel iets lucht door. Daarom moet je meestal om de 3 a 4 weken wel wat lucht bijpompen in de banden.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Doorrijden of vervangen? Doorrijden is zodoende mogelijk, maar in beide gevallen valt een bezoek aan de bandenspecialist aan te raden voor het laten verwijderen van de spijker en het eventueel vakkundig laten repareren van de band.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
Alle banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator). Is het profiel tot op deze slijtage-indicator versleten? Dan is de wettelijke limiet bereikt en moet de band worden vervangen.
De opvolger van de GP4000 heeft diens plek inmiddels meer dan overgenomen. Na ruim 500 kilometer op de GP5000 lees je hier de review.
Ten eerste verandert het rolgeluid van de band; vlak na het lek raken zal het rubber harder gaan 'zoemen'. Zit er nog minder lucht in de band, dan verandert dat al snel in een klapperend of kloppend geluid. Verder merk je ook meteen dat de auto anders stuurt.
Een band die niet gaandeweg leegloopt maar met een knal ontploft, meestal aan hogere snelheid, is een klapband.
Als je binnen de bebouwde kom rijdt, waar je maximaal 50 km per uur mag, kun je in principe nog wel met een zachte band doorrijden totdat je thuis of bij een garage bent. Met een platte band doorrijden is absoluut niet aan te raden, want hiermee kun je de velg beschadigen.
Het is gevaarlijk om door te rijden met een lekke band en je kan bovendien zelfs je velg stukmaken. Dit is het eerste wat je doet: Ga op een veilige plaats stilstaan. Schakel naar de zwaarste versnelling, zo heb je achteraf geen problemen om het wiel er terug in te steken.
Kun je het lek op deze manier niet vinden? Pak er dan een teiltje met water bij. Pomp de band eerst weer op en haal de band dan door het teiltje water. Zodra het lek in het water zit, zie je belletjes omhoogkomen.
De Schwalbe Marathon E-Plus is de volgende favoriet en volgens ons een van de twee beste buitenbanden voor de elektrische fiets. De Marathon E-Plus is een redelijk nieuwe band in het assortiment van Schwalbe. Speciaal gemaakt voor de e-bike en is geschikt voor snelheden tot wel 50 km/u.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Indien mogelijk, zet de band met het lek naar de onderzijde. Plaats de container met lekmiddel op het ventiel en spuit deze leeg. Breng de band met behulp van de compressor in de auto op spanning. Laat de band zo snel mogelijk bij een bandenspecialist repareren (of vervangen).